Mobilitat

Les obres de la L8 tallaran el carrer Urgell de Barcelona durant un any i afectaran 50.000 vehicles al dia

El 19 de gener començarà un període intens de talls que afectaran 100.000 veïns amb alts nivells de soroll

Vista de les obres, que ocupen gairebé tot el carrer del Comte d’Urgell, des d’un balcó. MANOLO GARCÍA
11/12/2024
3 min

BarcelonaEl carrer Urgell de Barcelona, una de les principals artèries de la capital catalana, estarà tallat al trànsit en dos trams diferents durant, com a mínim, tot un any sencer. El motiu? La nova fase d’obres de la L8 de FGC, que perforarà el subsol de la ciutat des de plaça Espanya fins a Gràcia, passant per sota de l’Hospital Clínic i de Francesc Macià, on s’han de fer les dues noves estacions. Per construir-les, la maquinària ha d’ocupar el carrer Urgell i perforar fins a 82 metres cap avall, i això fa inviable el trànsit. Per això la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona han explicat aquest dimecres tant les afectacions com les alternatives que han preparat per als gairebé 50.000 vehicles que circulen cada dia pel carrer Urgell.

Els talls es faran en dos trams i s’allargaran, com a mínim, un any. La nit del 19 al 20 de gener quedarà completament tallat el tram d’Urgell entre els carrers de Còrsega i Rosselló, incloent-hi el xamfrà d’aquest segon carrer. Tot quedarà ocupat per les grans màquines perforadores –de les anomenades hidrofresa– que han de fer els forats cap al subsol. Els vianants, en canvi, sí que podran seguir circulant per les voreres, tal com ha passat fins ara en el tram d’obres d’Urgell amb Consell de Cent.

El segon tall es farà durant el matí del diumenge 23 de febrer. Serà en el tram del carrer Urgell més pròxim a la plaça Francesc Macià, entre la plaça i el carrer de Buenos Aires, i també afectarà la cruïlla. Una altra gran màquina (les perforadores hidrofresa tenen una mida de 25 metres d’alt i gairebé 15 metres de llarg) ocuparà la calçada en aquest punt per començar les obres de l’estació que donarà sortida a la plaça: un punt de la ciutat on fins ara no hi havia cap estació de tren ni metro.

Així serà el nou traçat de la L8 entre Plaça Espanya i Gràcia

Estació

Gràcia

Estació

Francesc Macià

Estació

Hospital Clínic

Estació

Plaça Espanya

Estació

Gràcia

Estació

Francesc Macià

Estació

Hospital Clínic

Estació

Plaça Espanya

Estació

Gràcia

Estació

Francesc Macià

Estació

Hospital Clínic

Estació

Plaça Espanya

50.000 vehicles desviats diàriament

El repte de mobilitat és majúscul. Fonts del departament de Territori i de l’Ajuntament de Barcelona admeten que les obres provocaran "afectacions importants", i han explicat les possibles alternatives. Admeten que no hi ha cap altre carrer de Barcelona capaç d’assumir tot aquest trànsit, per això l’objectiu és disseminar tots aquests vehicles per altres carrers.

El missatge principal és que els conductors evitin els punts de les obres. Així i tot, per als que no se n’assabentin o no puguin evitar-ho, l’Ajuntament planeja desviar pel carrer Numància els 18.000 cotxes que normalment entren per la Diagonal i volen girar pel carrer Urgell. Des de la Diagonal s’obligarà a girar per aquesta altra artèria per apropar-se a l’Eixample des d’altres punts. També s’aprofitarà l’avinguda de Josep Tarradellas (que té, segons el consistori, poc trànsit) per habilitar-hi un carril extra de baixada perquè els conductors puguin accedir al barri de Sant Antoni pel carrer Borrell o Buenos Aires.

Per als 32.000 cotxes que pugen diàriament pel carrer Urgell, la solució també és mixta. Els que pugen des de Sant Antoni es desviaran pel carrer de Rosselló (que canviarà de direcció en aquest tram) fins al carrer de Calàbria. I als que s’acostaven a Urgell per Aragó se’ls convidarà a seguir amunt per Casanova o Aribau, que augmentaran la seva densitat considerablement (amb uns 13.000 vehicles més al dia).

Els canvis es mantindran durant un any, fins que acabin les obres al subsol. Aleshores els desviaments es revertiran i els carrers tornaran al seu estat inicial.

Uns 100.000 veïns afectats pel soroll

Les afectacions no es limiten només al trànsit. Els 100.000 veïns i 8.000 comerços que viuen en aquesta zona hauran de conviure amb el soroll incessant de les perforadores, que treballaran de dilluns a dissabte sense descans. Només s’aturaran de nit.

El soroll que fan aquestes màquines és tan fort que fins i tot podria arribar a superar en algun moment els límits permesos pel mateix departament. De fet, en l’anterior tall, el de Consell de Cent, Territori ja va advertir que els veïns patirien sis mesos de soroll "al límit". Ara aquesta molèstia s’allargarà per als veïns de l’Hospital Clínic i Francesc Macià durant un any.

Per intentar pal·liar aquestes afectacions acústiques, el departament de Territori ha fet un doble esforç instal·lant pantalles que minimitzen el so davant dels edificis, amb unes barreres de tres metres d’alt, i també al voltant de la màquina perforadora, que quedarà embolcallada per uns panells que esmorteeixen el so. Tot i això, el soroll serà una de les principals molèsties que percebran els veïns. Tant l’Ajuntament com la Generalitat demanen "disculpes" però recorden que l’obra és una de les que tindran un retorn social més important per als veïns d’aquesta zona.

stats