Assetjament escolar

Nens jutjats per violar un company d'escola: els demanen quatre anys d'internament

El cas arribarà a judici el 18 d'octubre i el centre només consta com a responsable civil subsidiari

Una aula catalana, en una imatge d'arxiu.
12/10/2022
3 min

BarcelonaUn jutjat de menors de Barcelona abordarà el 18 d'octubre un dels casos d'assetjament escolar més greus que han arribat a judici els últims anys. Al banc dels processats s'hi asseuran quatre menors acusats de convertir la vida d'un nen amb Asperger en un infern. Tots estudiaven en una escola concertada de Vallirana. Ja feia temps que l'insultaven i l'amenaçaven quan el setembre del 2018, durant l'hora de pati, el van acorralar i el van vexar i agredir sexualment, segons denuncia la família. Els pares no només demanen justícia per al seu fill, sinó que esperen que el judici "sigui per tots els que han patit bullying", deia a l'ARA la mare de la víctima, Pilar Juan.

La família demana quatre anys d'internament i dos de llibertat vigilada per als quatre adolescents processats, a prop del límit de cinc anys que estableix la jurisdicció de menors per castigar els delictes més greus comesos per nens i adolescents. Segons fonts pròximes al cas, la Fiscalia demana una mesura d'internament lleugerament inferior, de tres anys.

La víctima, que va haver de canviar d'escola arran dels fets i el grau de dependència del qual ha empitjorat per la situació traumàtica que va patir, no haurà de ser al judici. La declaració que va fer mentre el cas s'investigava, amb l'equip de tècnics i psicòlegs que l'han acompanyat durant tot el procediment, servirà com a prova preconstituïda. Així li eviten el tràngol de tornar a passar pels jutjats, haver-s'hi de trobar els presumptes agressors i que hagi de reviure els fets.

Aquesta declaració serà un dels elements clau que haurà d'examinar el jutge. Quan la família –representada per l'advocat Juan Manuel Ruiz– va assabentar-se dels fets i els va denunciar, ja no es van poder recollir proves d'ADN a la roba del nen, perquè havien passat uns dies des de la presumpta agressió. Inicialment, tampoc no es van requisar els mòbils dels adolescents ara jutjats, malgrat que la família sospita que va arribar a córrer algun vídeo de l'agressió. Quan els Mossos d'Esquadra van demanar els telèfons –quatre mesos després–, ja no hi van trobar res. Serà la paraula de la víctima contra la dels presumptes agressors, que sempre han negat haver atacat el menor.

L'altra prova en què es basen les acusacions, segons fonts amb dades del cas, són els informes psicològics que van fer els tècnics de la unitat de mesures penals alternatives de la Generalitat i els dels forenses que van examinar la víctima. Aquests documents apunten que l'Asperger que pateix el menor agredit anul·la la seva capacitat de fabular i mentir.

Una violació com a forma de 'bullying'

L'assetjament escolar, com a tal, no es considera un delicte, però sí les seves conseqüències. En aquest cas, les acusacions no només responsabilitzen els quatre menors processats d'un delicte contra la integritat moral, sinó també d'agressió sexual i de violació, per la forma en què consideren que es va arribar a materialitzar el bullying patit pel menor. La família va explicar al centre que els nens assetjaven el seu fill un mes abans que patís la presumpta agressió sexual al pati. La direcció va posar el cas en mans de la inspecció, que va fer obrir el protocol corresponent. La víctima va assegurar que hi havia professors que sabien què estava passant i li van demanar que no en digués res.

Malgrat tot, el centre no és un dels acusats en el procediment i tan sols podria arribar a assumir alguna responsabilitat, subsidiàriament, si el jutge declarés culpables els nois processats i els imposés algun tipus de mesura. Això, segons les fonts consultades, ha indignat la família, que considera que l'escola no va implementar els protocols com tocaven i que el departament d'Educació no va fer prou per aclarir la situació. El centre sempre ha defensat que va activar els protocols antibullying quan es va assabentar del que estava passant.

stats