Mobilitat

Les rebaixes al transport dupliquen les vendes de la T-Usual i tripliquen les de la T-Jove

Les bonificacions impulsen la demanda, que ja frega els nivells prepandèmics

Una usuària de Rodalies mostra el seu abonament gratuït.
14/09/2022
3 min

BarcelonaLa prudència envolta les primeres valoracions de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) sobre la gratuïtat dels bitllets de Renfe i les rebaixes de la resta de títols integrats. Tot i això, les primeres xifres apunten a un repunt inicial de les vendes i a un impuls de la demanda que ja frega els nivells del 2019, abans de la crisi sanitària. L'organisme ha analitzat les dades de la primera setmana en funcionament –concretament entre els dies 3 i 9 de setembre– i, tot i que subratllen que encara és aviat per avaluar possibles canvis d'hàbits en l'ús del transport, els descomptes sí que s'han fet notar ja en les validacions i sobretot les vendes.

El director general de l'ATM, Pere Torres, i la directora general de Transports de la Generalitat, Mercè Rius, han detallat aquest dimecres que les vendes de la T-Usual (l'antiga T-Mes) s'han multiplicat per 2,4 i que les vendes de la T-Jove s'han més que triplicat. Són dos dels títols que es van rebaixar a la meitat. La T-Casual, que es va abaratir un 30%, s'ha venut un 25% més, mentre que la T-Familiar, que no té descompte, també ha augmentat en vendes però de manera molt més moderada.

Torres, però, ha matisat que no totes les vendes suposen passatgers nous, perquè es desconeix quants usuaris es van abstenir de comprar el títol a l'agost, esperant els descomptes. "Les bonificacions només hauran tingut sentit si es consolida un augment de la demanda després de les rebaixes. Si aquest repunt es perd no existirà un èxit real de la mesura", ha dit Torres. Durant aquesta setmana s'han comptabilitzat 11 milions de validacions al conjunt del sistema de l'ATM. "És una xifra que ens acosta moltíssim als nivells prepandèmics", ha dit el director, sobretot en l'àmbit de les tarifes integrades, on les xifres de passatgers ja són les mateixes que abans del confinament. El comportament dels usuaris, de moment, no ha canviat els dies feiners, però, en canvi, sí que s'ha notat un augment de l'ús del transport públic en diumenge.

Una altra tendència que sembla que comença a despuntar és que hi ha un transvasament d'usuaris dels busos interurbans cap a Renfe, especialment en aquelles línies d'autobús que tenen un circuit molt similar al tren. En canvi, segons les xifres que gestiona l'ATM, per ara no sembla que hi hagi un canvi de passatgers de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) cap a Renfe a causa de la gratuïtat.

Les contradiccions d'allargar les rebaixes

Fa uns dies la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va insinuar que la gratuïtat es podria prorrogar si el govern espanyol la valorava com un èxit. La Generalitat i l'ATM, en canvi, han advertit diverses vegades que aquesta mesura deixa el sistema de transport públic en una situació econòmica molt "delicada", per la falta de recursos per cobrir totes les despeses i mantenir un servei de qualitat. Aquesta tarda, el director de l'ATM ha insistit que l'encariment del preu dels carburants ha suposat un augment molt gran en la despesa dels operadors públics que, en canvi, "no s'ha repercutit sobre el preu dels bitllets". "En total, aquest 2022, estem parlant de 180 milions que no tenim", ha dit Torres, que ha tornat a demanar celeritat al govern espanyol per compensar la mesura. "Tenim un problema econòmic majúscul que caldrà resoldre", ha advertit Torres, que també ha avançat que no creu que en el context actual aquesta solució passi per apujar tarifes. "Les administracions s'hauran de posar d'acord", ha conclòs.

stats