En directe
01/10/2024

La baixada d'usuaris afavoreix un primer dia de talls a Rodalies sense grans complicacions

El primer tren de la R16 arriba a Sants amb 20 minuts de retard

El primer tren de Rodalies de la R16 ja ha arribat a Sants, tot i que amb 20 minuts de retard. Malgrat això, la percepció entre els viatgers és que el dispositiu ha funcionat prou bé. Amb els nous horaris i trajectes, l'increment de temps del trajecte ha estat d'una hora aproximadament.

Dignitat a les Vies avisa que molts viatgers han prescindit del tren

La portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Anna Gómez, ha advertit que avui hi ha hagut molts viatgers que no s'han refiat dels serveis alternatius de Renfe i s'han buscat la vida per arribar a Barcelona amb altres modes de transport. "He estat a l'estació d'autobusos de 7.00 a 8.00 i només n'han sortit 4 de plens", ha assegurat, mentre que, en un dia normal, en aquest horari s'omplen tres trens "amb gent asseguda a terra i tot".

Les plataformes per la millora dels serveis ferroviaris exigeixen descomptes als preus de l'Avant

Les plataformes Trens Dignes i Diàspora Ebrenca exigeixen que es posin en funcionament els abonaments existents a les altres línies on opera el servei de tren Avant, la qual cosa permetria una reducció substancial del preu del bitllet i n'incentivaria l’ús. Actualment només està operatiu l’abonament de 10 viatges durant 20 dies i no es pot accedir a l’abonament 30-50, molt beneficiós per a usuaris habituals, ni el 10-45.

Aquestes plataformes per la millora dels serveis ferroviaris denuncien que el preu és un 40% més car que a les altres línies Avant que operen a Catalunya, tenint en compte el preu per quilòmetre amb l’únic abonament vigent. També s’ha constatat que les unitats de tren destinades a aquest servei són molt antigues i no disposen d’endolls, element imprescindible per poder treballar mentre es viatja.

"Hem notat menys gent a les estacions"

L'avís dels talls ferroviaris per les obres al túnel de Roda de Berà ha fet baixar aquest matí la demanada de viatgers tot i els serveis alternatius que Renfe ha destinat durant l'afectació. El conseller de Territori de Tarragona, Nacho García, ha explicat a l'ARA que a la capital tarragonina hi ha hagut menys gent utilitzant el servei que de costum: "Aquest matí, a Tarragona, hem notat menys gent", ha dit. L'alcalde de la ciutat, Rubén Viñuales, ha fet una "valoració positiva" del primer dia i ha dit que, de moment, "a Tarragona no cal fer canvis", tot i que ha insistit que cal comprovar com funcionen els serveis alternatius "dia a dia".

Manel Nadal, secretari de Mobilitat: "El servei funciona sense col·lapse ni congestió"

El secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat, Manel Nadal, ha valorat positivament el pla alternatiu de transport de Rodalies i ha assegurat que seguiran de prop l'evolució per si cal fer-hi millores. "Hem creat un grup de treball que es reunirà cada dia abans de les 10 h uns 20 minuts o mitja hora per avaluar com ha anat el matí", ha detallat Nadal, que ha considerat que aquest primer dia tot "està funcionant raonablement bé, amb algun retard que s'ha anat ajustant". "La gent està raonablement satisfeta, el servei funciona sense col·lapse ni congestió", ha insistit.

Antonio Carmona, director de Rodalies: "Si podem, farem millores immediates"

El director de Rodalies Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha comparegut per recordar que el dispositiu alternatiu que s'ha muntat al sud de Catalunya és un dels més importants que s'han desplegat mai i ha justificat els possibles retards. "Circular per carretera és més complicat i estem intentant ajustar-nos i ser flexibles a les necessitats dels clients". Carmona, que ha estat sobre el terreny per veure el dispositiu en persona, ha explicat que els pròxims dies avaluaran el desplegament d'autobusos i si cal es faran ajustaments "perquè tot sigui més àgil". "Si podem, seran millores immediates", ha assegurat.

"Vaig a l'aeroport i he hagut de sortir cinc hores abans perquè no vull perdre el vol"

Durant les primeres hores del matí, l'afluència als busos que substitueixen els trajectes de Rodalies ha estat intensa. A Tarragona molts dels usuaris ja estaven informats dels canvis d'horaris, i això els ha suposat matinar per poder arribar a temps a Barcelona. "Vaig a l'aeroport i he hagut de sortir cinc hores abans perquè no vull perdre el vol", ha expressat Juan Monsalve a l'ACN. La portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, Ana Gómez, ha explicat que alguns dels xofers s'han perdut, però que els busos han circulat sense incidències destacables. "Esperem que el servei no empitjori al llarg del dia", ha dit.

