BarcelonaEl caos a la R2Sud va camí de convertir-se en un serial. Un informe del Servei Meteorològic de Catalunya, al qual ha tingut accés l'ARA, desmenteix ara l'argument que l'incendi a les instal·lacions de senyalitzacions de Gavà fos causat per un llamp. Així, aquest organisme de la Generalitat, contradiu les paraules del secretari general d'Infraestructures del govern espanyol, Xavier Flores, que ahir dimarts va assegurar que la causa de l'avaria havia estat una descàrrega elèctrica fruit de les tempestes de diumenge i dilluns.
Al seu informe, la Xarxa de Detecció de Descàrregues Elèctriques Atmosfèriques, que s'encarrega de detectar i localitzar tots els llamps que es generen al territori, assegura que les tempestes no van afectar el Baix Llobregat en aquest sentit. "Per tant, no es van detectar llamps als municipis de Gavà ni dels voltants durant les tempestes de l'1 de maig", afirmen.
En relació amb els aiguats del dia anterior, de diumenge, "el llamp més proper al punt d'interès, l'estació de Gavà, va tenir lloc a uns 4,5 quilòmetres, al municipi del Prat de Llobregat", detalla l'informe, que encara és més acurat: "Tenint present la precisió en la localització del sistema, es descarta que hagués fet impacte al punt d'interès".
Aquest informe és un dels que el Govern ha posat aquesta tarda sobre la taula a la reunió d'urgència que la Generalitat ha exigit a Adif i Renfe. La gestora de les infraestructures s'ha justificat dient que la teoria del llamp "és només una de les hipòtesis que hi ha obertes, però que també n'hi ha d'altres" i que esperen tenir la investigació completada "els pròxims dies". Després de la trobada, el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Govern, Marc Sanglas, ha explicat que la Generalitat ha demanat liderar una auditoria pròpia per saber de primera mà què ha passat a la R2Sud. També han exigit que Renfe posi en marxa un servei alternatiu d'autobusos des de totes i cada una de les estacions i fins a Barcelona. A més, Sanglas també ha especificat que el Govern passarà a Renfe la factura dels serveis de busos que ha ofert la Generalitat per pal·liar els efectes de l'avaria. Dues condicions que Renfe ha acceptat, diuen, sense cap però.
La trobada, de fet, ha estat "cordial", segons han dit totes les parts, perquè tothom està d'acord "que el sistema no funciona i que calen més inversions". Ahir el departament ja va informar en un comunicat que també ha obert un expedient informatiu a Renfe per fer el seguiment de l'avaria que ahir va afectar el sistema de senyalització d'aquesta línia a Gavà.
Una segona avaria en menys de 24 hores
Aquest dimecres al matí, a més, els usuaris han hagut de suportar una nova incidència també al sistema de senyalització, aquesta vegada entre les estacions de Sitges i Garraf (també a la R2 Sud de Rodalies) que ha agreujat encara més la situació en aquesta línia. La nova avaria, que segons Renfe ha quedat solucionada a primera hora del matí, ha sumat vint minuts addicionals de retards als combois del tram que va de Sant Vicenç de Calders a l'Estació de França de Barcelona, on ara mateix només hi circula un tren de Rodalies cada mitja hora (dos per hora) i sentit i un Regional amb parades a totes les estacions. Això ha portat al límit molts usuaris.
"És que cada dia passa alguna cosa. És criminal", es queixava aquest matí l'Antonio, que viu a Sant Vicenç de Calders i viatja sovint a Barcelona per temes mèdics. "Sempre agafo un o dos trens abans del que em tocaria, perquè mai saps què passarà, ja ens hi tenen acostumats. Abans de tenir l'abonament gratuït un de cada dos viatges ja em sortia gratis perquè sempre van tard i jo demanava la devolució dels diners", explica.
També continuen afectades col·lateralment les línies R13, R14, R15, R16 i R1, de manera que només passa un comboi per hora i sentit. Segons Renfe, també poden produir-se retards puntuals en els trens de llarga distància entre Catalunya i València. "Funcionament irregular, diuen: és lamentable que les persones d'informació tinguin encara menys informació que jo", retreia la Maria, just després de treure el seu bitllet a Sants.
L'avaria de la R2Sud, a més, no té una solució imminent i ahir Adif ja va admetre que les incidències al servei s'allargaran com a mínim tres setmanes més. Alguns dels passatgers, però, se n'assabentaven avui: "Em sembla una putada, la veritat, però vull pensar que aquestes coses passen i que ho fan per garantir la seguretat", relativitzava el David, que viu a Castelldefels i treballa a Barcelona. "M'hauré d'aixecar no amb una hora, sinó amb dues hores de marge per arribar a temps", resumia.
Aquest dimecres tècnics d'Adif han treballat per posar en marxa un sistema que reguli la circulació de trens via telefònica. Aquest sistema d'avisos és el que ha permès incloure un tercer tren cada hora (un Regional) en condicions de seguretat en el tram afectat mentre dura la reparació del sistema de senyalitzacions, que s'allargarà entre tres i quatre setmanes.
Rodalies entra de ple a la campanya
Els grups polítics han traslladat Rodalies de ple a la precampanya per a les pròximes eleccions municipals. ERC ha registrat aquest dimecres al Parlament tres sol·licituds de compareixença perquè els màxims responsables de Renfe i Adif donin explicacions sobre "la mala gestió" de la xarxa ferroviària. Més enllà d'esclarir els fets, ERC també busca desgastar el PSC fent dels trens un tema cabdal el 28-M.
I l'estratègia és evident. Oriol Junqueras, s'ha passejat aquest dimecres per les estacions de Vilanova i la Geltrú, Sitges i Castelldefels, des d'on n'ha criticat el funcionament, ha demanat la dimissió de la ministra de Transports, Raquel Sánchez i ha lamentat, diu, la "insensibilitat" del PSOE amb els usuaris.
JxCat tampoc ha deixat passar l'oportunitat. El seu secretari general, Jordi Turull, ha demanat un "acord de país" amb Govern, alcaldes i agents econòmics i socials per a denunciar l'estat de Rodalies. Turull ha retret que hi hagi "qui s'escandalitza per com està Rodalies i hagi aplanat el camí de l'engany pressupostari any rere any", en al·lusió a ERC.