Rodalies perd el 20% dels passatgers a Tarragona pels talls i les obres
Molts dels usuaris s'han passat al servei de bus exprés d'altres empreses i esquiven Renfe per desplaçar-se
BarcelonaMés de 3.000 usuaris habituals de Renfe a Tarragona han decidit abandonar el tren i canviar els seus hàbits de mobilitat per estalviar-se els maldecaps que els suposen les obres de Rodalies en aquesta zona. Des del passat dia 1 d'octubre, les tasques de millora al Corredor Mediterrani provoquen talls que afecten diàriament 15.000 passatgers al Camp de Tarragona. De tots aquests afectats, segons dades de la mateixa companyia, un 20,3% han decidit marxar i ni tan sols s'han afegit al pla alternatiu que ha proposat Renfe per cobrir els trajectes, amb altres rutes de tren o amb nombrosos autobusos per carretera.
L'altre 79,7% dels usuaris han continuat fent els trajectes diàriament amb el pla alternatiu: la majoria, que són els que es desplacen des de Tarragona, s'han hagut de passar al bus (63%), i la resta han pogut esquivar les obres amb tren (37%). També hi ha més de 300 passatgers del Camp de Tarragona i un centenar dels que viatgen diàriament des de Tortosa que han preferit aprofitar el servei de trens Avant que l'operadora va posar per pal·liar també els efectes de les obres.
Renfe assegura que "una reducció del 20% de la demanda és habitual en qualsevol modificació significativa del servei" i, per tant, considera que la pèrdua de passatgers per aquestes obres entra dins de la normalitat.
Cinc cops més viatgers al bus directe cap a Barcelona
Però ¿com es desplacen ara aquests 3.000 passatgers que han abandonat Renfe? L'operadora diu que no sap quins nous hàbits han adquirit aquests usuaris, però les empreses privades d'autobús que fan trajectes directes entre Barcelona i Tarragona han notat un augment clar de la clientela.
Segons dades recollides per l'ACN, unes 285 persones utilitzen diàriament les noves línies exprés, que han passat de tres a nou al dia des del dia 1 d'octubre. Des de llavors, s'han venut 735 targetes T10/120, les quals també van entrar en funcionament la setmana passada. "És l'única manera d'assegurar-te que arribaràs puntual", assegura a l'ACN un dels usuaris d'aquest nou servei. En total, els usuaris del bus directe s'han multiplicat per cinc des de l'inici de les obres.
El departament de Territori va reforçar aquest servei entre Tarragona i Barcelona amb l'objectiu de complementar el pla alternatiu de Renfe. També va posar en marxa les noves targetes, que tenen una bonificació i permeten estalviar prop del 70% sobre la mitjana del preu habitual. "Vaig decidir ni provar-ho [el pla alternatiu de Renfe] perquè m'imaginava que seria encara més caòtic de l'habitual", ha afirmat a l'ACN una universitària que utilitza habitualment els serveis de tren per desplaçar-se. "Prefereixo trigar dues hores, però assegurar-me que tinc seient i que arribo", ha conclòs.