Els Mossos crearan una unitat de Transport per controlar la seguretat als trens
La mesura arriba arran de la mort d'un vigilant de seguretat a l'estació de Castelldefels després de ser agredit per un passatger violent
BarcelonaEls Mossos d'Esquadra crearan una nova divisió de Transport per controlar la seguretat als trens, al metro i als aeroports, que servirà per estendre a tot Catalunya els treballs que ja efectua la unitat regional del Transport a Barcelona als Ferrocarrils de la Generalitat i al metro.
Així ho ha anunciat en declaracions als periodistes el director de la Policia Autonòmica, Manel Prat, després de la reunió que han mantingut responsables de les conselleries d'Interior i de Territori i Sostenibilitat, i també de Renfe i Adif, després de la mort divendres passat d'un vigilant de Prosegur en enfrontar-se amb un passatger violent a Castelldefels.
Prat ha precisat que aquesta nova divisió de Transport dels Mossos serà com la que ja funciona a Trànsit i s'encarregarà de vetllar per la seguretat en el transport ferroviari -a rodalies i regionals-, al metro de Barcelona i també als aeroports, controlant-ne els accessos i també patrullant pels trens.
L'actual unitat regional del Transport -en la qual s'inspira aquesta nova divisió- ja actua a Barcelona als Ferrocarrils de la Generalitat i al metro, i també als aeroports de Barcelona i Girona.
D'una altra banda, el secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, ha explicat que, d'acord amb Renfe, prioritzaran la instal·lació de més càmeres de seguretat a les estacions -actualment el 60% ja en disposa- i als trens, i a més impulsaran un pla per "tancar" amb torns el perímetre de totes les estacions per evitar que hi hagi passatgers que es colin, ja que aquest fet és ara un dels principals motius de gran part de les disputes violentes a les estacions.
A més, s'ha decidit que en les reunions ordinàries de Renfe i Adif també donaran prioritat a la presència dels Mossos d'Esquadra per abordar qüestions de seguretat i millorar els protocols de cooperació entre els operadors i la policia catalana.
Amb aquestes mesures, segons que han explicat Calvet i Prat, es pretén garantir la seguretat tant dels passatgers com dels treballadors de les companyies ferroviàries i els vigilants de seguretat, ja que són habituals els casos de vandalisme i les agressions, especialment en trens i horaris concrets, si bé en el que va d'any han baixat respecte a l'inici de 2010.
En concret, tant els responsables ferroviaris com els Mossos d'Esquadra tenen un mapa dels denominats "trens calents", que són els que concentren la majoria d'incidències, especialment en horaris de nit de cap de setmana.
Es tracta de la R1, als voltants de zones d'oci de Mataró i Montgat; la R4, entre Sabadell i Barberà, al costat de la zona Hermètica; la R3, de Vic a Manlleu, on són habituals els furts i les agressions, i la R1 Sud, amb casos de vandalisme.
A la reunió d'avui no s'ha abordat, en canvi, la reivindicació sindical dels companys del treballador mort, que han reclamat que els vigilants de seguretat puguin tornar a portar armes de foc.
La reunió s'ha precipitat després que divendres passat dia 1 d'abril un passatger violent es va enfrontar a l'únic vigilant de seguretat de l'estació de Castelldefels, que va acabar morint.
L'agressor, de 20 anys i veí de Castelldefels, ja ha ingressat a la presó per ordre judicial, acusat d'un delicte d'homicidi.