Obres a Rodalies: les 5 claus per moure's amb la R3 a partir d'avui
Els treballs pel desdoblament de la línia obligaran a fer un tram en autobús i s'allargaran fins a la primera quinzena de gener de l'any vinent
BarcelonaLa promesa històrica del desdoblament de vies a la R3 de Rodalies començarà a prendre forma a partir d'avui dijous, quan comencin les obres per duplicar i millorar la infraestructura entre Parets del Vallès i la Garriga. L'actuació, reivindicada des dels anys 80 i no exempta de polèmica, s'allargarà tres anys, fins a la segona quinzena de gener de l'any vinent, i comportarà la interrupció de la circulació de trens del tram de 18 quilòmetres entre Mollet-Santa Rosa i Figaró, i l'alternativa d'autobusos. Tot plegat suposarà una prova de foc per a una línia que pateix retards diàriament. Això és tot el que has de saber sobre les pròximes obres a la R3, en cinc claus:
Quan comença el tall i a qui afecta?
El tall comença el 12 d'octubre, coincidint amb el festiu i el pont de divendres. D'aquesta manera Renfe espera que els "possibles problemes" que puguin sorgir durant l'arrencada del tall i les obres afectin el mínim de passatgers possibles. En total, en un dia laborable, l'operadora calcula que les obres afectaran uns 12.000 usuaris. Es tracta d'un tall "important" però que queda lluny dels 30.000 afectats diaris que va suposar, per exemple, l'últim tall per les obres de la Sagrera.
Quant de temps durarà?
El ministeri de Transports calcula que aquest primer tall (l'estiu vinent n'hi haurà un altre) durarà com a mínim tres mesos i mig, fins a finals de gener. Aleshores es reprendrà la circulació de trens, però els usuaris encara no podran gaudir de les millores. "Perquè tot estigui llest caldran com a mínim dos anys més d'obres, fins a finals del 2025", han apuntat fonts de ministeri.
Tècnics del govern espanyol també han assenyalat que a l'estiu caldrà un segon tall de circulació que serà "encara més important i més llarg" sobre aquest mateix tram.
Alternatives: com s'ho faran els usuaris per viatjar?
Renfe ha preparat una xarxa d'autobusos per substituir els trens que deixaran de circular. Hi haurà quatre grans opcions. En primer lloc, una ruta que cobrirà el tram estrictament en obres per carretera i de manera directa: un bus des de Centelles fins a Mollet i viceversa, i després els usuaris podran seguir de nou el trajecte en tren. En segon lloc, una altra ruta idèntica (Centelles-Mollet) però que s'aturarà a totes les parades que feien abans els trens, amb l'objectiu de facilitar la mobilitat als veïns que es desplacen entre municipis propers.
A més, Renfe ha explicat que ha fet "un esforç" per oferir dues opcions més: dues rutes addicionals més llargues i sense parades, que evitaran transbordaments als usuaris. Muntaran una línia que cobreixi el trajecte de Centelles i la Garriga fins a la Sagrera. Aquest servei, però, només estarà disponible els dies laborables, en hora punta, entre les 6 i les 9 del matí i entre les 4 de la tarda i les 9 del vespre. Tot plegat, apunten fonts del ministeri, suposa una inversió de 13 milions d'euros per a l'operadora.
A la resta de la línia es mantindran les freqüències de tren actuals, cada 30 minuts, tot i que els horaris de sortida dels combois podrien acabar variant els primers dies per ajustar-se al màxim als dels nous serveis de busos. En dissabte i diumenge (i també els festius) s'afegiran 7 trens nous que actualment no circulen per poder donar millor servei.
I quant de temps s'allargarà el viatge a la R3
Doncs malgrat tot el desplegament d'autobusos, Renfe admet que el temps de viatge serà més llarg, tot i que no han volgut determinar quant perquè dependrà, asseguren, de l'estat del trànsit, de com de ràpid s'omplin els autobusos i de l'agilitat dels passatgers en fer el canvi. "Creiem que l’alternativa és esplèndida", asseguren fonts del ministeri.
Quines obres s'hi faran durant aquest temps?
Es destinaran 155 milions d'euros a aconseguir tres grans objectius: adequar les estacions de Parets, Granollers, Canovelles, les Franqueses i la Garriga; construir passos subterranis que permetin eliminar els passos a nivell que encara hi ha en aquest tram, i treballar sobre 20 grans estructures de les 71 que hi ha projectades per a tota la línia.
A més, les andanes seran més llargues (passaran de 160 metres a 210 metres cada una); es faran millores de seguretat i també una millora tècnica general de tota la infraestructura. Durant aquest temps també caldrà construir tallers provisionals per als trens, millorar l'electrificació i la part més important: duplicar la via i afegir-ne una altra, que és la part de l'obra que s'endú la partida més gran de diners, 55,7 milions d'euros.
Tot plegat s'aglutinarà en vuit grans obres que es faran amb vuit contractes diferents. Segons el calendari actual, aquest tram de 18 quilòmetres quedarà del tot acabat a finals del 2025.