Mobilitat

Primer dia sense Rodalies a Tarragona: "Funcionen millor els autobusos que el tren"

Renfe supera la primera jornada d'obres del futur Corredor Mediterrani però perd viatgers

Usuaris i informadors de Renfe a l'estació de trens de Tarragona a les cinc del matí d'aquest dilluns.

Tortosa / TarragonaEl dimarts 1 d'octubre era un dia que els usuaris de Rodalies del sud del país tenien marcat en vermell a l'agenda: era quan començaven els talls a Renfe. De per si, el servei habitual que la companyia ferroviària ofereix a les comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre ja és insuficient (tant per la capacitat com per la puntualitat o la informació), i hi havia molt poca confiança en el transport alternatiu que Renfe ha posat a disposició dels viatgers durant els cinc mesos que han de durar les obres. Però la realitat és que no ha anat del tot malament, en part perquè hi ha hagut menys usuaris i també perquè el dispositiu ha estat correcte. “Estan funcionant millor els autobusos que el tren”, diu en Mohammed, un dels viatgers que aquest dimarts havien d'anar i tornar de Barcelona a Tarragona. Temia que el viatge fos una odissea, però no ha estat així.

Adif ja ha començat les obres del túnel de Roda de Berà, necessàries per al futur Corredor Mediterrani, i les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 estaran afectades fins a principis de març, si es compleixen els terminis. El transport alternatiu es basa sobretot en els 87 autocars que surten de dos punts diferents de Tarragona per anar fins a l'estació de Sant Vicenç de Calders, que és on queda interrompuda la circulació de trens que venen de Barcelona. També surten busos de l'Hospitalet de l'Infant, de Cambrils - Vila-seca i de Salou - Port Aventura, i tots acaben a Sant Vicenç. A més, Renfe ha incorporat un tren Avant que circula per les vies de l'alta velocitat i que uneix Tortosa amb Barcelona amb només un viatge d'anada i un altre de tornada.

El moment més temut era a primera hora, que per als usuaris de Rodalies vol dir les cinc del matí. Negra nit. Jordi Cerdán s'ha llevat a quarts de cinc del matí per poder ser ben d'hora a Barcelona. Amb tot, ha acabat perdent el primer tren que sortia de l'estació de Tortosa. "En teoria estava programat per a dos quarts de sis, però he arribat a l'estació sense saber que des d'avui l'avancen mitja hora. Quan he anat a validar l'abonament m'he adonat que ja feia estona que havia marxat", explica amb resignació. El canvi d'horari pel tall de la R16 l'ha agafat desprevingut. A ell i a tres usuaris més. "Érem conscients de l'inici de les obres i l'alteració del servei, però no del canvi d'hora", afegeix. Ja ha après que, fins que s'acabin les obres al maig, els trens sortiran abans, però també arribaran més tard. Si fins diumenge el trajecte Tortosa-Barcelona durava unes dues hores i quart –sense comptar els retards habituals–, ara s'hi sumen uns seixanta minuts més, pel cap baix.

Sense abonaments

La sala d'espera de l'estació de Tortosa s'ha començat a animar, sobretot quan han arribat els usuaris del tren següent: un Avant amb sortida a dos quarts de set. Jordi Arrufat i Josep Sabaté, usuaris habituals de la línia i membres del col·lectiu Diàspora Ebrenca, han agafat aquest comboi més ràpid i directe, l'únic del dia en direcció nord que circularà per l'interior i evitarà el tall de la R16. Es plantarà a Barcelona en 1 hora i 50 minuts.

"Feia dos anys que reivindicàvem un tren com aquest, que ja va funcionar fins a l'arribada de la pandèmia. Estem d'enhorabona, però només a mitges, perquè en aquesta línia només està operatiu l'abonament de deu viatges durant vint dies. No podem accedir a l'abonament 30-50, molt beneficiós per a usuaris habituals", ha explicat Arrufat. "Tenint en compte el preu per quilòmetre amb l'únic abonament vigent, el bitllet ens surt un 40% més car que a les altres línies Avant que operen a Catalunya", ha afegit Sabaté.

