Barcelona

La nova Via Laietana tindrà un únic carril per al trànsit privat: les obres començaran abans de l'estiu que ve

El projecte final separa les bicis dels cotxes però no satisfà els ciclistes

Render Via Laietana.
22/07/2021
4 min

BarcelonaÉs un dels projectes més debatuts i amb més capacitat de generar tensions dels que Barcelona té sobre la taula... i acostuma a deixar enterrats en un calaix. Però el govern d'Ada Colau assegura que ara sí que és l'hora de reformar la Via Laietana i hi posa calendari, pressupost, suport polític i una proposta definitiva: el projecte, que busca prendre tot el protagonisme que actualment té el trànsit privat en aquesta via i limitar-lo a un únic carril de baixada, s'aprovarà al novembre i engegarà obres abans de l'estiu que ve amb un pressupost de partida de 33 milions d’euros. El dibuix que s'ha decidit aplicar amplia les voreres actuals fins als quatre metres –ara en alguns punts tenen poc més de dos metres i mig– i incorpora canvis respecte al que el govern municipal va anunciar just abans de la pandèmia, perquè ara, per mitjà del polèmic urbanisme tàctic, ha testat elements com l'espai que es va pintar de groc a terra per als vianants i que a la pràctica ha funcionat com un carril bici, o com el carril que bus i bicis comparteixen al carrer de Sants. I a la Via Laietana hi aplicarà una barreja d'aquestes dues coses: amb un carril bici segregat al costat de la vorera de pujada i un carril que, de baixada, compartiran el bus i les bicis. Ja no hi haurà, doncs, un carril compartit entre ciclistes i cotxes com s'havia anunciat. I les bicicletes circularan sempre al costat de la vorera.

"De l'urbanisme tàctic n'hem après que la bici necessita un lloc segur", ha defensat la tinent d'alcalde d'urbanisme, Janet Sanz, a l'hora de justificar un canvi d'esquema que assegura que s'ha debatut amb veïns, comerciants i entitats de ciclistes. Aquestes últimes, però, ja han verbalitzat el seu desacord amb la proposta final. Cales Benito, president del Bicicleta Club de Catalunya (BACC), assegura que no veuen bé els carrils compartits, ni el fet que, quan hi ha el carril segregat, el bus l'envaeixi per encotxar i desencotxar el passatge. "Això és demencial", denuncia i assegura que "la proposta no acontenta del tot ningú" i que posa "en competència transport públic i bicicleta".

La nova Via Laietana serà, com s'havia dit, un carrer on el vehicle privat només podrà circular de baixada amb un carril específic i amb la velocitat limitada a 30 km/h, mentre que de pujada l'únic carril que hi haurà, a banda del de les bicicletes, serà compartit entre busos, taxis i veïns o aquelles persones que no creuin la via de punta a punta.

Com ja passa a la Rambla, unes càmeres controlaran que el vehicle que hi entra es quedi en un pàrquing o al mercat. El sentit pujada només el podran fer servir els mateixos veïns de la Via Laietana o els del barri de la Barceloneta per garantir que tenen una bona connexió. El recorregut alternatiu serà per passeig Picasso o Lluís Companys, un trajecte que segons els estudis tècnics municipals només suposarà entre un i tres minuts més de temps i que asseguren que no esperen que comporti complicacions de trànsit en altres punts de la ciutat. "No hi ha una solució fantàstica a la Via Laietana, però la que han triat no està malament", assegura Manel Martínez, de l'associació de veïns de la Barceloneta.

A l'hora d'explicar les claus del projecte, la tinent d'alcalde d'Urbanisme ha exposat la complexitat de reformar un carrer que no fa 20 metres d'amplada de façana a façana i que, per tant, és equiparable a qualsevol carrer de l'Eixample, però on, fins abans de la pandèmia, hi havia cinc carrils de circulació –un es va eliminar amb urbanisme tàctic– i on es mantenen les dues direccions. "És un carrer obsolet", ha assegurat Sanz, que ha defensat que ara es vol "corregir un dèficit històric" i fer un carrer més amable per a veïns i comerciants. Que la Via Laietana deixi de ser una via de circulació preeminent i sigui un lloc on vingui de gust passejar.

Pactat amb ERC

Per anar endavant, a banda de pressupost i calendari, el projecte té ara una altra peça clau: un aliat polític. El grup municipal d'ERC ha negociat amb el govern i amb veïns i comerciants la reforma que ara es planteja i, tot i alguns matisos, hi dona suport. Els republicans consideren, però, que s'hauria d'haver anat més enllà i limitar el trànsit privat només als veïns sense cap carril específic, però creuen que és un pas que es podrà fer més endavant; una opció que Sanz també ha mantingut oberta. El que més celebren des d'ERC és garantir que totes les voreres tenen quatre metres d'amplada i que s'impulsen quatre noves places, amb un paviment diferenciat de la resta de l'artèria, feta de pedra natural i amb nous passos de vianants perquè sigui més fàcil creuar. I, sobretot, que el projecte es desencalli.

Hi haurà una gran plaça a Antoni Maura que unirà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina i es generaran places noves als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella, a les cruïlles amb el carrer de Jonqueres –que fins ara tenia voreres de menys de 2 metres i passarà a ser de prioritat per als vianants– i a les de les places de l’Àngel i d’Antonio López, que ja s'ha aprovat que passarà a portar el nom d'Idrissa Diallo, el migrant que va morir al CIE de la Zona Franca.

Les parades de bus es col·locaran a les places i, segons ha apuntat l'arquitecte en cap de la ciutat, Xavier Matilla, els autobusos s'acostaran a la vorera interrompent momentàniament el carril bici en sentit muntanya per encotxar i desencotxar. Les parades de taxis es duplicaran –es passarà de 4 a 8 places– i el pla de càrrega i descàrrega creixerà de 25 a 54 places. El govern municipal també remarca que la via reformada tindrà més verd, amb nou arbrat, i il·luminació feta a partir de lluminàries murals.

stats