Mobilitat

Usuaris de Rodalies d'arreu del país diuen prou: "Hem arribat al límit de la nostra paciència”

Centenars de persones protesten a nou estacions, sobretot a la de Tarragona, per reclamar un servei segur i puntual

Manifestants, aquest dissabte, a l'estació de Tarragona per exigir un servei puntual i just.
5 min
22
Regala aquest article

BarcelonaIncompliment d'horaris, trens suprimits, avaries... Les incidències al servei ferroviari de Catalunya són contínues, sobretot a mesura que els combois surten de Barcelona i s'endinsen en el territori. Aquest dissabte, per exemple, elservei entre Altafulla i Sant Vicenç del Calders no ha funcionat durant el matí i no hi ha hagut un sol dia de les últimes tres setmanes sense problemes amb el tren. Fa anys que els usuaris de Rodalies i trens regionals a Catalunya denuncien que la xarxa és deficient i poc fiable i, avui, tot i la pluja, prop d'un miler de persones d'arreu del país ha sortit simultàniament al carrer, a ciutats diferents, per dir prou.

"No som menys catalans per viure més enllà del metro de Barcelona", ha denunciat Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, una de les impulsores de les nou protestes convocades coordinadament per reclamar una xarxa segura, eficient i puntual a les estacions que tenen alguns dels trams més afectats per les incidències: Tarragona, Lleida, Tortosa, Valls, Segur de Calafell, Molins de Rei, Cardedeu, la Garriga i Figueres. "La mobilitat és deficient, i als que vivim fora de Barcelona ens porta problemes en sectors bàsics com el treball, l'educació i l'habitatge. Això no és un model de futur, és una condemna", ha dit Gómez. I, en declaracions a Rac1, ha enviat un missatge directe a la Generalitat: "Si algú del Govern m'està escoltant, poseu-vos les piles, perquè la pròxima mobilització no serà ferroviària, serà de mobilitat".

Organitzada per Dignitat a les Vies, l'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP), Salvem la R2 Nord, Perquè no ens Fotin el Tren, Trens Dignes Ebre-Priorat, Defensem el Tren de l'Empordà i Propera Parada, Valls, l'acció porta per lema "Per un servei ferroviari digne per a tothom". “Estem farts d'un servei deficient: ara és el moment de fer-nos sentir”, defensen. En les últimes setmanes s'han produït múltiples incidències a tot el país, però sobretot al corredor sud després de la finalització del tall de cinc mesos per les obres al túnel de Roda de Berà.

D'aquí que no sorprengui que una de les protestes més multitudinàries hagi estat la de Tarragona, on es calcula que hi han participat prop de mig miler de persones. "Hem arribat al límit de la nostra paciència", han assenyalat des de la Plataforma per un Servei Digne, que lamenten que s'hagin cronificat “la inseguretat, el caos i els retards”. "Després de les obres, no van provar si el servei funcionava correctament, estan fent les proves ara, amb els usuaris dins dels trens. Les primeres setmanes estan sent una tortura", afegeix l'Antonio, usuari habitual.

Els manifestants –alguns portaven pancartes demanant al ministre de Transports, Óscar Puente, que pugi a un Rodalies després de les seves últimes polèmiques declaracions– critiquen els “retards constants” dels trens i la falta d'inversió real en infraestructures ferroviàries, i han advertit que les concentracions passaran a ser mobilitzacions si no hi ha millores imminents. A Tortosa s'hi han manifestat unes 150 persones, i a Molins de Rei, un centenar més. "Trens dignes per a tothom vol dir que volem trens puntuals i una estació accessible", ha assenyalat Lluís Carrasco, membre de la PTP. “A Molins de Rei fa cinc anys que tenim aturades unes obres pressupostades en 6,2 milions d'euros per teòricament fer l'estació més accessible", ha denunciat.

La marxa de manifestants a Tarragona exigint un servei de trens més just.

A Lleida, la plataforma d'Usuaris Avant Catalunya s'ha sumat a la protesta, i el seu portaveu, Kevin Bruque, ha reclamat un "servei just i amb més opcions", la qual cosa implica habilitar més connexions i més freqüències de pas, perquè la població pugui anar a la feina, al metge o a la universitat a l'hora. "És una necessitat, no és un luxe. El Rodalies de primera hora és com si no existís: triguem més de tres hores [fins a Barcelona] i, fins i tot sortint abans, arribem tard", ha denunciat.

