Mobilitat

Per la vorera, en contrasentit i saltant-se semàfors: les imprudències dels patinets elèctrics

Més de la meitat dels usuaris cometen imprudències com ara saltar-se els semàfors

Usuaris de patinets elèctrics desplaçant-se per la vorera a Barcelona.
22/10/2024
4 min

BarcelonaLa gran majoria de conductors de patinet elèctric admeten que circulen per les voreres de Barcelona malgrat que està prohibit. De fet, només ho poden fer si baixen del vehicle i continuen a peu. Segons el quart baròmetre del RACC de la mobilitat amb vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona i als seus accessos, el 75% dels usuaris admeten que van per l'espai reservat als vianants. I un dels grans detonants de tot plegat és que també la gran majoria d'aquests conductors diuen no conèixer bé la normativa: gairebé el mateix percentatge (74%) admet que no sap si la llei els permet anar o no per la vorera.

Dels 800 enquestats pel RACC, el 20% accepten que no saben absolutament res de la normativa vigent. L'any 2023 aquest percentatge era del 23%. Al desconeixement normatiu cal sumar-hi que el 15% no tenen cap tipus de carnet de conduir i, per tant, no tenen cap formació de base, ni teòrica ni pràctica, sobre circulació. Per això, el 53% dels participants en l'enquesta consideren que caldria que rebessin una mínima formació. En el cas dels ciclistes, aquest percentatge és del 50%.

Però les imprudències registrades per aquest baròmetre no s'acaben aquí. El 61% dels enquestats accepten que se salten semàfors (el 2023 era del 54%) i el 48% reconeixen que circulen contra sentit per anar més de pressa. Davant d'això, falten carrils bici? La resposta del RACC, en paraules del seu cap de Mobilitat, Cristian Bardají, és que no i que haurien de ser els conductors de patinet els que s'han de començar a acostumar a no poder anar de porta a porta amb el seu vehicle.

Un altre percentatge preocupant, si bé molt més baix que els anteriors: el 5% continua pujant el patinet al transport públic tot i estar prohibit pel risc d'explosió i incendi. El risc d'incendi d'un patinet, tal com expliquen sempre els Bombers de la Generalitat, va estrictament lligat al fet de trucar-lo. Doncs bé, el 12% dels conductors de patinet admeten que el tenen trucat, el mateix percentatge d'usuaris que reconeixen que circulen per sobre de la velocitat permesa. En total, un 18% dels enquestats reconeixen haver estat multats i un 62% estan a favor de sancionar en cas d'incompliment. Amb tot això sobre la taula, quina nota es posen els conductors de patinet? La seva conducta cívica se situa en una mitjana de 6,4 sobre 10.

Sinistralitat

L'ARA va avançar fa un mes que cada dia tres conductors de patinet elèctric acaben ferits a tot Catalunya. Pel que fa a Barcelona, els accidents amb un VMP implicat han baixat un 10% el 2023. N'hi ha hagut 754, dos cada dia, i la gran majoria (un 97,7%) acaben amb ferits lleus, tot i que aquest any ja hi ha hagut dues víctimes mortals. La majoria dels sinistres (un 60%) són col·lisions amb altres vehicles. I bona part dels enquestats (44%) afirmen que la culpa de l'accident havia estat d'un tercer. D'aquests tercers, un 25% són vianants. Els atropellaments representen un 23% dels accidents totals amb VMP implicats.

El director de Mobilitat del RACC, Cristian Bardají, i el president de l'entitat, Josep Mateu, en roda de premsa

El baròmetre del RACC sobre patinets s'ha presentat aquest dimarts i ha arribat dues setmanes després del baròmetre de bicicletes. En aquella altra enquesta, els ciclistes van afirmar que ja se senten tan insegurs amb els patinets com amb els cotxes. Al seu torn, el 54% dels conductors de patinets també se senten insegurs i la moto (un 73%) és el principal causant d'aquesta sensació. Tot i això, els que situen la bicicleta al centre del problema també en són molts (65%).

El perfil

Qui són els conductors de patinet? Majoritàriament són joves: el 73% dels enquestats tenen entre 16 i 35 anys. En segon lloc, no eren conductors ni de cotxe ni de moto: el 91% afirma que abans de comprar-se un patinet es movien amb transport públic, a peu o amb bicicleta. I, de fet, la meitat dels nous usuaris de VMP venen del transport públic i el motiu del canvi és triple: perquè és més ràpid, més barat i, fins i tot, perquè suen menys.

Bona part dels conductors diuen que fa més de dos anys que van amb patinet i que el fan servir molt, fins al punt que el 80% l'utilitza més de quatre dies a la setmana. I, finalment, una dada curiosa: els que es mouen per Barcelona ho fan majoritàriament (un 54%) per qüestions de lleure. En canvi, els que entren a la capital catalana amb un VMP ho fan per feina o per estudis.

El trànsit

El RACC també ha fet 4.500 observacions en diversos llocs de Barcelona i la conclusió és que la mobilitat amb VMP ha pujat un 2%. Però la corba, en paraules de Bardají, s'està "estabilitzant", perquè si ho comparem amb el 2021 l'augment és del 123%. El tram on més baixa la circulació és el del carrer Ganduxer i on més creix és a la rambla de Catalunya i a la Via Augusta, on hi ha un dels carrils més recents. Des del RACC han insistit en la necessitat d'aprovar una normativa única (ara cada municipi té la seva) i han apostat per un servei de sharing de patinets.

stats