El RACC suggereix que les motos puguin circular pels vorals en cas de congestió

Proposa habilitar un voral a la B-23 com a prova pilot, tal com fan països com Holanda

Una imatge d'arxiu de la ronda de Dalt, una de les vies d'accés a Barcelona.
Josep Lluís Merlos
10/05/2018
2 min

BarcelonaDe les 131.499 motos que cada dia entren a Barcelona per les principals vies d'accés, 37.000 ho fan a l'hora punta, de tres quarts de nou a les nou del matí, majoritàriament per les rondes. La xifra representa un 14,7% dels vehicles motoritzats que accedeixen a la ciutat, de dilluns a divendres, segons un estudi del RACC que ha mesurat els desplaçaments privats a la capital catalana en dies feiners.

L’anàlisi, sobre una base de setze mil motocicletes circulant per vuit llocs d’accés diferents a Barcelona, destaca que l'aportació que fan aquesta mena de vehicles facilita la mobilitat pel menor espai que ocupen en comparació amb els cotxes. Tenint en compte que la ràtio d'ocupants per cada moto és d'1,35 i que en el cas dels cotxes la proporció és d'1,6, l'entitat recomana afavorir aquest ús.

Entres les mesures, el president de la Fundació RACC, Lluís Puerto, ha proposat una prova pilot per valorar si "en casos de congestió viària les motos haurien de poder circular pels vorals, sempre que tinguin una amplada mínima, a una velocitat limitada i no puguin fer avançaments". La idea ja funciona en països com Holanda, en moments de màxima densitat del trànsit. Això obligaria a mantenir aquests vorals molt més nets de la brutícia i les deixalles que s'hi acumulen sovint.

El suggeriment implicaria que aquests vehicles de dues rodes també poguessin circular pels carrils d’alta ocupació VAO. El president del RACC, Josep Mateu, va més enllà i insisteix que "en determinades condicions s'hauria d'habilitar el pas de les motos pel carril bus, en lloc de sancionar-lo com passa ara".

Cinc vegades més risc d'accident

Aquest informe no amaga la vulnerabilitat dels motoristes, que pateixen un 41,2% dels accidents greus i mortals que hi ha a Barcelona, i revela que les motos tenen un nivell de risc cinc vegades superior al dels cotxes. Del 2010 al 2016 van morir 35 motoristes a les vies d'accés.

Amb el començament de la crisi, el 2008, va incrementar la quantitat de persones que utilitzaven la moto com a mitjà privat d'entrada a la ciutat. Aquest volum ha continuat creixent fins a un 41% el 2016. Fins i tot els dies de pluja, un 28% dels desplaçaments a Barcelona els protagonitzen els motoristes.

Els usuaris que opten per aquests vehicles ho fan majoritàriament per raons de rapidesa, però també d’estalvi, fins i tot comparat amb el transport públic.

Davant del creixement del col·lectiu que utilitza la moto per accedir a la ciutat, el RACC també demana habilitar més aparcaments per a motos, sobretot als accessos a la ciutat; que l’ABS sigui obligatori fins i tot per a les motos de menys de 125 cc, i que l’ús d’algunes peces de protecció (guants, jaquetes, botes...) sigui obligatori per als conductors que, quan arriba el bon temps, acostumen a relaxar la utilització d’aquests complements.

Tenint en compte que un de cada tres motoristes, sobretot els que fan servir models de més cilindrada, tenen actituds de risc en la seva conducció, demanen que s’incrementi el control a les vies més utilitzades, com la B-20, i que es valori la necessitat d’establir una tolerància zero en els nivells d’alcoholèmia, així com l’obligatorietat d’una formació més específica per motoristes, sobretot els que han convalidat el carnet de conduir cotxe després de tres anys d’experiència.

stats