Abans de pujar al tren, tots dos han hagut de buscar el revisor per aclarir a quin vagó els tocava. Els indicadors digitals no funcionaven. El tren Avant ha tancat portes puntualment, mentre Cerdán s'ho mirava des de l'andana. Era el segon comboi del dia i tampoc hi ha pujat. "Amb l'abonament quadrimestral de Rodalies, els viatges a Barcelona em surten gratis. Amb l'Avant, el bitllet puntual i només d'anada val 20,10 €. No em va bé gastar-me 40 euros al dia, si hi comptem la tornada", admet.

En realitat, des de Tortosa fins a l'estació Camp de Tarragona –on paren els trens d'alta velocitat– són vàlides les tarifes i els abonaments recurrents habituals de Rodalies, però la rebaixa no s'aplica fins a Barcelona. "És una mica estrany i no em sembla just. Estaria bé que, almenys durant el període de les obres, els beneficis fossin per al trajecte complet", diu. I conclou: "Qui pot viatja amb Avant, amb bus o amb cotxe particular; qui no pot, va amb Rodalies. Gaudir d'un servei ràpid i puntual acaba sent un privilegi de classe".

Una vuitantena d'autobusos

L'estació d'autobusos de Tarragona és la parada on cal agafar l'autocar per anar directe fins a l'estació de Sant Vicenç i, tot i que hi havia molts viatgers, tothom ha pogut agafar-lo. De sis a set del matí també hi ha hagut bastants viatgers. Després ha començat a baixar la demanda. Els autocars funcionen amb el sistema de carrusel, que vol dir que quan arriben a la destinació i deixen els usuaris tornen a l'origen per recollir nous passatgers. Més o menys cada mitja hora surt un autocar.

Un dels autobusos per fer una part del tram tallat a Tarragona.

Cerdán, que ha pogut pujar al tren que ha sortit de Tortosa a les 7.05, ha arribat a Barcelona Sants amb vint minuts de retard. Res greu per a uns passatgers que diuen estar acostumats a l'incompliment sistemàtic d'horaris. El viatge ha durat una hora i deu minuts més que abans de l'inici de les obres, un temps que el Jordi ha aprofitat per fer una becaina matinal. Avui, per arribar a les 10.25 h a Barcelona, el despertador ha sonat ben d'hora. De fet, tot i la gran oferta, molta gent ha buscat alternatives o ha sortit molt més d'hora de casa. A les 8 h l'Alba i la Núria agafaven un d'aquests autobusos, amb molta antelació, perquè no tenien visita al metge a Barcelona fins a les 11.30. “Preferim anar tranquil·les i veure com funciona la logística”, deien.

El director de Rodalies, Antonio Carmona, defensava que l'inici de la jornada havia anat “raonablement bé”, tot i que ja havien vist alguns aspectes que calia “ajustar”, principalment a l'estació de Sant Vicenç. Tret d'un parell de trens que venien de Reus i que han acumulat retards, la jornada ha estat més aviat plàcida. Amb tot, la portaveu de Dignitat de les Vies, Anna Gómez, ha explicat que de 6 a 7 del matí només han sortit quatre autobusos (amb capacitat per a 220 persones), mentre que en condicions normals en aquest horari Renfe omple cada dia tres trens que poden tenir una capacitat de 700 persones.

Sense dades de viatgers

Renfe encara no té dades de quants viatgers ha perdut per culpa de les obres, però els responsables del pla alternatiu tenen clar que alguns han optat pel cotxe privat, altres per l'alta velocitat i altres pels autocars amb abonaments bonificats que la Generalitat va oferir fa uns dies per unir Tarragona i Barcelona. “La gent s'adaptarà al mitjà de transport que li vagi millor”, explicava el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal.

El conseller de Territori de l'Ajuntament de Tarragona, Nacho García, que juntament amb l'alcalde Rubén Viñuales han estat comprovant com funcionava el servei alternatiu, ha assegurat a l'ARA que "s'ha notat que hi havia menys viatgers". Segons fonts del Servei Català de Trànsit, entre la mitjanit i les deu del matí s'ha registrat un increment de la circulació per les autopistes i autovies que uneixen Tarragona amb Barcelona del 7,6% en sentit sud. En sentit nord, en canvi, l'increment ha estat del 0,4%. Caldrà veure si al llarg dels cinc mesos que encara queden d'obres aquests viatgers que han abandonat Renfe van tornant a poc a poc. Segons el compromís de Renfe, el pla alternatiu està pensat per poder transportar tots els usuaris habituals. Això sí, amb mitja hora de retard.

stats