Les obres de la L9 del metro es reprenen a Sarrià
La tuneladora es posarà en marxa, previsiblement, a la primavera
BarcelonaEls operaris de la línia 9 del metro tornen a treballar a Sarrià una dècada després. El conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha confirmat aquest dimecres que les obres de la L9, que serà una de les més llargues d'Europa, ja s'han reprès tal com estava previst. La tuneladora, però, que porta una dècada aturada sota terra, no s'activarà de nou fins a la primavera, segons ha avançat La Vanguardia i ha confirmat el mateix departament.
Ara fa tot just un any, el Govern va assegurar que les obres estaven a punt i que la tuneladora es posaria en marxa a finals del 2021, però finalment no ha estat així. Les estacions que s'havien d'acabar –segons l'últim calendari disponible– entre el 2026 i el 2027 sí que mantenen la mateixa previsió. En total, aquesta infraestructura acumula més de 14 anys de retards i un sobrecost superior als 5.000 milions d'euros.
Els treballs previs se centren ara en l'entrada d'obres del passeig de Manuel Girona i en la reactivació de l'estació de Sarrià. Els tècnics també estan informant els veïns de les zones més pròximes a les obres per garantir les mesures de seguretat, ja que en aquest punt, tal com informa La Vanguardia, caldrà fer microvoladures per construir l'estació a més de 70 metres de profunditat. A més, els treballs inclouen extreure la segona tuneladora, que és a les profunditats de la plaça de Lesseps i ja no es farà servir. Paral·lelament, els treballadors estan fent la posada a punt de la perforadora principal, que sí que tornarà a foradar a la primavera des de Manuel Girona fins a Mandri i posteriorment fins a Lesseps, on s'espera que arribi el 2024.
El departament preveia que els treballs de la línia 9 del metro es podrien haver accelerat amb l'arribada dels fons europeus, però de moment aquesta partida de diners continua sense ser efectiva.
Avenços en la connexió entre les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia de FGC
Puigneró ha confirmat la represa d'aquesta infraestructura després d'una trobada amb l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, en què han acordat la incorporació de la Generalitat al Consorci del Besòs, el primer pas per transformar l’àrea de les Tres Xemeneies en un 'hub' digital i audiovisual de referència al país. El conseller també ha detallat que en la reunió, a banda d'aquest projecte i el de la L9, s'ha abordat la connexió entre les línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) de Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia. En aquest sentit, Puigneró ha explicat que la licitació del nou túnel de FGC es farà abans de l'estiu.
Colau ha valorat molt positivament que es reiniciïn les obres de la L9 del metro en un moment en què "es demana que s'utilitzi més el transport públic".