Mor Norio Ohga, el pare del CD
El japonès Norio Ohga va morir dissabte a l'edat de 81 anys en un hospital de Tòquio. Ohga va ser el president del gegant electrònic Sony durant 13 anys i va contribuir a la seva internacionalització i diversificació
BarcelonaEl japonès Norio Ohga, expresident del gegant electrònic Sonyi un dels grans promotors del disc compacte (CD), va morir aquest dissabte als 81 anys en un hospital de Tòquio per fallades múltiples. Ohga va ser president de Sony entre el 1982 i el 1995, període en què va donar un fort impuls a la companyia en l'escenari internacional i va contribuir a diversificar les seves activitats per incloure, més enllà del negoci electrònic, el del cinema i la música.
El disc compacte va ser desenvolupat per Sony i Philips el 1980, i el 1982 es va iniciar la seva producció en massa, que va desplaçar progressivament el disc de vinil com a suport d'àudio. Ohga havia reconegut el potencial del format de CD de 12 centímetres des del principi. Cantant d'òpera en la seva joventut, va insistir en la creació del CD de 75 minuts de capacitat de gravació, i va posar com a principal argument que hi tingués cabuda la Novena simfonia de Beethoven sense patir interrupcions.
Sota la seva presidència, a finals dels 80, Sony va adquirir la divisió discogràfica del segell nordamericà CBS i Columbia Pictures Entertainment, un dels principals estudis de l'era daurada de Hollywood i, actualment, una de les principals productores i distribuïdores de cinema del món.
Durant els anys en què l'empresari va estar al capdavant de Sony, el grup també va comercialitzar la popular càmera de vídeo compacta Handycam i va desenvolupar la seva divisió d'entreteniment, que el 1994 va revolucionar el món del videojoc amb la PlayStation.
El president de Sony, Howard Stringer, va transmetre en un comunicat el seu "profund condol" per la mort d'Ohga i va destacar el seu paper clau per convertir Sony en un líder global de la indústria de l'oci. "En redefinir Sony com una companyia que incloïa maquinari i programari, Ohga va tenir èxit on altres empreses japoneses van fallar. No és exagerat atribuir a la seva visió de futur l'evolució de Sony des dels productes d'àudio i vídeo fins a música, cinema i jocs", va assegurar Stringer.