Mobilitat

Més controls a les carreteres per millorar la seguretat dels ciclistes

Els Mossos d'Esquadra fan servir motos sense identificar per 'caçar' conductors neglients al volant

Un mosso controlant el pas d'un ciclista a la C-31.

BarcelonaMés controls per garantir la seguretat dels ciclistes. Aquest cap de setmana els Mossos d'Esquadra i el Servei Català del Trànsit reforcen la seva presència a les carreteres catalanes per on circulen més ciclistes. Ho fan amb l'objectiu, d'una banda, "d'incrementar la sensació de seguretat" i, de l'altra, d'evitar atropellaments com el de diumenge al terme de Castellbisbal, en què van morir dos homes.

El dispositiu especial, que es fa de manera coordinada entre els dos organismes, es concentra a primera hora del matí i a última de la tarda, quan les carreteres estan més freqüentades per ciclistes, a l'estiu. Consta d'agents uniformats amb vehicles del cos i també de mossos que circulen per la via amb vehicles camuflats, per prevenir i detectar infraccions i conductes temeràries amb els ciclistes. El sergent Ramon Codina, cap de torn operatiu de la Regió Metropolitana Sud de Trànsit dels Mossos, alerta que l'incompliment de la distància mínima d'1,5 metres dels vehicles motoritzats amb els ciclistes és el que "provoca més inseguretat i més accidents".

La policia catalana ha posat el focus en carreteres secundàries i ports de muntanya com la C-31 a les Costes del Garraf, on entre les set i les nou del matí ha ubicat tres punts de control fixos entre Castelldefels i Sitges. Una moto dels Mossos d'Esquadra sense logotipar també ha patrullat per la zona per detectar conductes temeràries o negligents in fraganti i transmetre als usuaris una sensació de vigilància i seguretat a la xarxa viària.

En declaracions als mitjans, Codina ha explicat que el cap de setmana conviuen a la carretera diferents col·lectius –conductors que "habitualment no agafen el vehicle, motocicletes i ciclistes"– i que "aquesta amalgama produeix unes problemàtiques que no són les habituals". Per això, ha insistit que es pretén "harmonitzar aquesta convivència i que es complexi la normativa, que és la millor garantia per reduir riscos".

Amb l'atropellament mortal de diumenge contra un grup de ciclistes de Rubí, que s'està investigant, són sis els esportistes morts a les carreteres catalanes ja aquest any, quatre més que en el mateix període del 2021. Segons dades de Trànsit, des del 2010 són 87 els ciclistes que han perdut la vida a l'asfalt. El conductor que va envestir els ciclistes està en presó provisional mentre el jutjat encarregat del cas instrueix les diligències.

stats