La T-Casual s'integra dins del sistema de la T-Mobilitat
L'ATM avança en l'apagada magnètica incorporant al sistema digital el bitllet més utilitzat a partir d'aquest dimarts
BarcelonaEl bitllet de transport més utilitzat, la T-Casual, s'incorpora a partir d'aquest dimarts a la T-Mobilitat, el sistema de bitllets digital i contactless que ha de revolucionar el sistema del transport a Catalunya i que ja acumula set anys de retards (inicialment s'havia de posar en marxa el 2015). L'entrada de la T-Casual, que substitueix la històrica T-10, suposa un nou pas endavant per a la posada en marxa d'aquest nou sistema i, per tant, per a l'apagada magnètica, és a dir la retirada definitiva dels tradicionals títols de cartró i que l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) qualifica d'obsolets. Amb aquesta nova integració -el títol ja es pot adquirir avui en versió digital- el sistema general de la T-Mobilitat ja compta amb els tres bitllets de gran ús majoritaris al transport: la T-Jove, la T-Usual i ara també la T-Casual.
Tal com va avançar l'ARA, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) tenia previst posar en marxa aquest bitllet abans que comencés l'estiu. Així ho va confirmar el director de l'organisme, Pere Torres, a aquest diari. D'aquesta manera, pràcticament la totalitat dels usuaris ja poden viatjar amb la nova targeta digital pels 36 municipis que formen l'àrea metropolitana de Barcelona o primera corona del transport.
Passos per a la implantació total i l'apagada magnètica
Ahir dilluns, a més, la Generalitat va confirmar el calendari a partir d'ara, que inclou la data de l'apagada magnètica, moment en el qual els actuals bitllets de cartró deixaran de tenir validesa. Si no hi ha més imprevistos, la T-Mobilitat començarà a estendre's per les diferents corones de Barcelona entre finals d'aquest any i inicis del 2023. Si els salts de corona funcionen, l'ATM programarà un dia (al voltant de la tardor de l'any que ve) per deixar en desús els títols de cartró, que passaran a ser un objecte per a col·leccionistes sense valor real.
Quan s'hagi fet l'apagada magnètica, a partir del 2024, la Generalitat acabarà d'estendre el sistema de la T-Mobilitat per tot el territori. De fet, ahir el departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori ja va explicar que ha posat en marxa la licitació de la maquinària necessària per connectar digitalment tot Catalunya. Es tracta d'un contracte per valor de 21,6 milions d'euros, que fa el mateix Govern, i que es podria adjudicar cap a finals de juliol. Aquests gairebé 22 milions no estaven inclosos dins del contracte inicial que va signar l'empresa adjudicatària del projecte, SOC Mobilitat (liderada per Indra i CaixaBank), va signar amb l'ATM perquè s'escapa dels límits i l'àrea d'influència de l'ATM.
La culminació del desplegament suposarà un canvi de paradigma per als passatgers, que començaran a pagar pels quilòmetres recorreguts i no en funció de les corones tarifàries, com fins ara. Això vol dir que la targeta digital reconeixerà en quin punt s'inicia i s'acaba un trajecte i calcularà el preu d'acord amb la distància recorreguda, bonificant els trajectes més llargs o recurrents.