Mobilitat

Renfe afronta una tardor amb obres a gairebé tota la xarxa: “Tenim un màster de paciència”

Els usuaris de Renfe afronten la tornada a la rutina amb paciència i por de patir incidències més enllà dels talls programats

Aglomeracions a l'estació de Rodalies Renfe de Sants per diverses incidències

Tarragona / Molins de ReiEls viatgers de Renfe han d'esperar una tornada a la rutina amb un calendari d'obres incert. Per una banda, Adif (l'empresa encarregada de les obres i de l'explotació de les vies) començarà, a les Rodalies del Camp de Tarragona, l'actuació més complexa d'aquesta tardor, que s'ha de sumar a les que ja estan en marxa a l'àrea de Barcelona i que han d'acabar aviat. D'altra banda, en cartera hi ha un reguitzell d'actuacions a tota la xarxa que poden convertir els trajectes en una autèntica gimcana. "Tenim un màster de paciència", confirma un viatger que fa servir la R-4. Admet que afronta el setembre amb "la por de tornar a tenir viatges a l’infern". En aquesta línia fa tres anys que s'hi fan obres que redueixen la freqüència, que se suspenen trens i fins i tot que tanquen trams. La situació dramàtica es fa extensible a tota la xarxa. Malgrat que hi ha hagut un esforç inversor en els últims dos anys, el dèficit d’inversions històric per renovar la infraestructura fa que el servei arrossegui tantes incidències com una insatisfacció permanent dels soferts viatgers. "Nosaltres ja estem acostumats a fitxar tard a la feina, a sopar a les 11 o que anul·lin un tren que veus anunciat", afirma resignada una altra usuària, que admet que, si s'ho pogués permetre econòmicament, agafaria el cotxe i oblidaria el tren.

En aquest calendari Renfe es prepara per a una tardor molt complicada al Camp de Tarragona a causa de diferents obres per fer créixer el Corredor Mediterrani que no tenen precedents en els últims anys, segons destaca la companyia. Les afectacions més importants començaran el 30 de setembre i deixaran sense trens de Rodalies el tram entre Tarragona i Barcelona. Hi haurà fins a cinc línies afectades durant cinc mesos, sempre que les obres acabin quan està previst, el 2 de març de l’any vinent. Els viatgers més afectats són els dels trens que passen per Tarragona (alguns dels quals acaben a Lleida o a les Terres de l’Ebre). Es tracta d’una zona on la xarxa de Rodalies ja acostuma a funcionar malament sense necessitat d’obres, cosa que fa que alguns usuaris es temin el pitjor: "Però algú es pot creure que això funcionarà bé?", es pregunta Conchita Rodríguez, usuària de Rodalies, mentre espera a l’andana de l’estació de Tarragona un tren que acaba sortint amb 45 minuts de retard. Malgrat tot, Renfe fa mesos que treballa juntament amb el Govern de la Generalitat per oferir als viatgers trajectes alternatius mentre durin les afectacions i hi pensa destinar 26,5 milions. 

El túnel de Berà

Les obres que impliquen tots aquests maldecaps aniran a càrrec d’Adif i són al túnel de Roda de Berà i a les estacions de Tarragona, Altafulla, Torredembarra i Sant Vicenç de Calders. Això implica que totes les línies que van cap al sud quedaran interrompudes a Sant Vicenç de Calders, és a dir, les línies R14, R15, R16, R17 i RT2. El gruix dels viatgers afectats per aquests talls es podran traslladar des de Tarragona fins a Sant Vicenç de Calders amb els 84 autobusos que contractarà Renfe i que faran cada dia 600 trajectes, xifra que suposa unes 30.500 places. Hi haurà autocars que comunicaran directament Tarragona amb Sant Vicenç de Calders i d'altres que ho faran amb parades intermèdies. També n’hi haurà que comunicaran Sant Vicenç de Calders amb Salou i Port Aventura. Segons assegura Renfe, els viatges d’aquests autocars estaran sincronitzats amb la xarxa de trens, tot i que l’increment del trànsit rodat sempre pot complicar la circulació. 

Les afectacions a la xarxa viària de Tarragona
Del 30 de setembre del 2024 al 2 de març del 2025

Tram en obres

El Vendrell

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Vila-seca

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Salou - Port Aventura

Tram en obres

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Tram en obres

Salomó

Roda de Mar

Sant Vicenç

de Calders

Torredembarra

Altafulla-Tamarit

Tarragona

Els usuaris de les línies R14 (amb destí a Lleida passant per Tarragona i Reus) i R15 (amb destí a Riba-roja d’Ebre passant per Tarragona i Reus) es desviaran per la línia R13, que passa per Valls amb destí a Lleida. Com que aquesta línia es desvia del litoral no es veu afectada per les obres i haurà d’assumir fins a 32 trens més cada dia, que faran el canvi de sentit a la Plana-Picamoixons. Per contra, el tram Móra la Nova - Ascó es reobrirà per la Diada.

