Només una de cada quatre famílies catalanes compra habitualment als mercats municipals

A Catalunya hi ha 167 mercats, que generen 12.000 llocs de treball

Una peixeteria al mercat de Sant Antoni de Barcelona
Ara
07/11/2021
2 min

BarcelonaEls mercats municipals han sigut un eix econòmic històric a les ciutats catalanes, un punt no només de comerç sinó també de trobada i un centre de relacions socials. Aquests espais, però, han anat perdent força al llarg dels anys amb l'aparició dels grans supermercats, que els han guanyat una bona part del terreny. Ara un estudi encarregat per la Generalitat de Catalunya sobre els hàbits de consum als mercats municipals ha conclòs que només una de cada quatre llars catalanes compra habitualment en mercats municipals. A Catalunya actualment hi ha 167 mercats, que generen uns 12.000 llocs de treball, segons s'explica a l'estudi.

L'estudi revela que la mitjana d'edat dels compradors habituals de producte fresc als mercats és de 52 anys, 9 anys més de la mitjana d'edat catalana. En aquest sentit, l’estudi reflecteix com el percentatge de compradors fidels als mercats s’incrementa de manera proporcional a l’edat: si de la franja entre els 18 i els 24 anys el 8,7% són compradors habituals, per sobre dels 65 anys aquest percentatge és del 43,8%. Pel que fa a la distribució per gèneres, el 59% són dones i el 41% homes, una distribució pròxima a la paritat. Pel que fa a la freqüència de compra, l’estudi assenyala que 6 de cada 10 compradors (61,1%) fan compres setmanals al mercat: el 40,9% un cop a la setmana, el 17,3% més d’una vegada i el 2,9% cada dia o gairebé cada dia. Una de les propostes que els mercats municipals estan oferint per expandir-se és la de crear un marketplace per digitalitzar els seus serveis, per exemple a Barcelona, on la start-up barcelonina Ulabox és l’encarregada de desenvolupar aquest nou mercat digital.

El 93,6% dels enquestats tenen un mercat al mateix municipi, i normalment dediquen un màxim de 10 minuts per desplaçar-s’hi. Aquesta proximitat converteix els mercats en un dels formats més respectuosos amb el medi ambient i un dels que provoquen menys emissions de gasos, com evidencia el fet que un 69,5% dels visitants hi vagin a peu i un 5,7% en transport públic.

Finalment, l'estudi també destaca la necessitat de millorar la comunicació dels mercats. En el cas dels no compradors, el 85% afirmen no estar informats de les novetats, però encara és més significatiu el fet que entre els compradors habituals, un 41,5% asseguren no estar informats de les notícies relacionades amb el seu mercat.

stats