Rebaixes al transport públic: la T-Usual i la T-Jove valdran la meitat i la T-Casual un 30% menys
L’ATM s’avé a la rebaixa proposada per l’Estat del setembre al gener però manifesta dubtes sobre com es pagarà l’allau de bonificacions
BarcelonaRebaixa dràstica dels bitllets integrats que es notarà –en positiu –a la butxaca dels ciutadans, però també –i clarament en negatiu– a les arques del sistema de transport públic. L'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha aprovat aquesta tarda rebaixar a la meitat el preu de la majoria dels bitllets de transport durant l'últim quadrimestre de l'any, és a dir, entre l'1 de setembre i el 31 de desembre. Així, la T-Usual i la T-Jove s'abaratiran un 50% i la T-Casual, l'antiga T-10, costarà un 30% menys. També valdran la meitat els títols per a famílies monoparentals o nombroses, els bitllets que ja tenien un descompte per a persones aturades o els packs Berguedà i Ripollès.
Traduït a les butxaques dels usuaris, això vol dir que la T-Usual d'una zona passarà dels 40 als 20 euros, la de dues zones no arribarà als 27 euros, i la de sis zones costarà menys de 57 euros (vegeu gràfic). La T-Jove d'una i dues zones, les més utilitzades pels estudiants, queden per 40 i 52,60 euros respectivament, i la T-Casual, el títol de 10 viatges, costarà menys de 8 euros per a una zona i menys de 16 si es viatja en dues zones.
Aquestes rebaixes sobtades a meitat de l'any no han estat, però, una idea de l'ATM (l'organisme format per la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB). Els descomptes arriben després que el mes passat el govern espanyol tirés endavant un nou reial decret amb mesures per fer front a la crisi energètica en què també dedica un capítol al transport. El text convidava les comunitats autònomes a fer la rebaixa durant quatre mesos (de setembre a desembre) per ajudar els consumidors: l'Estat es compromet a pagar fins al 30% d'aquestes bonificacions i les comunitats i ajuntaments que vulguin poden ampliar la bonificació fins al 50% –és a dir fins a meitat de preu– amb recursos propis.
"Era una proposta del tot o res, perquè si no apliques el 30% a tots els títols no tens dret a l'aportació estatal", ha detallat el director de l'ATM, Pere Torres. Així, les administracions catalanes consorciades a l'ATM han decidit aplicar la rebaixa del 30% a tots els títols i també ampliar-la fins al 50% en tots els casos menys en la T-Casual, que es queda amb una rebaixa del 30%. El motiu d'aquesta diferència és que l'ATM considera que cal promocionar més "l'ús dels abonaments que fomenten la recurrència al transport públic" i la T-Casual està pensada per a passatgers esporàdics. Queden fora de qualsevol rebaixa –i per tant el preu es mantindrà igual– els bitllets pensats per a turistes o d'ús molt poc freqüent: la T-Familiar, la T-Grup o la T-Dia. Tampoc hi haurà descomptes en els títols propis (excepte els de Renfe, perquè el govern espanyol ja va decidir fer-los gratuïts). En el cas de l'àrea metropolitana, l'AMB també ha acordat retallar a la meitat el preu de la targeta rosa T-4, per als pensionistes, que passarà de 4 a 2 euros.
Com que la rebaixa és efímera –dura només quatre mesos segons el reial decret– els nous títols (que es podran adquirir directament a les màquines a partir de l'1 de setembre) caducaran el 15 de gener. "Donem només 15 dies de marge per acabar de gastar el bitllet, perquè allargar-ho més suposaria un cost addicional per a l'ATM", ha argumentat Torres, que assegura que la rebaixa arriba en un moment molt delicat per al sistema de transport públic. Tot i així, si algun usuari ha comprat títols amb antelació, sense descompte, i els té sense utilitzar podrà guardar-los i bescanviar-los al gener, per fer-los servir durant el 2023.
L'impacte econòmic de la mesura, "una incògnita considerable"
L'ATM s'ha avingut a la rebaixa amb alguns recels, i ja avança que tenen algunes incerteses sobre com es pagarà aquesta allau de bonificacions. D'entrada, durant aquests quatre mesos de rebaixes els operadors hauran de comptar quants títols han venut exactament (i amb quins descomptes) i l'ATM els abonarà la diferència un cop hagin rebut l'aportació estatal. "No estem ara en condicions per anar avançant diners", ha sentenciat Torres. Així, fins que rebin la diferència de l'administració, les operadores de transport ingressaran menys diners en efectiu.
El consell de l'ATM també ha aprovat crear un mecanisme que detalli exactament tots els diners que es perden amb aquests descomptes "per comprovar, després, si l'aportació de l'Estat és suficient o no". Les primeres estimacions preveuen que la rebaixa del 30% (la que ha de cobrir l'Estat) suposarà una pèrdua d'uns 40 milions que haurien de quedar compensats. "El ministeri farà els seus càlculs i assignarà els diners i veurem quant ens toca –dubta Torres–. Si ens arriben menys diners del previst, segons el decret la diferència l'assumeix el nostre sistema de transport", avança.
A més, el 20% addicional fins a arribar al 50% de rebaixa al qual s'han compromès les administracions catalanes tindrà un cost de 28 milions en recursos propis. Ja són, en total, 68 milions d'impacte, a banda dels sobrecostos que està suposant l'encariment dels carburants per al sistema.
Però encara hi ha una tercera derivada que desperta molts dubtes a l'administració catalana: l'impacte que tindrà la gratuïtat anunciada als bitllets de Renfe. "Clarament, si hi ha un operador que és gratis, hi haurà molts passatgers que passaran a utilitzar-lo", explica Torres, que afegeix: "Si hi ha molts passatgers que passen dels títols integrats als títols gratuïts de Renfe, el sistema deixarà d'ingressar una quantitat de diners molt important, que estimem que pot ser d'uns 45 o 50 milions d'euros, que no està previst que ens compensi ningú i això ens pot posar en una situació econòmica molt difícil", apunta el director de l'Autoritat del Transport Metropolità, que assegura que ja han demanat a l'Estat que aquesta iniciativa també inclogui compensacions, però encara no han rebut resposta. "Intentarem mantenir la qualitat del servei, ara bé, si hi ha col·lapses a Renfe, poca cosa hi podrem fer", avança.
Amb tot plegat, Torres planteja que si l'Estat vol fer bonificacions del 100%, les aportacions al sistema de transport també s'haurien de doblar (i passar dels 900 milions actuals a 1.800) i apunta que el sistema del transport públic ja està suportant una gran càrrega extra per l'increment dels preus dels carburants que, de moment, no s'han repercutit sobre els preus. "Si ho féssim, els preus pujarien un 20%", adverteix. "Tot plegat ens deixa un panorama econòmic desafiant, per dir-ho d'una manera positiva", conclou el director.