Mobilitat

Nous abonaments gratuïts: "Encara que no faci els 16 viatges em surt a compte"

Rodalies i el transport metropolità estrenen sense cues ni dificultats els bitllets bonificats

4 min
Un treballador de Renfe ajudant a treure els nous bitllets a usuaris de l'estació de Cerdanyola del Vallès.

“Senyora, vingui amb mi, que l’ajudo”. La frase s’ha repetit aquest matí a les estacions de Rodalies, en el primer dia dels abonaments gratuïts, a mesura que anaven arribant els usuaris del servei amb el mòbil carregat amb el codi QR de la promoció que volien transformar en el bitllet de cartró. De fet, és una operació molt senzilla a les màquines expenedores i només cal introduir-hi la clau que es va obtenir en el moment del registre, però la novetat ha fet que –gent gran i també mil·lennials nadius digitals– optessin per buscar ajuda. Els viatgers més previsors –que sí, n’hi ha– ja havien fet els passos dies abans perquè l’estrena no els enganxés a les cues interminables que preveien els pronosticadors de mal averany. 

Alguna cua s’ha vist a primera hora, però cap drama per a uns usuaris acostumats als retards i altres obstacles diaris. Així que la gratuïtat del bitllet s’ha rebut amb alegria entre els que són viatgers diaris i els que, com Adela Mas, només agafen el tren “molt de tant en tant”. Explica que ha fet números i s’ha decidit a treure’s el que Renfe anomena l’abonament recurrent perquè és una oferta beneficiosa. “L’anada i tornada a Barcelona des de Martorell ja són 7,80 euros i un Bonotren, més de 20 –explica–. Així que encara que no faci els 16 trajectes em surt a compte”. En cas que el 31 de desembre –quan acaba el període de gràcia fixat pel govern espanyol per combatre la inflació causada per la guerra a Ucraïna– no s’hagi validat aquest mínim de 16 viatges, no es tornaran els 10 euros –20 en cas de la mitjana distància– que s’han deixat de fiança.

Una usuària de Rodalies mostrant el seu bitllet a l'estació de Cerdanyola
Les màquines expenedores de bitllets compten amb un nou apartat, el de l'abonament recurrent, per treure els bitllets gratuïts.

En una situació semblant està Belén Martínez, que arriba a l’estació amb els seus tres fills per anar a passar el dia al Parc de la Ciutadella de Barcelona aprofitant els últims dies de vacances i la gratuïtat del bitllet. “Si no fos gratis hauríem agafat el cotxe o ens hauríem quedat per Martorell”, admet, i avança que amb aquesta oferta “segurament” la família farà més viatges cap a la capital i fàcilment “els 10 euros estaran amortitzats”.

Al costat de les màquines expenedores el personal d’assistència de la companyia ferroviària s’afanya per expedir els bitllets i intentar respondre als dubtes que encara hi ha al voltant d’aquests quatre mesos de viatjar de franc. “Si perdo el bitllet què haig de fer?”, demana un noi jove, usuari diari per anar a estudiar els dies laborables i els festius, per a l’oci. “Hauràs de venir a la màquina un altre cop i treure’n un altre”, li respon el personal. Tampoc no ha quedat clar si els bitllets bonificats serveixen per poder moure’s lliurement per tota la xarxa de Rodalies o per les estacions que se sol·licitin prèviament. “A mi m’han dit que puc anar tant al Masnou com a Vilafranca”, diu Ricardo Benito, a l’estació de Plaça Catalunya abans de pujar a un tren cap a la localitat del Maresme, que valora que la gratuïtat suposarà un “bon estalvi” per a l’economia familiar que calcula que en aquest trimestre pot arribar als 300 euros entre tots els membres. “Per fi tenim una bona notícia, amb tanta negror”, encerta.

No només Rodalies ha estrenat el nou sistema gratuït. També els regionals s’acullen a l’oferta i els trens de mitjana distància Avant, que circulen per la via de l’alta velocitat, en aquest cas passen a costar la meitat. Atenent la crida de Renfe, que havia reclamat avançar l'arribada a les estacions, Elisabet Rivas s'ha llevat una hora abans del seu horari habitual per poder agafar el tren que dos cops per setmana la porta de Lleida a Barcelona, ja que la nit abans l'aplicació de la companyia no li va deixar fer el registre. Allà, però, s'ha trobat un dia "normal" un d’aquests trens un parell de cops a la setmana per anar de Lleida a Barcelona i avui pel seu abonament 10-45 (10 viatges en 45 dies) ha pagat 120,40 en lloc dels 204,80, així que en els quatre mesos calcula que s’estalviarà “més de 500 euros”, una xifra que compensarà l’increment de “més de 40 euros setmanals” del preu del cistell de la compra.

Cues al metro de Catalunya

A l'estació de Plaça Catalunya, la tranquil·litat de Rodalies es trenca a les portes del metro, on a les màquines automàtiques expenedores s'apleguen desenes de viatgers per aconseguir un dels abonaments bonificats, en aquest cas entre el 20% i el 50% de descompte. Hi ha qui no s'havia assabentat de l'entrada en vigor de l'oferta i creia que es limitava només als trens de Renfe i també els que han esperat avui per treure's una T-Casual i beneficiar-se de l'oferta. "Ens havien dit que era barat el transport, però no tant com hem vist", celebraven dos turistes acabats d'aterrar d'Alemanya que esperaven tanda per obtenir un bitllet amb què recórrer la ciutat.

Segons TMB, la venda de títols de transport urbà i interurbà de Catalunya s'ha triplicat aquest dijous respecte a un dia normal, amb 59.000 títols expedits fins a les 10.00 hores, ha informat la presidenta de TMB, Laia Bonet, que ha detallat que a Barcelona, "l'aposta principal ha estat la T-Usual", el bitllet unipersonal per fer viatges il·limitats durant un mes que ara val la meitat de preu (20 euros), un bitllet que s'ha venut fins a vuit vegades més que en un dia normal, la qual cosa representa gairebé un 60 % dels bitllets venuts, informa Efe. Per la seva banda, la T-Casual, el títol que permet fer deu viatges i que des d'avui està rebaixat en un 30 %, i la T-Jove, de viatges il·limitats durant tres mesos per als joves de fins a 25 anys que ara es pot adquirir a meitat de preu, han estat el segon i tercer bitllet més venut, respectivament.

stats