"Funcionen millor els busos que el tren"

El Mohammed, de 60 anys, ha agafat aquest matí un tren a Barcelona a les 5.12 i ha arribat a l'estació de Sant Vicenç de Calders a les 6.15. Allà ha agafat un autobús que l'ha deixat a Tarragona, on havia d'acompanyar uns amics abans de les set del matí. "Funcionen millor els busos que el tren", diu ara, a les 8.30, des de l'autobús de tornada cap a Barcelona. "Ja saps que aquesta línia de tren falla sempre", puntualitza. El Mohammed és un usuari habitual del servei de Rodalies i no s'imaginava que en un dia com avui, el primer dels talls per les obres, funcionés tan bé. "I, a més, en 1 d'octubre", diu amb un somriure.

Comença a baixar l'afluència de viatgers als busos que surten de Tarragona

Després d'unes primeres hores molt intenses, els autobusos que surten de Tarragona en destí a l'estació de tren de Sant Vicenç de Calders van cada cop més buits. A les 8.00 n'ha sortit un que pràcticament anava buit. Un d'aquests punts és a l'estació d'autobusos de Tarragona.

Segons les treballadores que des de primera hora estan informant els viatgers des d'aquesta estació, l'hora amb més gent ha estat a les 5.30 del matí, quan ja hi havia gent esperant i han omplert dos autobusos de cop.

Raül Blanco (president de Renfe): “El desplegament inicial està funcionant amb normalitat”

El president de Renfe, Raül Blanco, ha assegurat a primera hora del matí que el “desplegament inicial” del pla alternatiu de transport de Tarragona pel tall de Roda de Berà “està funcionant amb normalitat”. En una breu declaració des de Sant Vicenç de Calders, Blanco ha dit que valoraran “dia a dia” el funcionament del servei de transport alternatiu amb l’objectiu que “tot flueixi” i els usuaris “estiguin tots ben informats i arribin a temps”. Blanco ha remarcat que es tracta d’un pla “complex”. Per la seva banda, el secretari de Mobilitat del govern català, Manel Nadal, també ha valorat positivament les primeres hores de funcionament dels busos, tot i admetre que durant el dia pot haver-hi algun “ensurt”.

Queixes pels bitllets en els nous trajectes Tortosa-Barcelona

Queixa dels usuaris del primer Avant: des de Tortosa fins a Tarragona són vàlides les tarifes i abonaments recurrents habituals de Rodalies (que són gratuïts durant tot el quadrimestre). En canvi, això no s'aplica en el bitllet fins a Barcelona. És a dir, en el trajecte de Tortosa a Barcelona cal pagar la tarifa d'Avant.

Primers passatgers despistats amb els talls de Rodalies

El matí no es preveu fàcil. A primera hora ja hi havia usuaris despistats amb els nombrosos canvis. Amb els nous horaris, els trens surten 30 minuts abans, per compensar el sobretemps que generarà el viatge amb bus entre l'Hospitalet i Sant Vicenç. És per això que Jordi Cerdán, usuari habitual de Rodalies, ha arribat a l'estació per agafar el tren de les 5.35, però el seu tren ja havia sortit.

Bon dia,

Des d'aquest espai seguirem el minut a minut de les obres que afecten la circulació dels trens de Rodalies Renfe. Les dues vies que comuniquen l'estació de Roda de Berà amb el sud de Catalunya estan tallades des de la mitjanit perquè Adif ha començat a executar els treballs de millora dins del túnel del futur Corredor Mediterrani.

L'afectació ferroviària durarà cinc mesos, si es compleixen els terminis, i tindrà un impacte important sobre els viatgers: fins a 15.000 persones que usen cada dia les línies R14, R15, R16, R17 i RT2 veuran interrompuda la seva mobilitat. 

87 autobusos permetran desplaçar-se als viatgers afectats

Renfe, el Govern de la Generalitat i els ajuntaments afectats han posat en marxa un dispositiu alternatiu perquè els viatgers puguin desplaçar-se en autocar cap a Tarragona i les Terres de l'Ebre. El servei alternatiu té un pressupost de 30 milions d'euros, i comprèn la contractació de 87 autobusos. Es calcula que els busos faran 600 trajectes diaris. També hi haurà 150 informadors a les estacions i dins dels trens per explicar als viatgers quines són les alternatives que tenen al seu abast. Per altra banda, s'anirà informant per xarxes socials des del compte @RodObresBera.

Cinc mesos d'obres a Rodalies: aquestes són les alternatives si estàs afectat pels talls

Jordi Mumbrú