Quant costaran els bitllets de transport públic el 2025?
A mitjans de desembre es decidiran les noves tarifes, que deixaran de tenir subvencions i que entraran en vigor amb l'entrada d'any
No hi haurà ajudes pel transport públic ni abonaments gratuïts de la Renfe aquest 2025. Així ho va anunciar el ministre de Transports Óscar Puente l'octubre passat. La fi de les subvencions posa un interrogant sobre les tarifes, que podrien augmentar considerablement sense el 30% de bonificació que aportava l'Estat i el 20% que aportava l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).
Serà a mitjans de desembre quan l'ATM decidirà els nous preus dels bitllets a Catalunya. Sense els descomptes acordats per l'Estat –implementats el setembre de 2022 per fer front a la crisi energètica–, els títols de transport podrien passar a valdre el doble del que costen ara. Caldrà veure també en quin percentatge augmentaran les tarifes, ja que a la fi de les bonificacions també s'hi suma el preu que marca l'ATM. L'any passat (ajudes al marge) els bitllets es van apujar un 6,75%: la T-Casual va passar dels 11,35 euros als 12,15 euros i la T-Usual, dels 20 euros als 21,35 euros.
Pel que fa a Rodalies, sense els abonaments gratuïts trimestrals, s'entén que els bitllets tornaran als preus habituals, si Renfe no anuncia cap canvi. Així doncs, un abonament de 10 viatges d'una zona valdria 10,25 euros i aniria augmentant segons la distància fins a un màxim de 47,75 euros per l'abonament que arriba a la zona 6. Aquests bitllets de 10 viatges no estaven a la venda aquest 2024, i encara està per concretar si valdran el mateix.
Tot i la fi de les subvencions, Óscar Puente remarcava que els descomptes al transport públic continuarien per usuaris freqüents i la població jove, mentre que la gratuïtat dels títols es mantindria pels col·lectius més vulnerables. Caldrà esperar a desembre per saber quant ens costarà fer servir el metro, el tramvia, el tren o l'autobús. I de fet, el transport públic no serà l'únic que s'encarirà: el taxi de Barcelona s'apujarà en un 4,7% abans d'acabar el 2024.