Vagons escolars reservats: ¿privilegi o protecció dels menors?
El servei existeix des del 2004 i està obert a qualsevol infant en edat escolar amb acompanyant o sense
BarcelonaL'escena es repeteix cada dia laborable, entre les 8.30 i les 9.30 h del matí, i també a la tarda. Una gran cinta vermella separa dos vagons i prohibeix el pas als passatgers de la línia del Vallès, la S1 i la S2, dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que fan el trajecte Barcelona-Sabadell i Barcelona-Terrassa, passant per Sant Cugat. Els usuaris s'agrupen a la resta de vagons, força plens en hora punta. Les cintes indiquen que són vagons reservats per a escolars que van als seus centres educatius, un servei que FGC ofereix des del 2004 però que les últimes setmanes ha generat polèmica a les xarxes socials i als mateixos trens.
"No em sembla just que ells vagin tan amples i nosaltres aquí com sardines", diu el Juan Carlos, un dels passatgers, que dimarts al matí es mirava els alumnes dret just des de l'altre costat de la cinta vermella. Al seu costat, la Roser fa el mateix trajecte, i discrepa: "Doncs a mi em sembla molt bé. Són nens molt petits i em sembla perfecte que els portin ben asseguts i controlats i no barrejats amb tota la gentada, que seria més perillós per a ells". Just abans de baixar a Sarrià, una tercera passatgera entra al debat matinal: "No diries el mateix si agafessis el tren anterior! Va molt més ple de treballadors, mentre que en aquests vagons hi van només quatre nens uniformats de l'escola privada i de l'Opus Dei que hi ha a Sant Cugat".
Els vagons reservats per a escolars han tornat a generar polèmica des que, amb el canvi de freqüències de l'anomenat metro del Vallès, FGC va decidir que en lloc de fer trens sencers exclusius per a escolars reservaria dos vagons en quatre dels trens habituals del matí i sis més a la tarda. "És un servei que oferim des de l'any 2004. Són només deu trens, quatre al matí i sis a la tarda, dels més de 1.000 combois que movem al dia: no arriba a l'1%", argumenten des de FGC. La mesura, afegeixen, té un objectiu doble: fomentar l'ús del transport públic entre els més petits i alhora garantir la seguretat dels infants. "Al mateix temps, això millora el confort de la resta de passatgers, perquè els nens sovint fan xivarri i havíem detectat que això també generava queixes", afegeixen les mateixes fonts. Quan els nens arriben a la seva estació i baixen, la cinta vermella desapareix i la resta de passatgers ocupen els vagons.
La companyia explica que hi ha una vintena d'escoles que utilitzen diàriament el servei dels vagons escolars, amb monitors que recullen i tutelen els nens, entre les quals hi ha diverses escoles majoritàriament privades i concertades, però també alguna de pública i una altra amb alumnes amb necessitats especials. Però, en realitat, l'operadora explica que als vagons reservats també hi pot entrar qualsevol altre infant en edat escolar –és a dir, entre els 4 i els 16 anys– que s'hagi de desplaçar per aquesta línia. I ho poden fer sols –hi ha vigilants de FGC a tots els vagons escolars– o bé acompanyats del seu adult de referència. El servei no té cap cost extra i s'hi pot accedir amb el bitllet o abonament habitual de FGC.
Actualment l'operadora catalana calcula que uns 1.100 alumnes entre escoles i famílies fan servir els vagons escolars cada dia. Els centres educatius que promocionen aquest mètode de transport explícitament i transporten més alumnes diàriament s'organitzen amb FGC a través de les associacions de famílies (AFA) per tal de garantir la mobilitat dels infants amb monitors i horaris establerts. La resta de famílies que l'utilitzen a títol individual poden accedir al comboi reservat que millor els vagi per horari. "El servei es va posar en marxa perquè vam veure que hi havia molta demanda en hora punta. Entre Barcelona i Sabadell i Terrassa, al voltant de Vallvidrera, Sant Cugat i Rubí, hi ha moltes escoles i els trens anaven plens d'escolars a les hores d'entrar i sortir. El que vam fer va ser simplement ordenar-ho", diuen des de FGC. Detallen que al llarg de tot el recorregut que fan la S1 i la S2 s'hi concentren uns 95.000 alumnes potencials de diferents centres que podrien fer ús del tren. Consultats per aquest diari, però, encara hi ha moltes escoles i instituts de la zona que opten pel servei privat d'autocar com a transport col·lectiu. La companyia explica que el servei de vagons escolars no s'ha engegat en altres línies, com la Llobregat-Anoia, perquè no hi han detectat tanta demanda.
La crítica d'alguns passatgers, però, passa per la gestió que se'n fa, ja que alguns dies, apunten diferents usuaris, els vagons van molt per sota de la seva capacitat o directament buits.
Des de FGC responen que els vagons normalment van plens i que les imatges podrien correspondre a un moment molt concret, just abans de recollir els infants a la seva parada. A més, remarquen que no es fa cap distinció entre escoles i que qualsevol escolar té dret a accedir a aquests seients reservats amb el seu adult de referència.