Mobilitat

Tres mesos de talls a Rodalies per les obres de la Sagrera

Les actuacions, que han començat aquest matí, afecten més de 70.000 usuaris i interrompen les línies R2 Nord, R1 i R11

Barcelona"Són 12 setmanes de talls a Rodalies absolutament imprescindibles per acabar el soterrament de la Sagrera". Aquest és el missatge que dilluns passat es van esforçar en remarcar fonts tant del govern espanyol i d'Adif com de la Generalitat. Aquest dissabte comença la nova fase d'actuacions per avançar en les obres de la Sagrera i això obliga a fer diversos talls i interrupcions al servei des d'avui i que durant pràcticament tres mesos. Unes incidències que arriben l'endemà d'una altra jornada caòtica a Renfe (en aquest cas, per una avaria) i que i s'allargaran fins al pont de desembre. Es tracta d'una de les afectacions més grans que es recorden a la xarxa de Rodalies des que es va construir l'estació de Sants. Tot plegat servirà per posar en marxa –a finals d'any– el traçat soterrat definitiu de la línia Barcelona-Granollers-Girona i la nova estació de Sant Andreu.

Segons els càlculs de l'operadora espanyola, els talls que han començat aquest matí afectaran uns 73.000 usuaris els dies feiners i més de 50.000 els caps de setmana, cosa que representa el 19% dels usuaris de tota la xarxa. Les interrupcions, a més, coincideixen amb el període de gratuïtat dels bitllets de Renfe fixada per l'executiu de Pedro Sánchez, per això el mateix bitllet bonificat servirà per accedir a tots els transports alternatius que Renfe ja ha planificat per pal·liar l'efecte sobre els passatgers.

Cargando
No hay anuncios
Les afectacions a Rodalies fins al desembre
Detall de les diferents obres que es duran a terme i les possibles alternatives de transport

Fonts d'Adif van explicar dilluns que el gruix de les afectacions serà a la R2 Nord, tot i que també hi haurà canvis a la R11 i la R1. Per tal de minimitzar el caos entre els usuaris, Renfe –conjuntament amb el govern espanyol i la Generalitat– ha redissenyat l'oferta de trens i els horaris. "Hi hem dedicat moltíssimes hores i hi hem posat el millor de nosaltres", apuntaven fonts de la companyia. Per començar, Renfe destaca que moltes de les actuacions coincideixen expressament en caps de setmana i festius per alterar la circulació el mínim possible.

Cargando
No hay anuncios

Calendari, afectacions i alternatives

Les obres es divideixen temporalment en tres fases: aquest primer cap de setmana; el període del 19 de setembre al 3 de desembre, i, finalment, del 4 a l'11 de desembre. El tall més important és el primer, aquest cap de setmana, amb afectacions a les tres línies. Els trens de la R1 només circularan entre Maçanet-Massanes i Badalona de dissabte a dilluns, i es recomana als passatgers que un cop a Badalona facin transbordament a la L2 del metro. El mateix passarà els caps de setmana del 29 i 30 d'octubre, i del 12 i 13 de novembre. D'altra banda, aquest cap de setmana els combois de la R2 Nord i R11 inicien i finalitzen el seu recorregut a Montcada i Reixac per poder adaptar la catenària i preparar tots els senyals a l'estació de Sant Andreu. Els usuaris poden anar caminant des de l'estació de Montcada fins a l'altra estació, la de Montcada i Reixac - Manresa, per accedir a la R7, la R4 i la R12, o poden fer servir un bus llançadora que connectarà amb La Sagrera.

Cargando
No hay anuncios

Entre el 19 de setembre i el 3 de desembre (la segona fase i la més llarga), les línies afectades seran la R2 Nord i la R11. Els trens pararan aleshores a l'estació Sant Andreu Comtal, i a partir d'aquí els usuaris hauran de buscar alternatives per anar fins al centre de la ciutat o enllaçar amb altres municipis. Rodalies ha reestructurat els horaris de la R11, que passarà de ser un tren de mitjana distància a un tren convencional de Rodalies que pararà a totes les estacions entre Granollers i Sant Andreu, fet que, òbviament, allargarà la durada del trajecte de Granollers a Barcelona. A les hores punta també s'ha planificat un servei d'autobús. Un cop arribin a Sant Andreu, aquests passatgers podran triar entre canviar al metro (a la L1, la vermella) o utilitzar el bus llançadora que Renfe ha preparat per ajudar a absorbir tots els usuaris a les hores punta. Tot indica, doncs, que, a conseqüència d'aquests canvis, a partir de dilluns la L1 del metro, que ja és la línia més saturada de Barcelona, anirà encara més plena.

En la tercera fase, del 3 a l'11 de desembre, els trens de la R2 Nord i la R11 acabaran i començaran una altra vegada a Montcada i Reixac –es restablirà i s'unirà el nou traçat per posar en marxa l'estació definitiva–. Amb les obres de la R2 Nord, el trajecte fins a l'aeroport del Prat s'altera durant tot el període de tres mesos d'obres, i els trens començaran i acabaran el recorregut a l'Estació de França. Finalment, al desembre es tornarà a l'escenari inicial, amb transbordaments a les altres línies de Rodalies i un bus alternatiu.

Cargando
No hay anuncios

Adif ha remarcat que es tracta del punt més delicat de les ja històriques obres a La Sagrera, on participen més de 30 contractes diferents i 600 treballadors. "Hem avançat tot el que hem pogut fins a arribar a aquest punt per quadrar-ho tot i fer talls durant el mínim temps possible –asseguren fonts de l'empresa pública–. El 2022 acabarà amb les vies connectades, soterrades, i amb la nova estació en servei".

Cargando
No hay anuncios

Allau d'obres a Rodalies

Les obres a La Sagrera no són les úniques que alteren els serveis de Rodalies aquesta tardor. De fet, actualment i fins al febrer del 2023, hi ha programades una allau d'obres de millora que afecten els horaris habituals de pràcticament totes les línies: la R1, la R2, la R4, la R8 i la R11, i, de rebot, també hi ha canvis a la R3, la R7 i la R12. Es tracta d'obres que formen part de plans ja coneguts i anunciats, però que ara obliguen l'operadora a alterar el servei per poder-les tirar endavant. Així, a banda dels canvis a La Sagrera, les altres grans obres són el soterrament del túnel de Sant Feliu de Llobregat, diversos canvis i adaptacions de les vies del Corredor del Mediterrani entre Castellbisbal i Vila-seca (per millorar el transport de mercaderies) i les obres que Renfe està fent a l'estació de Molins de Rei per fer-la més accessible i reestructurar les vies i les andanes.

Cargando
No hay anuncios