Els trens de Rodalies de la R2 i la R11 ja circulen pel seu traçat definitiu a la Sagrera
La posada en marxa de la nova estació de Sant Andreu acaba amb tres mesos de talls ferroviaris
BarcelonaNou capítol a les obres de la Sagrera, que representen un canvi d'era ferroviària a Catalunya. Els trens de Rodalies de les línies R2 i R11 de Renfe ja circulen des d'aquest matí pel nou traçat de la Sagrera, i la nova estació de Sant Andreu ja és una realitat en funcionament. A les 4.55 hores de la matinada d'aquest dilluns ha sortit des de Granollers el primer tren de la R2 en direcció Barcelona i vint minuts més tard, passades les 5.15 hores, s'ha donat per estrenat el nou tram.
A mig matí l'estació ha rebut la visita de la ministra de Transports, Raquel Sánchez; el conseller de Territori, Juli Fernàndez; i l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que han fet oficial l'estrena. Tots tres s'han felicitat per la posada en marxa de la nova estació i el soterrament de les vies. La ministra Sánchez ha subratllat que les obres de La Sagrera són només la part visible "de les moltes inversions que està fent ara Adif a Catalunya". "Mai s'havia executat tanta inversió ferroviària a Catalunya, estem a una mitjana de 800.000 euros al dia", ha dit, i ha afegit: "Estem complint, però no tenim una vareta màgica per fer en quatre anys el que no s'ha fet en deu".
El conseller Juli Fernàndez ha coincidit que s'estan fent avenços importants, però ha volgut remarcar els anys de paràlisi. "Queda moltíssima feina pendent, fruit de dècades en què Rodalies, per dir-ho suau, no era una prioritat", ha dit. Al seu torn, Colau ha volgut agrair la "paciència" dels veïns "que han aguantat tots aquests anys la deixadesa de funcions del PP parant les obres i generant frustració".
El cert és que aquest dilluns l'expectació a la nova estació ja es notava des de primera hora. A banda dels usuaris habituals n'hi havia d'altres que s'havien desplaçat per veure in situ el pas del primer tren per la nova infraestructura. Molts d'ells, de fet, han gravat el pas del comboi. Però ¿per què és tan important aquesta fase de les obres? Ho resumim en quatre claus:
Punt final a tres mesos de talls
La posada en marxa de la nova estació acaba amb gairebé tres mesos d'obres, que han obligat milers d'usuaris de la R2 i la R11 a canviar els seus hàbits de transport per arribar a Barcelona. Aquests treballs han estat una de les afectacions més grans que es recorden a la xarxa de Rodalies des que es va construir l'estació de Sants i han alterat la mobilitat d'uns 73.000 usuaris els dies feiners i més de 50.000 els caps de setmana, el 19% dels usuaris de tota la xarxa.
Les obres han provocat que, des de mitjans de setembre fins al 2 de desembre passat, els trens de la R2 i la R11 tinguessin sortida i arribada a l'estació de Sant Andreu Comtal i des d'allà els usuaris haguessin d'agafar la línia vermella del metro per arribar al centre de Barcelona. Durant el pont de desembre, a més, els trens s'aturaven a Montcada i Reixac i d'allà calia fer transbordament.
Finalment, el nou tram ha entrat en funcionament 24 hores més tard del que estava previst inicialment, després que Adif informés divendres a la tarda d'alguns retards d'última hora en el sistema d'electrificació i en la catenària.
S'avança en les obres de la futura estació de La Sagrera
Soterrar i reubicar aquests més de 4 quilòmetres de vies de la línia de Barcelona a Granollers, i fer-les passar per dins de la nova estació de Sant Andreu, era una actuació "indispensable", perquè sense ella no es podia seguir avançant en les obres de la futura estació de La Sagrera, que està concebuda com una gran infraestructura intermodal per on passaran, alhora, trens del metro, de Rodalies i d'alta velocitat.
Nova fase: l'alta velocitat
La finalització de les obres a les línies R2 i R11 –el que els tècnics anomenen la fase 2 dels treballs a la Sagrera– també suposa la fi de les obres (i, en teoria, de les afectacions) a les vies convencionals, és a dir, als trens de Rodalies. Abans, a finals del 2020, es va culminar el mateix procés a la R1, que des d'aleshores ja passa per dins de La Sagrera, tot i que els trens tampoc s'hi aturen.
Aquest dilluns implica un canvi important al calendari d'obres, perquè comença la tercera fase, que se centrarà en situar i posar en marxa les vies de l'alta velocitat per l'interior de totes les estacions.
L'element simbòlic: l'adeu a la vella estació de Sant Andreu marca un canvi d'era ferroviària
El nou traçat també ha comportat que l'estació de Sant Andreu Comtal, construïda el 1854 i la més antiga de l'Estat, deixés de prestar servei la setmana passada. A partir d'aquest dilluns, els trens ja s'aturen a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu, que, a més, també canvia de nomenclatura i perd el "Comtal" per simplificar el nom.
És per tot plegat que la posada en marxa del servei no només ha reunit els usuaris quotidians de la línia, sinó també autoritats, curiosos i nostàlgics del ferrocarril conscients que aquest dilluns marca, també, un canvi d'era ferroviària.