Renfe encara ha d’aclarir aspectes clau que haurà de pactar amb els ajuntaments afectats, com, per exemple, on estacionaran tots aquests autocars, un tema clau i que implicarà complicacions de trànsit en ciutats com Tarragona i Sant Vicenç de Calders. El 6 de setembre hi ha una reunió prevista a la delegació del Govern a Tarragona amb els alcaldes implicats. Davant la incertesa, però, alguns viatgers ja busquen un pla alternatiu: "Ho hem parlat alguns amics i el que farem serà posar-nos d’acord i compartir cotxe fins a Sant Vicenç de Calders, aparcar allà i agafar el tren fins a Barcelona", explicava el tarragoní Àlvaro Olivet, de 25 anys, que critica que les obres es facin de setembre a maig. "Ho fan calculant que l’estiu vinent ja hauran acabat per garantir que els turistes tindran trens quan tornin", diu indignat.

Obres fins a la Diada

Acabats els mesos d’estiu, en què molts viatgers habituals s’absenten dels trens, el setembre acostuma a ser, per a la majoria, sinònim de tornada a la feina i la universitat, i tornen a ser "esclaus dels retards i el mal servei", com il·lustra una jove viatgera mentre espera un autobús amb el qual salvar el tram en obres entre Martorell i Molins de Rei de la R4. Aquestes obres, com les de la R8 en el mateix tram, continuaran fins a l'11 de setembre, així que la majoria de viatgers consultats s'encomanen a la "resignació" per uns dies més. "Renfe, però, no necessita les obres per anar tard, sempre tenen una excusa", diu un altre usuari de la línia que aprofita per subratllar que "si tot va bé" triga "20 minuts més que fa 30 anys" per fer el trajecte de Sant Feliu de Llobregat a l’Hospitalet. De fet, "paciència" és el que demana el ministre de Transports, Óscar Puente, als viatgers assumint el mal funcionament dels serveis ferroviaris a Catalunya i atribuint-lo a la coincidència d'una gran quantitat d'obres "que no s'havien fet" en anteriors legislatures. De fet, la desatenció a la xarxa i el vandalisme van causar incidències gairebé cada dia de l'any passat.

Les obres a Martorell
Fins a la Diada

Rubí

Can Vallhonrat

Martorell

Central

Sant Cugat

Coll Favà

Castellbisbal

R8

El Papiol

R1

Molins de Rei

Sant Feliu de Llobregat

Sant Joan Despí

Rubí

Can Vallhonrat

Martorell

Central

Sant Cugat

Coll Favà

Castellbisbal

R8

El Papiol

Molins de Rei

R1

Sant Feliu de Llobregat

Sant Joan Despí

Rubí

Can Vallhonrat

Martorell

Central

Sant Cugat

Coll Favà

Castellbisbal

R8

El Papiol

Molins de Rei

R1

Sant Feliu de Llobregat

Sant Joan Despí

Tampoc les obres de millora de la infraestructura que van començar fa un parell de mesos a la R2 Sud (Barcelona - Sant Vicenç de Calders, però per la costa) estaran enllestides aquesta tardor. Els usuaris hauran d’esperar fins a la vigília de Nadal, el 22 de desembre, segons el calendari previst, i mentrestant els tres últims trens del dia se suspenen entre el tram Castelldefels - Vilanova i la Geltrú, i han de fer el trajecte en autobús. Una mica més al nord, es continuarà amb l'adaptació de la infraestructura a la Llagosta.

1.500 milions

Adif afirma que invertirà 1.500 milions d’euros per fer front a actuacions de millora a Rodalies i al Corredor Mediterrani, de les quals encara no ha detallat un calendari ni afectacions reals. Així, Montcada i Reixac és un altre dels punts a destacar en la foto de les futures afectacions i s'endurà 540 milions per a l'esperat soterrament de la línia R2 al seu pas pel municipi vallesà, una actuació que es va iniciar a principis d'any després de dècades de reivindicacions veïnals i polítiques. També es destinen 38,1 milions d’euros per a les obres de rehabilitació de l'estació de Montcada i Reixac, malmesa per un incendi arran d'un robatori de cables, que va ocasionar un autèntic caos a la xarxa. En aquests mesos que venen s'ha d'avançar en el soterrament de les vies de la R4 a Sant Feliu de Llobregat, també una de les grans demandes dels veïns per evitar partir la ciutat i, sobretot, pels atropellaments.

Cap al nord, a la línia R11 (Barcelona-Portbou) s’hi estan fent treballs de millora de la catenària que provocaran afectacions puntuals, mentre que a finals de setembre, es notaran també les obres per l’accés ferroviari a la T1 de l’Aeroport del Barcelona, uns treballs que comporten una inversió de 383,6 milions d’euros. A finals d’any també hi haurà afectacions a la R3 per la duplicació de via que s’està fent entre Parets del Vallès i la Garriga. Tret de les obres al Camp de Tarragona, la majoria seguiran mantenint el pas dels trens, encara que amb afectacions, un fet que complica els treballs i allarga les incidències.

stats