Reduir a zero les morts en xocs frontals: el Govern promet 600 milions per millorar carreteres
L'objectiu del pla és desdoblar o separar carrils en 418 km de la xarxa fins al 2030
BarcelonaL'any passat, es van registrar 84 accidents mortals a les carreteres catalanes. I d'aquests, la meitat van ser a causa de xocs frontals. Envair el carril contrari, ja sigui per una distracció, per un gir del terreny o bé per un avançament és una situació més habitual del que seria desitjable i les estadístiques d'accidents constaten que des del 2010 la xifra de sinistres s'ha estancat i no aconsegueix baixar més. Ara el Govern ha volgut posar fre a aquestes xifres, que són un problema generalitzat no només a Catalunya sinó al conjunt de l'Estat. "Un vehicle de cara és un perill que tenim assumit i no té per què ser així. Els humans ens podem equivocar o distreure, però també podem evitar que la conseqüència sigui un accident mortal fent diferent les carreteres", ha assegurat el director d'Infraestructures de la Generalitat, David Prat.
Amb aquest objectiu, el Govern ha presentat aquest dimecres al matí una nova estratègia per millorar 418 quilòmetres de la xarxa viària catalana, des d'ara fins al 2030. El departament de Territori destinarà un total de 664 milions d'euros en els pròxims set anys a millorar el 13% de les carreteres catalanes que, juntes, concentren el 34% dels accidents mortals. Territori ha comprovat que les vies amb més sinistres greus són aquelles per les quals passen més de 5.000 vehicles al dia i tenen un traçat força recte i "nou". "El problema no està en les carreteres velles o amb més revolts, sinó en aquelles en les quals se circula a més velocitat", ha explicat Prat. Es tracta de vies com la C-35 (entre la Roca i Hostalric), la C-55 (entre Manresa i Súria i entre Abrera i Monistrol de Montserrat), la C-66 (entre Girona i Palafrugell) o la C-12 a Amposta (amb 89 quilòmetres previstos de millora).
Què s'hi farà, en aquests trams?
La majoria de les actuacions impliquen instal·lar-hi barreres centrals de formigó o pivots per separar els carrils contraris o bé remarcar els trams amb més distraccions al volant amb bandes sonores a terra que facin que el conductor retorni l'atenció a la carretera. També es faran desdoblaments de carrils (el conegut sistema 2+1) per facilitar més trams d'avançaments segurs.
Segons el departament, l'experiència, que s'inspira en el model viari de Suècia vigent des del 1995, ja ha constatat bons resultats. En les carreteres on ja fa uns anys que funcionen aquests sistemes (s'han avaluat els resultats en 40 km) la mortalitat s'ha reduït un 92% i els accidents greus han passat a la meitat. "Actuant en un 7% del conjunt de la xarxa de carreteres catalanes aconseguirem reduir l'accidentalitat un 20% en conjunt, i en aquelles carreteres concretes on es faci l'actuació de millora l'objectiu és reduir la mortalitat a zero o gairebé zero", ha dit el conseller de Territori, Juli Fernández, que ha matisat que les intervencions es faran, a més, arreu del territori. "Tot plegat –ha conclòs el conseller– ens ajudarà a conduir més còmodament i aconseguir més fluïdesa, però l'objectiu principal és reduir dràsticament els xocs frontals".