De Sabadell i Terrassa a Barcelona cada cinc minuts: arriba el Metro del Vallès
També desapareixen les línies S5, S6 i S7, que s'integren a altres serveis
BarcelonaEl fins ara autoanomenat Metro del Vallès ja és una realitat. Aquest divendres es posen en marxa les noves freqüències de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) que cobreixen el trajecte entre Sabadell i Terrassa i fins a Barcelona i que deixen enrere els antics horaris. A partir d’ara, durant les hores punta, sortirà un tren cada cinc minuts de Sabadell i Terrassa, de manera que a partir de Sant Cugat (el punt on es troben les dues línies) hi haurà un tren cada dos minuts i mig. A la resta la freqüència de pas serà cada 10 minuts, i cada 5 a partir de Sant Cugat. Els caps de setmana, en canvi, es mantenen les freqüències actuals perquè, segons FGC, la demanda és més baixa.
Aquest esperat canvi farà que, a la pràctica, els usuaris de FGC del Vallès Occidental s’oblidin des d’avui dels horaris, perquè ja hi ha un tren disponible cada pocs minuts per arribar a Barcelona, tal com passa al metro. Per aconseguir-ho, després de moltes proves, aquest divendres entren en joc 15 trens nous, més moderns. Segons ha explicat diverses vegades la conselleria de Territori, aquest canvi també farà que els passatgers percebin una millora clara del servei, amb combois amb més prestacions.
Els nous trens, que es van comprar el 2018 i van costar 100 milions d’euros, estan formats per quatre vagons i tenen una capacitat per a 756 persones. Per dins són similars, però tenen alguns canvis, com ara dos espais multifuncionals per a persones amb mobilitat reduïda, cotxets i bicicletes, i connectors USB a tots els seients per facilitar la recàrrega de dispositius als usuaris. També estan equipats amb senyalitzacions auditives i visuals i pantalles d'informació per a cada vagó.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha celebrat aquest matí les millores, que permeten "poder parlar realment d'horaris de metro" al Vallès. Ha aprofitat per fer un paral·lelisme amb Renfe i reclamar, un cop més, el traspàs definitiu del servei de Rodalies a la Generalitat per acabar amb anys d'abandonament: "Tots els ciutadans de Catalunya tenen el dret de gaudir de les millores que s'han fet al Vallès i anar a treballar, estudiar o al teatre en un transport de qualitat i eficient", ha insistit. Aragonès, que ha fet aquest matí el trajecte fins a Terrassa acompanyat del conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha afegit que els nous horaris de FGC són "una aposta per millorar la mobilitat en una de les zones de Catalunya amb més dinamisme econòmic i potencial de creixement".
Les millores del ferrocarril també tindran beneficis ambientals, segons el conseller de Territori, que confia que amb l'increment de viatgers i la nova oferta es pugui "reduir la contaminació i descarbonitzar la mobilitat". Fernàndez ha recalcat que, amb la posada en marxa dels canvis, ja es pugui anomenar de debò metro del Vallès després de 25 anys parlant-ne.
Quatre anys d’espera
El Govern va confirmar finalment el canvi d’horaris a mitjans de novembre, però els usuaris fa anys que l’esperaven. L’augment de freqüències es va anunciar per primer cop oficialment el 2018 i havia de posar-se en marxa fa més de dos anys, a principis del 2020, quan la pandèmia va aturar diversos processos de compra i rebuda dels trens, segons va explicar en aquell moment la direcció de FGC a l'ARA.
Ara, aquest canvi també implica que s’aprofita al màxim la capacitat de la infraestructura —ja no hi cabrà cap més tren— i l’objectiu és poder donar resposta al creixement de la demanda, que no ha parat d’augmentar des que es van prolongar les línies de Sabadell i Terrassa: s’oferirà un 37% més de places i s’estima que es passarà de 80 milions de viatges a l'any fins als 110 milions.
Reorganització de serveis
La reconfiguració dels serveis al Vallès Occidental també preveu que a partir d’avui desapareguin algunes línies. Així, el Metro del Vallès inclourà les línies S1 Terrassa, S2 Sabadell, L6 Sarrià, L7 Av. Tibidabo i L12 Reina Elisenda.
La S6 Universitat Autònoma i la S7 Rubí desapareixen perquè es prolonguen fins a Sabadell i Terrassa i passen a formar part de les línies S1 i S2. Passa el mateix amb la línia S5 Sant Cugat, que també queda absorbida. A més, els trens d'aquestes dues línies pararan a partir d'ara en totes les estacions i cobriran el servei i parades de les actuals línies S5, S6 i S7, cosa que farà desaparèixer els trens semidirectes.