Els trens d'alta velocitat circularan per dins de La Sagrera a finals d'any
Encara no hi ha data perquè els combois puguin fer parada a l'estació
BarcelonaEls trens d'alta velocitat començaran a circular per dins de l'estació de La Sagrera abans que acabi l'any, tot i que no s'hi aturaran. Adif ha iniciat aquesta setmana les proves a les vies d'alta velocitat de La Sagrera perquè els trens del corredor entre Barcelona i la frontera francesa –que ara circulen per l'exterior– passin per dins de l'estació abans de finalitzar l'any.
Les proves, que es van iniciar dilluns i s'allargaran fins aquest divendres, consisteixen en el pas de fins a dues locomotores de més de 110 tones i dos vagons amb 80 tones més de càrrega per l'interior de l'estació de La Sagrera. De fet, es tracta del primer cop que circulen vehicles ferroviaris pel tercer pis d'aquesta estació. L'objectiu és confirmar mitjançant 217 punts de mesura d'alta precisió que l'estructura és estable i suporta el pas de la càrrega dels trens.
"És una prova per veure que realment l'estructura es comporta com volem, que té els desplaçaments que ha de tenir un cop la carreguem", ha detallat el cap de construcció de l'estació de La Sagrera, Alberto Alcañiz, informa l'ACN. El responsable dels treballs ha explicat que després caldrà tramitar la documentació corresponent amb l'Agència de Seguretat Ferroviària i el següent pas, a l'octubre, serà provar el sistema de senyalització ERTMS (el sistema europeu per gestionar el trànsit ferroviari).
La zona destinada a l'alta velocitat està situada a la part superior de la futura estació de La Sagrera, per sobre del vestíbul i de les andanes de Rodalies, localitzades a la part inferior i per on ja circulen els trens des del 2020, en el cas de la R1, i del 2022, en el cas de la R2 i la R11, respectivament, tot i que no s'hi aturen. Ara, abans d'acabar l'any, Adif manté la previsió d'assolir la tercera gran fita de la construcció de la nova estació i que els trens d'alta velocitat del corredor cap a Girona i França passin per l'interior i deixin de circular a cel obert, com ara.
De moment, però, només passaran per una de les vies, la del costat mar, i això farà que fins que la del costat muntanya no estigui construïda, previsiblement el 2026, es mantingui la circulació per via única entre l'estació de Sants i Mollet per als trens d'alta velocitat que entren o surten de Barcelona des del nord.
Descongestionar l'estació de Sants
A més de posar en marxa la primera via d'alta velocitat dins de La Sagrera, aquests mesos s'habilitaran quatre de les deu vies a la zona de tractament tècnic de trens (ZTTT), que de moment només estaran disponibles per estacionar els trens, però que ja serviran per descongestionar l'estació de Sants. Ara per ara, les quatre primeres vies serviran perquè els trens hi puguin estacionar i s'habilitarà una zona per als maquinistes, però no s'hi faran encara tasques de neteja ni s'hi carregarà el càtering.
Alcañiz ha destacat que amb l'entrada en servei de quatre vies de la ZTTT es permetrà descongestionar una mica l'estació de Sants, actualment al límit després de la liberalització de l'alta velocitat i l'entrada de nous operadors.
Un 70% de la inversió executat
Fins ara, s'ha executat prop del 70% dels més de 1.100 milions d'euros contractats per a la realització de la infraestructura ferroviària a l'estació de La Sagrera. La previsió és que, un cop l'alta velocitat comenci a circular per dins de l'estació a finals d'any, s'iniciï la fase dos de les obres per al servei d'alta velocitat, que implica la construcció de sis vies més per a la ZTTT i una altra via de circulació per la banda muntanya.
Aquests treballs es preveu que estaran finalitzats el 2026, seguint el calendari establert el 2018, i inclouran la construcció de l'estructura de l'estació amb el seu gran pati intermodal i una gran pèrgola bioclimàtica de fusta. El projecte arquitectònic perquè l'estació pugui transformar-se en un espai de recepció d'usuaris encara està en fase d'elaboració, per la qual cosa encara no hi ha previsions respecte a la seva execució i eventual finalització. El concurs arquitectònic de l'estació el va guanyar B720 Arquitectura, l'estudi de Fermín Vázquez, l'arquitecte de la Torre Agbar, de l'aeroport d'Alguaire i del futur Camp Nou, entre d'altres.