EDUCACIÓ EN EL LLEURE

Núria Valls: “Els monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals”

Entrevista a la directora de comunicació de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai)

Núria Valls: “Els monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals”
Gemma Garrido Granger
06/05/2018
3 min

BarcelonaNúria Valls és la directora de comunicació de la Fundació Catalana de l’Esplai (Fundesplai), una organització sense afany de lucre d’àmbit nacional que promou el lleure com a eina educativa per a infants i joves. A les portes d’una nova campanya de colònies d’estiu, avui Fundesplai celebra la Festa Esplai, amb més de 50 activitats lúdiques i educatives per a infants, joves i famílies al Parc Nou del Prat de Llobregat.

Què és EnCORatja’t?

És la proposta educativa que proposem a esplais i escoles per reivindicar la importància de l’educació dels més joves en la igualtat de gènere i la violència zero. En el dia a dia, reproduïm actituds patriarcals i estereotips sexistes i ho fem sovint sense voler, perquè els tenim interioritzats. El nostre objectiu, com a entitat del tercer sector, és ajudar a formar ciutadans compromesos i contribuir a fer la societat més igualitària i lliure de discriminacions.

Com la poseu en pràctica?

Els monitors preparem els materials per a les activitats i els tallers conjuntament amb experts. Totes les cançons i les històries que es llegeixen als infants són en clau de gènere. Per exemple, l’escriptora Gemma Lienas ha preparat un llibre, La Carlota s’enCORatja, en què la protagonista i els seus amics, la tribu dels encoratjats, s’han d’enfrontar a situacions d’assetjament i violència. Alhora, però, també reivindica relacions basades en el respecte i la llibertat. El gat de la Carlota té una cua de colors que simbolitza la bandera LGTBI i un dels nens vesteix de rosa, perquè li ve de gust. És una forma de trencar amb els clixés i els rols de gènere.

I de diversificar els models de referència.

Sí. Als tallers i activitats hem volgut incidir en la visibilització de les dones que han fet coses importants en la història i que han estat oblidades durant anys. O mostrar nous referents, com heroïnes que salven cavallers o prínceps que cuiden nadons, en què els nens i nenes es puguin emmirallar. La igualtat de gènere impregnarà totes les activitats preparades per a les colònies d’aquest any.

¿Heu rebut formació específica per abordar la igualtat de gènere i la violència zero?

Per descomptat. Hem treballat amb experts de coeducació, com la Núria Solsona, i hem llegit molt sobre violència de gènere, igualtat i estereotips. Els mateixos monitors ens esforcem per no caure en actituds patriarcals, com parlar amb més dolçor a una nena que a un nen, i hem demanat ajuda a associacions de pares LGTBI per saber quines situacions evitar perquè poden fer sentir incòmodes els seus fills. A més a més, els monitors més joves s’han encarregat de preparar vídeos que mostrin realitats diverses, des d’un noi transsexual que va a l’escola fins a unes noies que surten de festa a la nit i pateixen assetjament, per fer-ne més conscients els nens.

Quina ha de ser l’actuació dels monitors davant actituds, per exemple, sexistes entre els mateixos joves?

Primer, l’espai del lleure s’ha d’entendre com un entorn segur i de confiança. De fet, sovint els infants veuen els monitors com germans grans. El més important és que els nens i nenes sentin que poden expressar el que tenen al cap sempre. Abans de les activitats hi ha un espai de reflexió, i al final, de valoració, perquè si s’han produït situacions incòmodes o conflictes, es parli i es pugui solucionar. Què aporta el lleure als nens?

Permet fer educació en valors, com la solidaritat, l’amistat i el respecte. Si en un moment donat es produeix un problema, els nens saben que aquests són els termes a partir dels quals es regeixen les seves relacions. Les colònies, els campaments i els casals no només els permeten viure experiències úniques per ells mateixos, sinó que els fan autònoms i aprenen d’altres entorns, com la relació amb la natura i el sentiment de comunitat. És un aprenentatge diferent de l’habitual del marc escolar i amb el qual gaudeixen moltíssim. Aprenen jugant.

stats