Un treballador d'Adif va fer descarrilar el tren que va provocar el caos a Madrid per evitar un sinistre pitjor
El descarrilament va col·lapsar la circulació ferroviària a Madrid i, de rebot, a la resta d'Espanya
BarcelonaEl tren de Renfe que dissabte va acabar bolcant en un túnel entre les estacions d'Atocha i Chamartín s'havia desprès del remolc que l'arrossegava i viatjava buit, sense control i a gran velocitat per una baixada. És per això que, finalment, un treballador d'Adif va prendre la decisió de fer-lo descarrilar dins d'un dels túnels, amb l'objectiu d'evitar un desenllaç pitjor. Així ho ha explicat aquest dimarts el ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, als periodistes durant la inauguració de la Fira Internacional de l'Autobús i l'Autocar.
Aquesta decisió de fer bolcar el tren va provocar el caos dissabte a la tarda i diumenge, va afectar 15.000 usuaris i va col·lapsar la circulació ferroviària a Madrid, i de rebot a la resta d'Espanya. Però, segons el ministre, va evitar danys personals. Puente ha detallat que el tren en qüestió (un model 114, dels més nous que hi ha actualment circulant a Espanya) anava cap als tallers remolcat per un altre comboi. "En un moment determinat i per raons que jo no puc exposar i que s'esclariran a l'informe, [el tren] es desenganxa del que el remolcava" i comença un recorregut que el ministre ha definit com "de caiguda lliure" pel túnel de l'estació madrilenya de Chamartín.
Evitar danys personals
És en aquest moment que un treballador del centre de control d'Adif pren "la decisió de desviar-lo cap a una de les vies per provocar el descarrilament". Puente ha assegurat que l'objectiu d'aquesta maniobra va ser intentar evitar que el tren creués les estacions i "pogués eventualment acabar xocant amb algun altre tren". "La decisió d'aquest treballador evita qualsevol risc per a les persones i per als altres trens", ha insistit el ministre.
El gestor de la infraestructura ferroviària (Adif) i també l'operadora (Renfe) remeten als informes de la investigació, que està oberta. La unitat independent d'accidents ferroviaris haurà d'esclarir, doncs, d'una banda, el motiu pel qual el tren es va desenganxar del remolc i de l'altra, també, si la decisió del treballador d'Adif era la més adient per aturar el comboi.