N-II: l’objectiu d’ara és desdoblar-la
El 40% dels camions que ara circulen per l’AP-7 abans passaven per la carretera convencional
BarcelonaUn accident mortal, el 90% dels camions desviats a l’autopista AP-7 i cap cost addicional als pressupostos de la Generalitat i el ministeri de Foment. Aquest és el balanç del primer any de restriccions de vehicles pesants a la N-II entre Maçanet de la Selva i la Jonquera. La mesura va entrar en vigor el 19 d’abril del 2013 amb l’objectiu de reduir l’alta sinistralitat registrada a la carretera: el 2012 hi va haver 15 víctimes mortals, i el 2013, quatre. Des que es va aplicar la mesura, només ha mort un conductor.
La valoració de la Generalitat només pot ser positiva, va argumentar aquesta setmana el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Però el conseller també va deixar clar que el pròxim objectiu és enllestir el desdoblament de la N-II al seu pas per les comarques gironines. “Mantindrem la mesura fins que aconseguim resoldre el desdoblament de la N-II”, va assegurar Vila. També se sumen a aquesta reclamació els alcaldes de la zona, com la de Figueres, Marta Felip, i el de Bàscara, Lluís Lloret. Bàscara va ser el municipi que va aconseguir accelerar la prohibició que els camions circulin per la N-II a base de tallar diàriament la carretera com a protesta per la mort d’una veïna. “Es va prendre una decisió intel·ligent i efectiva, ara cal agilitzar el desdoblament”, va indicar Lloret.
De moment, el Govern, el ministeri de Foment i la concessionària Abertis renovaran aquest mes de maig el conveni que van firmar l’any passat, en què l’Estat i la Generalitat es comprometen a compensar la concessionària amb un màxim d’un milió d’euros per administració si té pèrdues a causa dels descomptes de peatge que aplica als camioners, cosa que no ha passat durant el primer any. “Les restriccions per als camions, lligades a la recuperació d’un cert nivell d’activitat econòmica, han permès començar a recuperar el trànsit”, va indicar el director general d’Abertis, Josep Lluís Giménez, que també va afegir que aquest augment de trànsit ha provocat “un nombre més gran d’incidències” a l’autopista AP-7.
Descomptes del 75% al peatge
En aquest nou conveni, les bonificacions tornaran a ser del 35% per als transportistes que facin tot el recorregut per l’AP-7 -de Maçanet de la Selva a la Jonquera o al revés- i d’un 50% per als que facin trajectes interns. Aquest últim percentatge es podria modificar si el Govern acceptés rebaixes en el peatge de fins a un 75% del cost, tal com va reclamar l’associació de transportistes Asetrans en una reunió que va mantenir ahir amb representants de la Generalitat. “Ja que les administracions no han hagut de compensar la concessionària, reclamem, com a mal menor, que es destinin part dels diners a incrementar els descomptes del peatge per als recorreguts interns”, explica el secretari general de l’associació de transportistes Asetrans, Carles Palacio.
La patronal fa un any que va presentar un contenciós administratiu contra la mesura que encara està pendent de resoldre’s. “Estem d’a-cord que la N-II és perillosa però no en el fet que ens obliguin a passar per l’AP-7 pagant peatge”, denuncia el president de l’entitat, Eduard Ayach, que recorda que en altres zones de l’Estat, com Saragossa, s’han dut a terme iniciatives similars i els transportistes poden circular gratuïtament per l’autopista. Tampoc estan contents els establiments situats a peu de la N-II. “Hem perdut clients en una època en què ja és difícil tirar endavant el negoci”, denuncia una treballadora d’un restaurant de Vilademuls.
Sortiran 390.000 vehicles de Barcelona
Uns 390.000 vehicles sortiran avui de l’àrea metropolitana de Barcelona en la segona fase de l’operació sortida de Setmana Santa. Un total de 1.804 agents dels Mossos d’Esquadra faran 1.251 controls a les carreteres catalanes. “L’objectiu és detectar excessos de velocitat, conducció sota els efectes de l’alcohol i drogues o la vigència de la documentació”, va detallar ahir el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern. Trànsit preveu que es produeixin congestions en hores punta a les principals carreteres de la xarxa viària, com l’autopista AP-7, la N-II o la N-340. Per minimitzar congestions, Trànsit anul·larà la via lenta en sentit nord de la C-16 en el tram entre Berga i el túnel del Cadí, s’invertirà la prioritat de les rotondes de la GI-662 entre s’Agaró i Castell-Platja d’Aro i s’obrirà a tots els vehicles el carril bus-VAO en sentit nord entre Barcelona i Ripollet.