A partir del 15 de desembre circularan trens més llargs per la R1
La línia de la costa tindrà combois amb més capacitat per absorbir la demanda
BarcelonaJa hi ha data perquè comencin a circular els trens de doble composició per la línia R1, la que connecta les estacions de Molins de Rei i Maçanet-Massanes. El 15 de desembre començaran a passar combois de 200 metres per la línia més vella de l'Estat després que Renfe hagi donat per finalitzades les obres de l'estació d'Arc de Triomf. El prolongament de l'andana és un punt d'inflexió perquè els trens de 200 metres puguin circular, ja que Arc de Triomf era l'únic punt de tota la línia on no podien accedir els trens llargs. A partir de mitjan desembre millorarà la capacitat de la línia R1, ja que el canvi permetrà una absorció més gran de la demanda.
El secretari d'estat de Transport i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano; el secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, i el president de Renfe, Raül Blanco, han visitat aquest dijous l'estació d'Arc de Triomf, per on passen cada dia unes 21.000 persones.
Amb un pressupost de més de 2,8 milions d'euros, s'han millorat les instal·lacions perquè hi hagi un “impacte positiu en el dia a dia de les persones” que fan servir la línia, segons ha explicat Santano. “De vegades no som conscients que el 90% dels usuaris de Renfe són viatgers recurrents del dia a dia que no utilitzen l'alta velocitat, hem d'estar atents a Rodalies”, ha afegit el secretari d'estat.
Concretament, l'actuació en aquesta gran infraestructura permetrà incrementar el nombre de places als trens de les línies R1, R3 i R4 de Rodalies. De moment, però, només podran començar a circular els combois per la R1, perquè és l'única que té les andanes d'origen i destí (Hospitalet de Llobregat i Mataró) habilitades perquè hi parin trens de 200 metres de llargada.
“És una actuació exemplar, perquè és difícil amb tan poc pressupost tenir un impacte tan positiu, sobretot pel que fa al dia a dia, a la mobilitat diària de les persones”, ha dit Santano. De fet, Blanco també ha destacat que els treballs s'han fet sense tallar el servei a l'estació, cosa que, a parer seu, ha sumat complexitat al projecte.
Estació més accessible
El director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona, ha apuntat que la incorporació dels trens de doble composició es farà de manera “progressiva” i sense “malmetre” el servei a la resta de línies. També ha afegit que a partir del 15 de desembre es preveu que només es posin en marxa “algunes circulacions” i que es farà en hores punta. Serà a finals del 2025 o a principis del 2026 quan totes les línies de Rodalies tindran trens llargs circulant, amb l'arribada del centenar de trens nous amb modernització dels materials.
Les obres també suposen la instal·lació i reubicació d'un nou ascensor i escala mecànica, així com la millora d'encaminaments per a persones amb mobilitat reduïda. El secretari de Transport ha destacat que l'accessibilitat és “clau”, que és un “dret” i que “ha de ser-ho per a tots”.