La mobilització contra l'excés de trànsit surt de Barcelona

Diverses accions festives tallen la N-150 a Sabadell i Barberà del Vallès, la N-II a Premià de Mar i el carrer Aragó

3 min
Un grup de nens pintant a terra en el tall del carrer Aragó de Barcelona

La protesta ha tornat al carrer Aragó de Barcelona, que és l'exemple de tot allò que el moviment contra l'excés de trànsit demana canviar: una via ràpida per creuar la ciutat pel mig de l'Eixample d'un extrem a l'altre. Però aquest cop ha tingut la seva rèplica a tres municipis més: Premià de Mar, Sabadell i Barberà del Vallès. També s'havia de deixar sentir a Olot, on, finalment, la situació epidemiològica ha fet més aconsellable ajornar la concentració a la carretera de la Canya. En tots els casos, la reivindicació era la mateixa: eliminar carrils de trànsit privat, ampliar voreres i donar espai als transports més sostenibles en les vies que passen pel mig de les localitats. Que passin a ser carrers i no carreteres, es diguin N-150, N-II o carrer Aragó. La protesta, que ha omplert carrers -o carreteres- de música i de joc, es repetirà cada últim diumenge de mes i es farà en paral·lel a la que ja impulsen les famílies als entorns escolars un cop cada dues setmanes.

"Avui érem més que l'última vegada", celebra Cristina Ribas, de la plataforma Recuperem Baix Maresme, que aquest diumenge ha tallat la N-II davant de l'estació de Rodalies de Premià de Mar. La protesta d'aquest col·lectiu, que es va fer forta inspirant-se en la idea de Barcelona de promoure talls de trànsit de cap de setmana, s'ha anat repetint en diferents poblacions de la comarca afectades pel mateix problema: el pas de la N-II. "Ara que tothom surt més a passejar, veus el passeig Marítim pleníssim i els cotxes amb una sola persona a dins circulant amples per la Nacional. No té cap sentit", remarca.

Avui ho han denunciat amb música i amb la coreografia que els va regalar el coreògraf Miquel Barcelona per evidenciar que la seva era una protesta col·lectiva, una acció que feien tot junts, i que ja han convertit en un clàssic de la seves protestes. En la mobilització del Maresme, a banda de l'excés de trànsit, també es denuncia l'accidentalitat en aquesta via. La plataforma critica especialment que el projecte que el Consell Comarcal ha encarregat per fer un carril bici entre Montgat i Blanes el faci passar pel passeig Marítim compartint espai amb els vianants, i no per la N-II. "No està tot perdut, perquè és un estudi previ, però volem el carril bici per la Nacional", apunta Ribas, que assegura que no cessaran en la seva reivindicació per aconseguir que quan venci la concessió del peatge de la C-32, a l'agost, ja hi hagi un estat d'opinió consolidat que aquest és l'espai del cotxes i que la N-II pugui ser per a la gent.

El tall davant de l'estació de Rodalies de Premià de Mar

La mobilització contra les autopistes urbanes també s'ha deixat sentir, aquest diumenge, a la N-150 al seu pas per Barberà del Vallès i per Sabadell. Les plataformes Barberà Respira i Moviment Veïnal del Sud lamenten que els cotxes circulen per aquesta via dins dels municipis amb el "mateix xip" que si ho fessin per l'autopista i demanen que "deixi de ser una carretera i sigui un carrer", amb menys carrils de trànsit privat i voreres més amples.

A Barcelona, on divendres ja hi va haver talls a prop de les escoles per demanar més pacificacions, la reivindicació s'ha centrat avui en el carrer Aragó, amb dos talls simultanis: entre Balmes i Aribau i entre Independència i Dos de Maig. La plataforma Eixample Respira recorda que el govern de Colau es va comprometre a fer un tall mensual en aquesta via i que això ara ha quedat enterrat. Si no ho fa el consistori, diuen, ho faran ells: cada últim diumenge de mes. "La ciutadania està reclamant clarament uns canvis a les ciutats que portin més salut i benestar, i això passa inevitablement per reduir espai al vehicle motoritzat”, ha defensat el portaveu de la plataforma, Guille López, en declaracions als mitjans.

stats