Mobilitat
Societat Mobilitat 08/12/2022

De Sabadell i Terrassa a Barcelona cada cinc minuts: arriba el Metro del Vallès

També desapareixen les línies S5, S6 i S7, que s'integren a altres serveis

3 min
Els passatgers de l’estació de FGC de Rubí que van cap a Barcelona es queixen que els trens van massa plens des que es van inaugurar tres estacions noves a Terrassa.

BarcelonaEl fins ara autoanomenat Metro del Vallès ja és una realitat. Aquest divendres es posen en marxa les noves freqüències de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que cobreixen el trajecte entre Sabadell i Terrassa i fins a Barcelona i que deixen enrere els antics horaris. A partir d’ara, durant les hores punta, sortirà un tren cada cinc minuts de Sabadell i Terrassa, de manera que a partir de Sant Cugat (el punt on es troben les dues línies) hi haurà un tren cada dos minuts i mig. A la resta la freqüència de pas serà cada 10 minuts, i cada 5 a partir de Sant Cugat. Els caps de setmana, en canvi, es mantenen les freqüències actuals perquè, segons FGC, la demanda és més baixa.

Aquest esperat canvi farà que, a la pràctica, els usuaris de FGC del Vallès Occidental s’oblidin des d’avui dels horaris, perquè ja hi ha un tren disponible cada pocs minuts per arribar a Barcelona, tal com passa al metro. Per aconseguir-ho, després de moltes proves, aquest divendres entren en joc 15 trens nous, més moderns. Segons ha explicat diverses vegades la conselleria de Territori, aquest canvi també farà que els passatgers percebin una millora clara del servei, amb combois amb més prestacions.

Els nous trens, que es van comprar el 2018 i van costar 100 milions d’euros, estan formats per quatre vagons i tenen una capacitat per a 756 persones. Per dins són similars, però tenen alguns canvis, com ara dos espais multifuncionals per a persones amb mobilitat reduïda, cotxets i bicicletes, i connectors USB a tots els seients per facilitar la recàrrega de dispositius als usuaris. També estan equipats amb senyalitzacions auditives i visuals i pantalles d'informació per a cada vagó.

El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha celebrat aquest matí les millores, que permeten "poder parlar realment d'horaris de metro" al Vallès. Ha aprofitat per fer un paral·lelisme amb Renfe i reclamar, un cop més, el traspàs definitiu del servei de Rodalies a la Generalitat per acabar amb anys d'abandonament: "Tots els ciutadans de Catalunya tenen el dret de gaudir de les millores que s'han fet al Vallès i anar a treballar, estudiar o al teatre en un transport de qualitat i eficient", ha insistit. Aragonès, que ha fet aquest matí el trajecte fins a Terrassa acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha afegit que els nous horaris de FGC són "una aposta per millorar la mobilitat en una de les zones de Catalunya amb més dinamisme econòmic i potencial de creixement".

Les millores del ferrocarril també tindran beneficis ambientals, segons el conseller de Territori, que confia que amb l'increment de viatgers i la nova oferta es pugui "reduir la contaminació i descarbonitzar la mobilitat". Fernàndez ha recalcat que, amb la posada en marxa dels canvis, ja es pugui anomenar de debò metro del Vallès després de 25 anys parlant-ne.

Quatre anys d’espera

El Govern va confirmar finalment el canvi d’horaris a mitjans de novembre, però els usuaris fa anys que l’esperaven. L’augment de freqüències es va anunciar per primer cop oficialment el 2018 i havia de posar-se en marxa fa més de dos anys, a principis del 2020, quan la pandèmia va aturar diversos processos de compra i rebuda dels trens, segons va explicar en aquell moment la direcció de FGC a l'ARA.

Ara, aquest canvi també implica que s’aprofita al màxim la capacitat de la infraestructura —ja no hi cabrà cap més tren— i l’objectiu és poder donar resposta al creixement de la demanda, que no ha parat d’augmentar des que es van prolongar les línies de Sabadell i Terrassa: s’oferirà un 37% més de places i s’estima que es passarà de 80 milions de viatges a l'any fins als 110 milions.

Reorganització de serveis

La reconfiguració dels serveis al Vallès Occidental també preveu que a partir d’avui desapareguin algunes línies. Així, el Metro del Vallès inclourà les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda.

Més trens en hora punta al Vallès
Freqüència de pas de les línies de FGC

Terrasa Nacions Unides

Terrasa Estació del Nord

Vallparadís Universitat

Terrassa Rambla

Hospital General

Sant Cugat centre

Rubí centre

Les Fonts

Mira-sol

Valldoreix

FREQÜÈNCIA

Volpelleres

Sabadell Parc del Nord

Sabadell Nord

Bellaterra

Can Feu i Gràcia

Sant Joan

Sant Quirze

Sabadell plaça Major

La Creu Alta

Universitat Autònoma

Reina

Elisenda

Barcelona-

Plaça Catalunya

Baixador de Vallvidrera

Les Tres Torres

Peu del Funicular

La Bonanova

Sant Gervasi

Muntaner

Provença

La Floresta

Les Planes

Gràcia

Sarrià

Vallvidrera Inferior

Plaça Molina

C. de les Aigües

Vallvidrera Superior

Av. Tibidabo

El Putxet

Pàdua

FREQÜÈNCIA

Cada

5’

Sabadell

Parc del Nord

Cada

5’

Sabadell Nord

Terrasa

Nacions Unides

La Creu Alta

Sabadell Pl. Major

Terrasa Estació del Nord

Vallparadís Universitat

Can Feu i Gràcia

Sant Quirze

Terrassa Rambla

Les Fonts

U. Autònoma

Rubí centre

Bellaterra

Hospital General

Sant Joan

Mira-sol

Volpelleres

Cada 2,5’

Sant Cugat centre

Valldoreix

La Floresta

Vallvidrera

Superior

Les Planes

Baixador de Vallvidrera

C. de les Aigües

Peu del Funicular

Vallvidrera Inferior

Reina Elisenda

Sarrià

Les Tres Torres

Av. Tibidabo

El Putxet

La Bonanova

Muntaner

Pàdua

Sant Gervasi

Pl. Molina

Gràcia

Provença

Barcelona-Pl. Catalunya

FREQÜÈNCIA

Cada

5’

Sabadell

Parc del Nord

Cada

5’

Sabadell Nord

Terrasa

Nacions Unides

La Creu Alta

Sabadell Pl. Major

Terrasa E. del Nord

Vallparadís Univ.

Can Feu i Gràcia

Sant Quirze

Terrassa Rambla

Les Fonts

U. Autònoma

Rubí centre

Bellaterra

Hospital General

Sant Joan

Mira-sol

Volpelleres

Cada 2,5’

Sant Cugat centre

Valldoreix

La Floresta

Vallvidrera

Superior

Les Planes

B. de Vallvidrera

C. de les Aigües

Peu del Funicular

Vallvidrera Inferior

Reina Elisenda

Sarrià

Les Tres Torres

Av. Tibidabo

El Putxet

La Bonanova

Muntaner

Pàdua

Sant Gervasi

Pl. Molina

Gràcia

Provença

Barcelona-

Pl. Catalunya

La S6 Universitat Autònoma i la S7 Rubí desapareixen perquè es prolonguen fins a Sabadell i Terrassa i passen a formar part de les línies S1 i S2. Passa el mateix amb la línia S5 Sant Cugat, que també queda absorbida. A més, els trens d'aquestes dues línies pararan a partir d'ara en totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7, cosa que farà desaparèixer els trens semidirectes.

stats