Concentració davant l'estació de tren de Figueres per reclamar un servei de trens just.

Una setantena de persones també s'ha mobilitzat a l'estació de Figueres per reclamar "un servei digne" i per denunciar que, tot i els anuncis de millores del Govern, "en 7 anys no se'n reverteixen 30 de desinversió". En aquest sentit, diversos usuaris han assegurat que han "tirat la tovallola" amb el transport públic i ara opten pel vehicle privat.

Ple monogràfic al Parlament

La portaveu del Govern, Sílvia Paneque, ha dit aquest dissabte que "entén l'afartament" dels usuaris de Rodalies fruit d'anys de "desinversió", si bé ha afegit que s'està treballant per "millorar la informació" per a aquest mateix any. Recentment, la també consellera de Territori va demanar paciència i va dir que cal un termini de dos anys perquè Catalunya comenci a tenir una xarxa "més eficient". Això sí, després de reconèixer que la situació actual és "inacceptable" perquè el servei és "fràgil, poc fiable i amb deficiències" i "no està a l'altura" dels catalans.

La setmana que ve es preveu que hi pugui haver incidències, amb diverses jornades de vaga. La CGT ha desconvocat les vagues parcials previstes per a dilluns que ve i els dies 24 i 28 de març i 3 d'abril, però manté les aturades de 24 hores per al 26 de març i l'1 d'abril. A més, hi ha prevista la celebració d'un ple monogràfic al Parlament, del 25 al 27 de març.

Però les reaccions polítiques no s'han fet esperar. El secretari general de JxCat, Jordi Turull, ha acusat Salvador Illa de ser incapaç de fer front a les incidències ferroviàries: "[El Govern] S'assembla a Rodalies: no va, no es presenta, va tard i malament". I l'expresident de la Generalitat Carles Puigdemont ha acusat Illa d'anar a Madrid a "tranquil·litzar els poders de l'Estat" mentre Catalunya "es col·lapsa" amb Rodalies.

Concentració per uns serveis ferroviaris dignes a l'estació de Tortosa.

Des de Tarragona, la secretària general d'ERC, Elisenda Alamany, ha reivindicat un traspàs "integral 100% a Catalunya" per acabar amb "el mal endèmic" de Rodalies, que ha qualificat de "punyetera vergonya". També ha demanat al president Salvador Illa que faci una tria: "Entre el PSOE i Catalunya ha d'escollir els treballadors i estudiants que no arriben a l'hora".

També des de Tarragona, Pere Lluís Huguet, diputat del PP per Tarragona, ha mostrat el seu suport a les concentracions i ha denunciat que els tarragonins estan “farts” que “no hi hagi inversions per part de la Generalitat". I des de Molins de Rei, David Cid (Comuns) ha exigit al Govern que “l'única” prioritat en infraestructures sigui posar Rodalies "a ple rendiment": "No té cap sentit que mentre els trens de Catalunya siguin tartanes el Govern insisteixi a ampliar l'aeroport", ha indicat. Per part de la CUP, Laia Estrada ha tornat a demanar la dimissió de Paneque: "Les seves promeses són fum, no ens pot demanar dos anys de paciència”.

Retards també a l'alta velocitat: "Ningú sap mai res"

Usuaris de la línia d'alta velocitat entre Figueres i Barcelona també denuncien "retards constants" i que això els genera incertesa per saber si arribaran a l'hora que preveien a destí. A més, es queixen que quan hi ha algun contratemps, com una demora o una cancel·lació, "mai ningú sap res". "No saps a qui preguntar. Renfe és l'única empresa en què ningú sap què passa", es queixa Eva Buscarons, que viu a Girona i treballa a Barcelona. A més, els usuaris asseguren que s'han viscut "coses estranyes" aquesta última setmana, amb retards de fins a tres hores, coincidint amb la desconvocatòria de la vaga, prevista inicialment per dilluns. Això ha fet, per exemple, que usuaris de l'últim tren arribessin a casa a la una de la matinada.

stats