INFRAESTRUCTURES
Societat22/09/2014

Objectiu: ressuscitar l’autopista C-16

El Govern va anunciar fa un any el peatge variable a Manresa però ara busca una alternativa

Albert Solé
i Albert Solé

BarcelonaLa Generalitat està buscant la fórmula per potenciar l’ús de l’autopista C-16 entre Terrassa i Manresa, i evitar que continuï sent un pou sense fons. El Govern cada any paga uns 20 milions d’euros a la concessionària Autema (Ferrovial i Abertis) pels descomptes bonificats, a part del saldo acumulat negatiu perquè no arriba al mínim de cotxes al dia previstos a l’inici. L’autopista, que forma part de l’Eix del Llobregat, es va inaugurar el 1989 i Autema en té la concessió per 25 anys més, fins al 2039. Fa un any el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va anunciar que a principis del 2014 s’aplicaria un peatge variable, és a dir, que el preu es rebaixaria en funció de la congestió de la C-55, la carretera paral·lela, que suporta un volum de trànsit exagerat. Avui encara no s’ha fet res “per un problema d’equilibri financer de la concessió”, segons un portaveu del departament. Ara les negociacions amb Autema -que no ha volgut fer declaracions a l’ARA- continuen i sembla que han aparcat la idea del peatge variable i busquen una alternativa més viable, que volen anunciar a finals d’any. Sigui quin sigui, aquest acord inclourà una inversió de 20 milions d’Autema per a millores de seguretat de la C-55 i la creació de tres accessos nous entre la carretera i l’autopista.

La C-16 és l’autopista més cara de Catalunya (4,25 euros els dies laborables i 7,73 els festius) i de les que menys vehicles hi passen actualment (uns 10.000 diaris). La C-55 -un carril per cada sentit- suporta un trànsit diari de 28.000 en el tram entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet (17 km) i està entre les deu vies amb una concentració d’accidents més alta (0,55 accidents per quilòmetre), segons l’estudi EuroRAP elaborat pel RACC. La Generalitat també va anunciar fa un any tres obres en tres dels punts negres. Dues d’aquestes actuacions ja estan acabades, i ja s’està començant a notar la reducció de mortalitat. La tercera començarà les obres aquest octubre, i es tracta del desdoblament del tram de la C-55 que encara no ho estava (1,5 km), conegut com la ronda de Manresa.

Cargando
No hay anuncios

La plataforma ciutadana No + morts a la C-55 celebra aquestes obres, però lamenta que s’hagin aconseguit “a base de morts”. “Al Bages hi ha molts veïns que tenen un familiar o un amic que ha tingut un accident o ha mort a la C-55”, lamenta la seva portaveu, Fina Casals. La plataforma reclama des de fa temps el desdoblament de tota la C-55 i l’alliberament del peatge. “No neguem el problema de la C-55, però ara no hi ha diners per desdoblar-la [120 milions]”, admeten des del Govern. La Unió Europea recomana -no obliga- desdoblar una via a partir dels 12.000 vehicles diaris.

“Conillets d’Índies”

Cargando
No hay anuncios

Des del Consorci Viari de la Catalunya Central -un organisme que depèn del Consell Comarcal del Bages- no demanen el desdoblament, però sí la gratuïtat del peatge. Davant la negativa reiterada del Govern a les dues opcions, la presidenta del Consorci, Adriana Delgado, demana que els veïns i les empreses del territori tinguin bonificacions a la C-16: “Però no volem el peatge variable anunciat que no s’ha provat mai abans, no volem ser els conillets d’Índies”. Fina Casals, de No + morts a la C-55, recorda que la carretera complirà 40 anys l’any que ve, “i està quasi igual que la va deixar Franco”. Casals també lamenta que quan es va construir la C-16, fa 25 anys, “es va fer perquè els barcelonins poguessin anar a Cerdanya directes, i no van pensar en el territori”. Potser per això només hi ha dues sortides de l’autopista en tot el seu pas pel Bages, i la connexió amb la capital, Manresa, és més que deficient.