Els patinets no podran tornar al transport públic: l'ATM els prohibeix indefinidament
Els experts defensen que no hi ha prou garanties que els motors d'aquests vehicles no s'encenguin
BarcelonaEls patinets elèctrics no podran tornar al transport públic. No hi ha hagut sorpresa i el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha fet seva la proposta dels experts que, tal com va avançar l'ARA, defensava prohibir-los indefinidament. Després de mesos d'estudi, el grup de treball que l'ATM va constituir per analitzar la situació i fer un reglament definitiu sobre l'ús del patinet al transport públic considera que no hi ha garanties que no es repeteixin episodis com el d'ara fa un any a l'interior d'un tren de Ferrocarrils de la Generalitat a Sant Boi.
D'aquesta manera, la decisió de restringir l'accés d'aquests patinets al transport públic passa a ser definitiva. Inicialment, es va decidir que la prohibició fos temporal –durant uns sis mesos– a partir de l'1 de febrer, tot i que al juny l'ATM va decidir prorrogar-la fins al 31 d'octubre i així acabar de treballar en una proposta de regulació definitiva.
Durant aquests mesos s'han estudiat opcions que poguessin garantir un transport segur d'aquesta mena de vehicles, entre les quals establir una limitació horària per evitar les hores de màxima ocupació, definir una zona específica per transportar-los, limitar-ne la mida màxima o prohibir carregar-los dins el transport públic. Tanmateix, el grup de treball –dins el qual hi ha també representants dels operadors– ha considerat que cap d'aquestes mesures ofereix prou garanties als passatgers.
Al comunicat d'aquest divendres, l'ATM subratlla que la deflagració d'una bateria d'un patinet pot tenir un impacte molt alt tenint en compte la densitat d'usuaris o la presència de túnels en el cas ferroviari. La seguretat, doncs, s'ha acabat imposant als intents de garantir la intermodalitat i que molts usuaris poguessin complementar amb el patinet els seus trajectes amb tren, autobús, tramvia o metro. Tanmateix, l'ATM insta les administracions i els operadors de transport públic a continuar incentivant la incorporació a prop de les estacions d’aparcaments intermodals per a patinets.
La primera en moure peça ha sigut l'AMB, que ha anunciat que entre finals d'aquest any i principis del que ve ampliarà en més d’un 20 % la xarxa Bicibox, el servei metropolità d’aparcament segur de bicicletes, amb nous mòduls i aparcaments de gran capacitat. L'objectiu és sumar més de 600 noves places.
La proposta de l'ATM inclou una clàusula per poder modificar la prohibició si en un futur apareixen nous estudis que mostrin que es pot eliminar el risc que els patinets s'encenguin i explotin dins el transport públic.
Una explosió recent al metro de Madrid
Més enllà de l'informe dels experts, el debat del consell d'administració de l'ATM arriba aquest divendres condicionat també per l'explosió dimarts d'un altre patinet elèctric en un vagó de la línia 2 de metro de Madrid, que va quedar calcinat i sortosament no va causar ferits de consideració. De fet, la Comunitat de Madrid ja estudia prohibir-ne l'accés al transport públic, una mesura que, més enllà de Catalunya, també s'aplica en ciutats com Londres –on "per seguretat" està vigent des del desembre del 2021– i París, on es va tancar el servei municipal de patinets elèctrics després que un referèndum entre els parisencs rebutgés que continuessin al carrer.