Mobilitat

400.000 minuts de retard acumulats: el Govern exigeix el traspàs complet de Rodalies

Pere Aragonès protesta després del segon matí de caos ferroviari, amb incidències a l'AVE, la R2, la R3 i la R11

3 min
Usuaris de Rodalies esperant a l'estació de Sants en una de les múltiples jornades d'avaries d'aquest 2023

BarcelonaQuan s'han de començar a concretar les negociacions per a la investidura de Pedro Sánchez –aquest dimarts el rei Felip VI ha de proposar-lo com a candidat després del fracàs d'Alberto Núñez Feijóo–, la Generalitat ha presentat un informe per pressionar per una de les reclamacions d'ERC per investir el líder socialista: el traspàs de Rodalies. L'informe, elaborat pel departament de Territori, desgrana les incidències que ha registrat el sistema de Rodalies durant l'any passat: en total 831 incidències que van superar els 100 minuts de retard. En els darrers dotze anys els minuts de retard acumulats s'han doblat: eren 200.000 el 2011 i l'any passat van arribar als 400.000.

Els incidents "greus", segons l'informe del Govern, han anat en augment des de fa quatre anys: el 2019 se'n van registrar 797 fins a arribar als 831 aquest 2022 -el 2020 i el 2021 n'hi va haver 631 i 706 respectivament-. De fet, tot plegat no ha anat a millor i aquest 2023, des del gener fins a l'agost, només hi ha hagut 44 dies en què no hi ha hagut incidències. Per tot plegat, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha tornat a reclamar el traspàs integral de Rodalies: "Per l'abandonament de competències i per convertir un servei que hauria de ser de referència en un malson, reclamem el traspàs integral de Rodalies".

Plaja, de fet, ha aprofitat per posar pressa al PSOE per moure's si vol arribar a un acord per la investidura de Pedro Sánchez. "És una de les carpetes a abordar per la investidura [...]. Sánchez s'haurà de posar les piles perquè les negociacions van massa lentes", ha afirmat. "És imprescindible abordar les tres carpetes: amnistia, autodeterminació i benestar a la ciutadania, Rodalies i dèficit fiscal", ha recordat.

Poques hores després, Renfe ha contestat la Generalitat amb un comunicat en què rebat les xifres del Govern i rebaixa les incidències. Assegura, per exemple, que els 400.000 minuts de retard representen un 1,5% del total de minuts que Renfe presta de servei, 26,5 milions de minuts a l'any. També posen en context els 22.500 retards que ha informat la Generalitat, que els compara amb els 278.000 serveis que circulen amb normalitat.

Segon matí consecutiu de caos ferroviari: incidències a l'AVE, la R2, la R3 i la R11

L'informe del Govern ha arribat tot just després d'un segon matí consecutiu de caos ferroviari a Catalunya, i també a Madrid, amb incidències tant a Rodalies com a l'alta velocitat. D'una banda, la circulació ferroviària per la línia R3 de Rodalies ha quedat interrompuda aquest dimarts al matí per la incidència d'un tren amb la catenària entre Ripoll i Sant Quirze de Besora.

Usuaris de Rodalies esperant un tren a l'estació de Gavà

L'incident ha passat poc abans de les sis del matí, quan el pantògraf del tren, és a dir, l'aparell mòbil que el connecta amb la catenària, s'hi ha enganxat, i la circulació ha quedat interrompuda entre Manlleu i Ripoll, segons ha explicat Adif a través de Twitter. Com que es tracta d'un tram de via única, la circulació ha quedat totalment interrompuda i s'ha habilitat un servei per carretera.

Aquest mateix dimarts al matí també hi ha hagut retards per als usuaris de la R2 de Rodalies, que ha patit una incidència entre el Clot i Montcada i Reixac que ha provocat endarreriments de més de 15 minuts. Aquesta avaria ha fet que una de les vies no tingui electricitat, de manera que els trens de la R2 Nord i els de la R11 entre Barcelona i Portbou han de circular per una sola via. De fet, els usuaris de la R11 ja estan patint retards de més d'una hora en els trens de Girona en direcció Barcelona.

Davant d'aquest matí caòtic, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha interpel·lat el govern espanyol a través de Twitter, exigint el traspàs integral de Rodalies "amb la infraestructura i els recursos per revertir anys de deixadesa".

També la consellera d'Economia i Hisenda, Natàlia Mas Guix, ha expressat les seves crítiques al govern espanyol, recordant que el 2021 "Adif i Renfe només van executar el 19% de les inversions pressupostades a Catalunya" en matèria ferroviària.

L'AVE, també amb incidències

A l'alta velocitat, el matí també ha estat complicat. Adif ha informat que de matinada s'ha produït un incident similar al de la R3 a l'estació d'Atocha de Madrid, quan el pantògraf d'un tren s'ha trencat. Això ha afectat, a primera hora del matí, totes les sortides i entrades de l'estació i ha aturat temporalment la circulació dels trens entre Madrid i Barcelona fins a les vuit del matí.

Tot i que la circulació ja s'ha restablert, centenars de passatgers han quedat atrapats dins dels vagons durant una estona llarga, i han inundat les xarxes socials amb crítiques i reclams al servei d'Adif.

Una situació que la presidenta de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, no ha tardat a criticar també a través de Twitter, culpant-ne el president en funcions del govern espanyol, Pedro Sánchez. Ayuso ha criticat que Sánchez "castiga" la seva regió "sense inversions essencials".

stats