SEGURETAT VIÀRIA

La meitat dels motoristes accidentats no tenien formació

El 45% de les víctimes a Barcelona no havien fet cap curs específic

La meitat dels motoristes accidentats no tenien formació Trànsit fa cursos
 Gratuïts als instituts
Albert Solé
25/10/2014
5 min

BarcelonaAquest any a Barcelona han mort 15 motoristes en accidents de trànsit fins avui, quatre més que en tot el 2013. D’aquests 15, en 11 casos la responsabilitat va ser del conductor de la moto, dels quals 9 van xocar sols contra un objecte fix del mobiliari urbà. A més, el 43% de les 15 víctimes conduïen amb un permís B, el de cotxe. Aquesta xifra ha cridat molt l’atenció a la Guàrdia Urbana de Barcelona, que quan hi ha posat el focus s’ha adonat que aquest 2014 quasi la meitat dels motoristes implicats en un accident de trànsit a la ciutat (45%) conduïen amb un permís B. I aquesta és una dada important perquè el permís B és el necessari per conduir un cotxe, i els que el tenen han fet un curs a l’autoescola i un examen per conduir només per al cotxe, i no per a una moto. Des del 2004 amb el permís B, i tres anys d’antiguitat, també es pot dur una moto de fins a 125 cc sense fer cap curs específic. Des d’aquell moment, el percentatge de motoristes implicats en accidents a la ciutat ha anat creixent sostingudament fins a l’actual 45%, una xifra que la Guàrdia Urbana considera molt elevada, pel fet que són conductors sense formació per conduir motos.

Des de la Federació d’Autoescoles de Catalunya ho tenen clar: “Nosaltres reivindiquem des del primer dia que cal que els conductors de cotxes amb permís B que volen conduir una moto hagin de fer com a mínim una prova pràctica, perquè cal que aprenguin a conduir un vehicle de dues rodes”, recorda la seva presidenta, Maria Olivera.

El RACC ja va detectar aquest problema fa temps, i el 2009 va fer un estudi detallat en què va concloure que els conductors de motos de fins a 125 cc a Barcelona amb un permís B tenen el doble de risc de tenir un accident que els que tenen el permís A1, que és el que permet conduir les motos de la mateixa cilindrada, però havent fent un curs i un examen de moto. “A l’estudi va quedar clar que el canvi de normativa el 2004 va tenir un impacte important en l’increment de l’accidentalitat”, afirma Lluís Puerto, responsable tècnic del RACC.

El catedràtic de seguretat viària de la Universitat de València (UV) Luis Montoro, que és un dels màxims experts de la matèria a l’Estat, assegura: “No em va semblar malament el canvi de normativa per afavorir l’ús de la moto, que contamina menys i redueix els embussos, però s’hauria de tenir en compte que no és el mateix conduir un cotxe que una moto; els fabricants de motos haurien d’explicar com funcionen abans de vendre-les”.

Defensa dels fabricants de motos

Des d’Anesdor, l’Associació Nacional d’Empreses del Sector de Dues Rodes, resten importància al fet que no fer l’examen de moto per conduir aquests vehicles sigui un handicap. “La formació és molt important, però passar un examen no és sinònim d’estar format, a l’autoescola t’ensenyen a aprovar un examen i prou”, explica el secretari general d’Anesdor, Jose María Riaño. Els fabricants també eviten fer la relació directa entre el canvi de normativa i l’accidentalitat. “Li hem demanat a l’Ajuntament de Barcelona que ens digui quin és el percentatge dels accidents de motoristes amb permís B en relació al total de motoristes que circulen per la ciutat amb aquest carnet, i, si és molt elevat, ho estudiarem”, es defensa Riaño. Els fabricants de motos consideren que no hi ha prou proves per afirmar l’efecte negatiu de conduir una moto amb permís B, i rebaten les dades de la Guàrdia Urbana i del RACC amb estadístiques de les empreses asseguradores. Afirmen que els conductors de motos amb permís A1 tenen més accidents que els del B, i que els motoristes són responsables només del 25% dels accidents en què estan implicats, segons dades d’AXA i Mutua Madrileña. Tot i això, aquestes dades de les asseguradores sí que diuen que una de les causes principals d’aquests accidents és la falta “d’experiència en l’ús de la motocicleta”.

La falta de formació i habilitat a l’hora de conduir una moto no és l’única explicació a l’actual repunt d’accidents de motos, no tan sols a Barcelona, sinó a tot Catalunya: en un de cada quatre accidents a les carreteres hi ha una moto implicada. Per això l’anunci del Servei Català de Trànsit d’aquest estiu posava el focus en la vulnerabilitat de les motos. La crisi és un segon vector important, ja que ha fet que molts conductors hagin deixat el cotxe a casa per agafar la moto, més àgil i barata. Per tant, amb més motos fent més quilòmetres, el risc d’accident augmenta. “I la combinació dels dos factors és fatal: més ús de la moto i menys formació”, explica el catedràtic en seguretat viària Luis Montoro, una afirmació que corrobora Lluís Puerto, del RACC, que creu que el factor crisi i l’augment de la mobilitat és avui el que més pesa.

Formació a canvi de multes

En una de les conclusions de l’estudi del 2009, el RACC proposava a l’Ajuntament de Barcelona que perdonés les multes de trànsit als motoristes si, a canvi, fan cursos de formació. Segons explica Lluís Puerto, “està demostrada la relació entre els conductors que reben més multes i la seva accidentalitat”. “Per això l’hi vam plantejar a l’Ajuntament -afegeix-, que té controlades un grup de persones amb més potencial de risc, i a més era la possibilitat de formar els del permís B”. Puerto explica que l’Ajuntament els va dir que no tenien pressupost per tirar-ho endavant, però el que no es pot fer, defensa Puerto, “és no fer res”. Han passat cinc anys d’això, però últimament, arran de l’augment d’accidents de motos, el consistori barceloní comença a mirar la proposta del RACC amb més bons ulls. Per Jose María Riaño, d’Anesdor, també és una proposta atractiva: “És perfecte, és la mateixa idea que el carnet per punts, que funciona molt bé”.

Trànsit fa cursos Gratuïts als instituts

Ahir a Balaguer el Servei Català de Trànsit (SCT) va fer un curs gratuït de training per a joves de 16 anys amb el permís de moto A1 de dos instituts de la ciutat. Des del mes de març el SCT està fent cursos d’aquests arreu de Catalunya per millorar la formació dels joves. Són cursos de quatre hores, amb una part teòrica, una simulació i una part pràctica. Un dels objectius és recordar als conductors la vulnerabilitat del conductor d’una moto, i aprendre a frenar i a calcular les distàncies. Fins ara ja s’han fet trainings a l’Hospitalet de Llobregat, a Tarragona, a Vic i ara a Balaguer. Si donen bons resultats, s’ampliaran.

stats