Els motoristes morts a les carreteres catalanes es dupliquen en els set primers mesos d'aquest any

El Servei Català de Trànsit proposa que sigui obligatori fer una formació teòrica i pràctica a les autoescoles quan s'obté el permís de conduir dels vehicles de dues rodes

Motoristes circulant a Barcelona
Pau Esparch
25/07/2017
2 min

BarcelonaDes de principis d'any i fins al dia d'avui, els motoristes que han mort a les carreteres catalanes gairebé s'han duplicat. En el mateix període de l'any passat, 15 persones havien perdut la vida amb moto a Catalunya, mentre que aquest any ja en són 29. De fet, de les 84 víctimes mortals dels set primers mesos d'enguany a les vies catalanes, una tercera part han sigut motoristes. Davant d'aquest augment de la sinistralitat entre les persones que van amb moto, el Servei Català de Trànsit (SCT) proposa que sigui obligatori fer una formació teòrica i pràctica a les autoescoles quan s'obté el permís de conduir dels vehicles de dues rodes.

La directora del SCT, Eugenia Doménech, ha explicat que, aprofitant la reforma que prepara la DGT de la llei de seguretat viària, s'està treballant per exigir aquest requisit a l'hora de treure's el carnet de moto. Ha afegit que actualment només s'obliga a fer una formació teòrica "de poques hores" per obtenir el permís de conduir per a motos de més de 500 cilindrades. Després d'analitzar els 28 accidents d'aquest any en els quals han mort 29 motoristes, el SCT ha conclòs que en un 68% dels casos els causants dels sinistres havien sigut els mateixos motoristes. A més, en un 39% dels accidents s'ha detectat un excés de velocitat i en més d'un 60% es tractava de motos de més de 500 centímetres cúbics.

Doménech ha avançat que una altra proposta és incorporar un senyal d'avís específic per a motoristes als revolts oberts. La raó és que el SCT ha comprovat que un error habitual en els accidents mortals de motoristes és "la manca de tècnica" en la frenada i en la trajectòria del vehicle quan s'agafa una corba. "Tot i que el revolt no és perillós perquè no és tancat, el sinistre es produeix en aquesta maniobra", ha dit Doménech, que ha insistit a millorar la formació dels conductors. Una altra mesura que s'estudia aplicar als motoristes és la taxa 0 en el consum d'alcohol, segons ha assegurat el conseller d'Interior, Joaquim Forn.

A part de la falta de formació entre els conductors dels vehicles de dues rodes, el SCT ha atribuït a la climatologia el creixement del nombre de motoristes morts a les carreteres catalanes. "S'han registrat menys precipitacions i s'han produït més sortides amb moto", ha valorat Doménech, que ha destacat que aquest any també s'ha detectat un augment de la mobilitat a Catalunya: d'un 4% els dies feiners i d'un 5% per oci. Ha precisat que els sinistres mortals de motoristes han sigut en carreteres convencionals i que pràcticament el 60% de les víctimes tenien de 35 a 59 anys. El SCT ha fet aquesta valoració avui al migdia després de celebrar una reunió amb el grup de treball de la moto al departament d'Interior.

stats