Infraestructures

Un pas més per culminar la L9: comencen les obres per connectar el tram Besòs i el tram Llobregat

Els treballs tancaran el pou de La Sagrera i el barri recuperarà espais perduts el 2027

El pou de l'L9/L10, d'uns 50 metres de profunditat, per on circularà també L4.
09/11/2023
3 min

BarcelonaLes obres de les línies L9 i L10 del metro entren en una nova fase. El Govern ha anunciat aquest dijous la licitació de la connexió entre el tram nord de cada una de les línies, el que avui funciona fins a La Sagrera, amb el tram central que encara està en construcció i que ha de permetre, un cop acabat, que els trens puguin travessar Barcelona de punta a punta passant per Lesseps. Les obres que començaran inclouen també una transformació urbanística important al barri de la Sagrera, ja que es taparà el pou de la L9 i la L10 i es podran recuperar espais perduts des del 2004 per als veïns.

Pel que fa a terminis, s'espera que les vies estiguin connectades i el pou tapat el 2027. Justament era la data en què s'esperava que el tram central ja estigués en funcionament i, per tant, tot el recorregut de la que seria la línia més llarga d'Europa (unint el Besòs i el Llobregat) fos una realitat. De moment, però, continuen els treballs de la tuneladora en aquest tram (falta un 20% de túnel per acabar) i el departament no es mulla per assegurar el calendari.

Què queda per fer de la L9 i la L10?

En servei

Construït

Pendent

Campus

Nord

Mandri

Túnel

6,9 km

El Putxet

Zona

Universitària

34,4 km

(+3 de viaducte)

2,5 km

(+1,1)

Sarrià

Can Zam

Guinardó

Hospital

Sant Pau

ESTACIONS

L’hospitalet

de Llobregat

Manuel

Girona

SANTA COLOMA

DE GRAMENET

Lesseps

35

15

Sanllehy

El tram pendent de construcció és la unió de les dues línies entre les estacions de Zona Universitària i La Sagrera

Maragall

La Sagrera

Gorg

BADALONA

El Prat de

Llobregat

BARCELONA

Zal / Riu Vell

Aeroport T1

Polígon Pratenc

(prevista però no programada)

Campus

Nord

En servei

Construït

Pendent

Túnel

6,9 km

Zona

Universitària

34,4 km

(+3 de viaducte)

2,5 km

(+1,1)

ESTACIONS

L’hospitalet

de Llobregat

35

15

El Prat de

Llobregat

Zal / Riu Vell

Aeroport T1

Polígon Pratenc

(prevista però no programada)

Mandri

El Putxet

Sarrià

Can Zam

Guinardó

Hospital

Sant Pau

Manuel

Girona

SANTA COLOMA

DE GRAMENET

Lesseps

Sanllehy

El tram pendent de construcció és la unió de les línies entre les estacions de Zona Universitària i La Sagrera

Maragall

La Sagrera

Gorg

BADALONA

BARCELONA

En servei

Construït

Pendent

Túnel

6,9 km

34,4 km

(+3 de viaducte)

2,5 km

(+1,1)

ESTACIONS

35

15

BADALONA

SANTA COLOMA

DE GRAMENET

Gorg

Can Zam

La Sagrera

Maragall

Guinardó

Hospital

Sant Pau

Sanllehy

BARCELONA

Lesseps

Mandri

El Putxet

El tram pendent de construcció és la unió de les línies entre les estacions de Zona Universitària i La Sagrera

Sarrià

Campus

Nord

Zona

Universitària

L’hospitalet

de Llobregat

Zal / Riu Vell

Polígon

Pratenc

(prevista però

no programada)

El Prat de

Llobregat

Aeroport T1

En servei

Construït

Pendent

Túnel

6,9 km

34,4 km

(+3 de viaducte)

2,5 km

(+1,1)

ESTACIONS

35

15

BADALONA

SANTA COLOMA

DE GRAMENET

Gorg

Can Zam

La Sagrera

Maragall

Guinardó

Hospital

Sant Pau

Sanllehy

BARCELONA

Lesseps

Mandri

El Putxet

El tram pendent de construcció és la unió de les línies entre les estacions de Zona Universitària i La Sagrera

Sarrià

Campus

Nord

Zona

Universitària

L’hospitalet

de Llobregat

Zal / Riu Vell

Polígon

Pratenc

(prevista però

no programada)

El Prat de

Llobregat

Aeroport T1

Actualment, la L9 i la L10 sumen 23 milions de viatges anuals sumats el tram nord i el sud que estan en funcionament, però quan pugui completar-se la circumval·lació a la ciutat d'aquestes línies que trenquen el sistema radial s'espera un increment de més del 80% i arribar als 113 milions de viatges anuals.

