Mobilitat

Cinc dies d'incidències cada setmana a Rodalies l'últim any

El Govern contractarà un nou equip per controlar el funcionament de Rodalies i tirar endavant una comissió catalana d'investigació d'accidents ferroviaris

El tren Talgo València-Barcelona sense passatgers que ha descarrilat a l'estació de Sitges.
15/09/2023
3 min

BarcelonaEn els últims dotze mesos, la xarxa de Rodalies de Catalunya ha tingut 284 dies amb incidències o avaries tècniques. O el que és el mateix: cinc dies a la setmana amb problemes de mitjana. Es desprèn de les mateixes comunicacions que Renfe i Adif han fet als usuaris pels seus canals habituals. Entre l'1 de setembre de l'any passat i el 31 d'agost, la xarxa ferroviària va acumular, doncs, gairebé 300 dies amb problemes.

Dies amb incidències a Rodalies en els últims 12 mesos
De l'1 de setembre de 2022 al 31 d'agost de 2023

La majoria de les incidències es van acumular en dies feiners, quan més trens circulen. Els pitjors mesos van ser l'octubre passat (amb 30 dies amb incidències de 31), el febrer d'aquest any (amb 26 dies amb algun problema) i el maig, quan els problemes per un incendi a les instal·lacions de la R2, a Gavà, van fer que es registressin 28 dies amb incidències. En molts d'aquests 284 dies, a més, hi coincideixen més d'una incidència o avaria (en diferents línies) imputables o bé a l'operadora que gestiona el servei o a la gestora de les infraestructures, que es fa càrrec de l'estat de les vies i les instal·lacions (Adif). El càlcul, doncs, no té en compte les altres incidències alienes a les companyies –com ara els problemes meteorològics o els actes vandàlics–, però que també tenen una repercussió directa sobre els usuaris.

Renfe ha volgut posar en context aquestes dades i recorda que a Catalunya hi circulen uns 300.000 trens cada any i que la companyia computa com a problema qualsevol fet que causi un retard de més de 3 minuts en el cas de Rodalies Catalunya o 5 minuts en els trens regionals. L'operadora també remarca que fins i tot amb aquest volum d'incidències, la puntualitat de la resta de trens és molt alta i supera el 90%. De fet, destaquen des de l'operadora, que si es registressin només 300 avaries l'any la puntualitat augmentaria fins al 99%. Això no passa perquè en molts dels dies problemàtics s'acumula més d'una incidència, perquè es mouen més de 1000 trens a la xarxa.

L'última incidència registrada, fora ja d'aquest recompte anual, ha estat aquest mateix matí quan un Talgo ha descarrilat quan es dirigia, sense passatgers, cap als tallers de manteniment que Renfe té al Garraf, a la R2 Sud. Es tracta del mateix comboi que ja va sortir de la via fa tot just un mes a Sitges. Aleshores la incidència va trigar 24 hores a resoldre's, mentre que avui la normalitat al servei s'ha recuperat ja a mig matí.

El Govern posa (encara més) la lupa sobre Rodalies

Amb aquestes dades sobre la taula, el departament de Territori ha arribat a un acord –que ja ha sortit publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya– per millorar "la regulació, planificació, gestió, coordinació i inspecció del servei de Rodalies".

Així, el departament liderat per la consellera Ester Capella es reforça amb més dotació econòmica i més personal amb un doble objectiu: fer efectiu l'històric traspàs pendent, amb l'entrada de l'operadora catalana, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), i tenir prou múscul per tirar endavant una comissió d'anàlisi d'accidents ferroviaris catalana. Aquest nou equip els ha de permetre tenir informes i avaluar els problemes de la xarxa de forma independent, sense dependre només dels informes que Adif reporta al ministeri de Transports. Aquest augment de recursos també es destinarà a coordinar els serveis de la R-Aeroport i les Rodalies de Lleida, quan FGC s'encarregui d'aquestes dues línies.

L'acord preveu la contractació d'un nou equip de set persones que dugui a terme totes aquestes tasques de control i coordinació i també desbloqueja els diners per fer-ho possible. Entre les tasques principals d'aquest nou equip hi haurà la de planificar la nova xarxa de serveis ferroviaris de Catalunya; determinar les aportacions econòmiques de l'Estat per atendre l'explotació de Rodalies; fer el seguiment de com es presten els serveis de tots els operadors; i decidir quines mesures cal prendre per reduir el nombre d'incidències a la xarxa.

Atropellament mortal a la R1, a Calella

Aquest divendres al matí encara hi ha hagut una altra incidència a Rodalies, en aquest cas aliena a la companyia i Adif. Els Mossos d'Esquadra estan investigant les causes d'un atropellament mortal al pas a nivell de Calella, a la R1. Un home ha mort quan ha estat envestit per un comboi mentre creuava la via. Tot apunta que es tracta d'una mort accidental. Segons explica l'agència ACN, la víctima hauria travessat les vies quan les barreres estaven abaixades. El sinistre ha obligat a aturar la circulació de trens de la R1 entre Sant Pol i Calella durant més d'una hora i la companyia ha habilitat un servei de bus per pal·liar els efectes als usuaris.

stats