Educació

La motivació reforça l'aprenentatge i la memòria

El mecanisme s'activa per les ones cerebrals de tipus theta

Adolescents estudiant en una classe d'institut
2 min

BarcelonaSempre s’ha dit que la motivació, la força de voluntat, és un element fonamental per aprendre. Allò de posar-hi ganes. Ningú fins ara, però, havia pogut demostrar més enllà de la teoria que això és així perquè existeix un mecanisme fisiològic que vincula memòria i aprenentatge. Això és el que acaba d’evidenciar un equip de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya liderat per l’investigador Paul Verschure. Les ones cerebrals de tipus theta, que regulen la capacitat de les neurones de l’hipocamp per fixar i recuperar la informació, són les que activen el mecanisme, segons els resultats d’un estudi publicat a la revisa PNAS, de l’Acadèmia Nacional de Ciències dels Estats Units.

El que fa aquest estudi, de fet, és corroborar un aspecte prou conegut en diverses branques científiques com la psicologia i les neurociències, que venen a dir que, quan l’aprenentatge és voluntari, el control cognitiu és molt més efectiu. És a dir, s’aprèn més i millor. El mecanisme bàsic que ho explica s’havia vist en ratolins però mai en humans. L’estudi de l’IBEC, en què ha participat també la Universitat del Rhur (Alemanya) i la Pompeu Fabra, a més de l’Hospital del Mar de Barcelona, ha comprovat que el procés depèn de les ones de tipus theta que generen les neurones de l’hipocamp.

Si hi ha control actiu del procés, cosa que es tradueix en forma d’automotivació, s’afavoreix l’aprenentatge i la fixació de la memòria, mentre que si és passiu, passa a l’inrevés. Mesurant les ones, els investigadors han constatat que es donen dos fenòmens consecutius separats per mil·lisegons: un de vinculat a la codificació de la informació i un altre a la seva recuperació, el que vindria a ser la reactivació de la memòria.

La descoberta podria ajudar a eliminar records traumàtics o a recuperar memòries malmeses per amnèsies o malalties neurodegeneratives. De la mateixa manera, l'estudi introdueix claus per millorar l’aprenentatge a partir de tècniques de motivació i control cognitiu.

stats