"És una gran notícia que veiem la llum al final del túnel i comencem a tancar el cercle de les infraestructures que han d'afectar la capital catalana i també tota la regió metropolitana", ha dit la consellera de Territori, Ester Capella, de visita al pou de La Sagrera per valorar aquesta nova fase de les obres. La consellera ha reivindicat que les línies suposaran un punt d'inflexió per a un territori més extens que la mateixa Àrea Metropolitana.

L'estat actual del pou de la L9 i la L10 a La Sagrera.
El pou de la L9 i la L10 de La Sagrera ocupa una superfície d'uns 50 metres d'amplada i 100 de llarg.

La primera tinent d'alcalde, Laia Bonet, també ha celebrat l'assoliment d'"un punt estratègic en un projecte estratègic". D'acord amb la tendència que segueixen el metro i el transport públic –que va batre rècords de validacions l'últim octubre—, ha augurat que les noves línies "canviaran radicalment el sentit de la connectivitat dels barris de muntanya" i que "donen coherència al metro de Barcelona". Actualment, les úniques línies que fan uns trajectes similars són els busos H4 i H6, tensats per la gran quantitat de passatgers que transporten.

Paral·lelament, la connexió de la L9 i la L10 per les vies adequades permetran que la L4 arribi fins a La Sagrera connectant-la amb La Pau. Aquestes vies ja estan construïdes, però són les utilitzades avui pels trens de la L9 i la L10, fins que no tinguin la seva connexió. La construcció de les vies i d'una llosa intermèdia serà l'objectiu dels primers 30 mesos d'obres.

L'obra de connexió licitada ara costarà 20,3 milions d'euros. En total, posar en marxa les línies i culminar el tram final implicarà més de 900 milions d'euros, segons la previsió del departament del 2022. Des dels seus inicis, el projecte acumula quinze anys de retard i un sobrecost de gairebé 6.000 milions d'euros, segons la Sindicatura de Comptes.

"Recosir les fractures"

A part de la xarxa ferroviària de Barcelona, el tancament del pou de la L9 i la L10 de La Sagrera serà fonamental per al barri. Segons ha explicat el director general d'infraestructures de Mobilitat, David Prat, les obres preveuen la construcció d'una llosa intermèdia entre les vies i l'exterior. Per sobre d'aquesta, hi anirà una coberta, i al damunt "es retornarà l'espai a la ciutat". Els treballs, segons Capella, ajudaran a "recosir les fractures", però seran l'última fase de les obres.

L'ús públic de la zona recuperada sobre la coberta passa per recuperar el camp de futbol del Camp del Ferro, segons ha dit la tinent d'alcalde Bonet. Mentre que el poliesportiu municipal va quedar dempeus sobre el pou que ara es pretén tapar, fa pràcticament 20 anys que va perdre el camp de futbol que ara l'Ajuntament de Barcelona es proposa recuperar.

El Tramvia funcionarà entre Glòries i Verdaguer el segon semestre de 2024

El tramvia de Barcelona ja està connectat entre les Glòries i Verdaguer, després que aquest dijous s'hagi fet l'última soldadura a la confluència de la Diagonal amb passeig de Sant Joan. Tot i això, no circularà per aquestes vies fins al segon semestre de 2024.

Avui s'ha culminat un procés engegat a principis d'any. Amb tot, el director tècnic de l’àrea de Mobilitat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Lluís Alegre, calcula que l'obra ferroviària actualment està al 70%, a falta de qüestions d'energia i fer les proves finals. Per la seva banda, l'enginyer en cap de l'Ajuntament de Barcelona, Oriol Altisench, ha dit que a principis de 2024 es podrà circular amb cotxe, bici o a peu per la diagonal amb normalitat.

stats