La N-340, la carretera més mortal de Catalunya
En el primer semestre del 2015 hi ha hagut nou víctimes més a les carreteres que el en mateix període que l'any passat. Les distraccions, sobretot l'ús del mòbil, són la primera causa d'accident
BarcelonaLa N-340, de titularitat estatal, s'ha convertit en la carretera amb més sinistralitat durant el primer semestre d'aquest 2015. En total hi han perdut la vida 12 persones (9 a la demarcació de Tarragona), quatre més que durant el mateix període de l'any passat. L'AP-7 (amb cinc víctimes mortals i 23 ferides greus) i l'A-2 (amb sis morts i 12 persones ferides greus) són les altres vies on es concentren més accidents.
Durant el segon semestre les dades no milloren. Aquesta setmana han mort en el mateix vial quatre persones, tres aquest dilluns i una aquest dimecres al matí.
El balanç dels primers sis mesos a les carreteres catalanes no és bo: han mort 81 persones, nou més que en el mateix període que l'any passat. Preocupa especialment la demarcació de Tarragona on han perdut la vida 27 persones (11 més que en els primers sis mesos de l'any passat) i l'augment de morts de vianants, que han passat de 4 a 10.
Davant l'alta sinistralitat de la N-340 el conseller d'Interior, Jordi Jané, va exigir al juliol una solució al ministeri de Foment. "Tenim un problema gravíssim a aquesta carretera on hi ha una alta densitat de trànsit, cues i accidents", va insistir el conseller aquest divendres. Jané va fa tres propostes: prohibir la circulació dels camions per la via i que es desplacin cap a l'autopista (tal i com s'ha fet amb la N-II a Girona), demanar a Abertis que estableixi bonificacions de fins a un 50% en els peatges de l'autopista -que va paral·lela a la N-340- per descongestionar la carretera i la construcció d'una autovia en tot el seu traçat amb el consens del territori. Són les mateixes demandes que els alcaldes del Pacte de Berà van fer al juliol a Foment, on van mantenir una reunió amb el secretari general d'Infraestructures, Manuel Niño, i que es va saldar sense cap resposta en positiu.
La distracció, la primera causa d'accident
Les distraccions, especialment l'ús del mòbil, s'han convertit en la primera causa d'accident per davant de la infracció. Un 23% dels sinistres amb víctimes han estat per distraccions, un 2,1% més que en el mateix període de l'any passat. "Anirem a implantar mesures per al conductor que es distreu", ha insistit Jané. En aquest sentit ha avançat que aquest mes d'agost els Mossos d'Esquadra faran 5.300 controls al territori. "A les zones de costa mirarem el control de velocitat i a tot el territori, les distraccions. Anirem a controlar de manera molt directa les persones que conduint parlin per mòbil", ha deixat clar el conseller. Alhora també es faran campanyes de conscienciació amb el lema: "vius connectat conduint desconnecta".
Més mobilitat
Durant aquest primer semestre ha augmentat el número de desplaçaments. Ho ha fet un 3% entre setmana i un 4,2% els caps de setmana. L'augment es podria atribuir a la recuperació econòmica. Aquest cap de setmana es preveu gairebé 500.000 desplaçaments coincidint amb l'inici d'agost.
.