Obren 10 nous instituts i tanquen 5 escoles
Els nens prematurs podran començar més tard dels 3 anys segons la seva maduresa
BarcelonaAmb deu instituts més i cinc escoles menys. Així arrencarà a Catalunya el pròxim curs escolar, que s’estrenarà amb un total d’1.077.548 places d’educació infantil, primària i ESO, 3.515 més que l’any passat. La franja d’infantil (3-6 anys) és l’única en què les places baixen, amb 3.700 ofertes menys. “Demogràficament, l’alumnat de 3 a 6 anys disminueix en 6.500 alumnes, però l’oferta de places només cau en 3.700”, va explicar ahir en roda de premsa la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau.
Mentre que l’alumnat de P-3 decau per quart any consecutiu, la primària i la secundària creixen: en la franja de primària (6-12 anys) les places augmenten en 2.125, i en l’ESO (12-16 anys) s’incrementen en 5.090. Mentre que han tancat 142 grups d’infantil, se n’han obert 90 a primària i 158 a secundària, de manera que s’han guanyat 110 grups.
Per cobrir les necessitats d’aquests nous alumnes Ensenyament estrenarà el curs vinent deu instituts. D’aquests deu, dos s’establiran en poblacions on fins ara no hi havia la possibilitat de cursar l’ESO: Sant Quintí de Mediona i Sant Pol de Mar. També hi haurà quatre instituts que obren una segona seu perquè els estudiants puguin cursar els primers dos anys de la secundària sense haver de canviar de municipi.
D’altra banda, hi ha cinc escoles que tanquen: dues perquè deixen de funcionar (l’Escola Tresfonts de Barcelona i l’Escola Pasífae de Vilanova i la Geltrú) i tres que es fusionen amb altres centres. L’apunt més positiu el posa l’escola rural de Salàs de Pallars, que el curs vinent reobre les portes.
Una de les novetats més destacades per al curs que ve és que els nens prematurs podran començar l’escola més tard dels tres anys, en funció de la seva maduresa. Només caldrà un informe favorable de l’equip d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i del centre de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP), els costos del qual correran a càrrec dels mateixos organismes. Aquesta era una reivindicació històrica de les famílies.
Quedarà pendent la petició que demanava que els nens nascuts a partir del setembre puguin cursar P-3 un any després. En resposta a aquesta demanda, l’estiu del 2012 la consellera es va comprometre a flexibilitzar l’entrada a P-3 si es constatava que la diferència entre haver nascut a principis d’any o a finals afectava el rendiment i el fracàs escolar. Per constatar-ho, es va iniciar un estudi que encara està en marxa, segons va confirmar ahir Rigau.
Un altre canvi per a l’any vinent serà que els pares i mares que inscriguin els seus fills a P-3 en una escola d’alta complexitat socioeconòmica hauran de presentar en el moment de la matriculació un informe mèdic, emès per un pediatre i que inclogui informació sobre factors biològics de risc, desenvolupament psicomotor i dèficits visuals o auditius. Aquesta mesura, ideada per prevenir desigualtats, afectarà 7.000 alumnes. “Es tracta de saber que hi ha diferències i també per què hi són, aquestes diferències”, va il·lustrar Rigau. Aquest programa es durà a terme de manera coordinada amb el departament de Salut i la Societat Catalana de Pediatria.
Formar els pares i mares
Un altre dels objectius per al curs vinent és combatre la falta de formació de molts pares i mares d’alumnes que estudien a Catalunya. Rigau va xifrar en un 6,2% de la població d’entre 25 i 34 anys -potencials progenitors- els que només tenen la primària. En el cas del homes aquest grup representa un 7,6% i en el de les dones un 4,9%. En molts casos, va dir, ni tan sols saben llegir i escriure. “Sabem que els nivells de formació dels pares influeixen en el rendiment dels fills, però hem de ser conscients que també hi influeixen les seves expectatives”, va explicar la consellera. Per això faran més difusió dels diferents programes que hi ha perquè la família es pugui treure el graduat escolar alhora que ho fan els fills, una opció que podran triar quan els vagin a matricular. Aquesta iniciativa també la podran aprofitar els avis i àvies de la família.
“S’hauria d’haver aprofitat per millorar les ràtios de les aules”
Des de la Fapac, la federació d’AMPA més gran de Catalunya, valoren “positivament” la creació de nous instituts. Tot i això, són crítics amb la gestió de la disminució demogràfica en el tram de 3 a 6 anys: “En la fusió d’escoles l’element d’estalvi pot ser una justificació, però també cal pensar si aquest decreixement és per sempre o és temporal”, diu a l’ARA el president de l’entitat, Àlex Castillo, que afegeix: “Els moviments demogràfics s’haurien pogut aprofitar per millorar i tenir ràtios més baixos a les aules. Ja hem estalviat prou en educació”. Des de la USTEC, el sindicat de treballadors de l’ensenyament, també defensen aquesta tesi. La portaveu, Ana-Elvira Sánchez, afirma que “les ràtios més baixes implicarien una millora en l’atenció individualitzada i possibilitarien aplicar metodologies diferents”. Des de la USTEC també demanen estendre l’informe mèdic dels centres d’alta complexitat a tots els alumnes de Catalunya, si això no suposa “saltar-se la protecció de dades”. A la Fapac rebutgen la mesura, que creuen que pot “accentuar la segregació” que ja pateixen aquests centres.