No és Renfe: l'avaria que ha deixat Catalunya sense trens és d'Adif
La incidència encén el Govern, que l'aprofita per reclamar a l'Estat el traspàs immediat de Rodalies
BarcelonaL'avaria que aquest divendres ha paralitzat els trens que circulen per via convencional a Catalunya i que ha deixat uns 80.000 usuaris penjats a les estacions de tot el país durant més de tres hores ha revifat la tensió entre la Generalitat i el govern espanyol pel que fa a la gestió de la xarxa ferroviària. Per al Govern aquest és un exemple més de la necessitat que l'Estat li traspassi de manera "imminent" les competències del servei de Rodalies, ara en mans de l'operadora de trens Renfe, per poder tenir marge de maniobra en casos com aquest. Però fonts del ministeri de Transports asseguren que no hi ha cap motiu per accelerar les negociacions que farien efectiu el canvi de titularitat i que, a més, la incidència no ha passat a Renfe, l'operador dels combois, sinó en el sistema de telecomunicacions d'Adif, l'administrador de les vies ferroviàries; una infraestructura que "no entra en cap pla de traspàs", recorden.
A primera hora del matí, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha qualificat de "molt greu i lamentable" la incidència d'Adif i ha criticat que sigui "una més" de la gestió de l'Estat. "Quan no és un all és una ceba, hi ha un desastre cada dia. Això ens dona la raó quan vam dir que el que volem és que els trens funcionin, no que siguin gratuïts", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio. Ho ha dit en relació amb els abonaments gratuïts de Rodalies i Mitjana Distància, que des d'un primer moment la Generalitat va témer que serien un augment de la demanda inassumible, per la capacitat dels trens i pels retards i demores habituals acumulats en aquest servei.
De fet, per al Govern l'única solució a problemes com els d'aquest divendres és l'assumpció immediata de Rodalies. També el president, Pere Aragonès, ha aprofitat la incidència per exigir el canvi de titularitat. "El govern espanyol ha d’assumir la seva responsabilitat i traspassar ja la competència", ha dit. "L'avaria d’aquest divendres és impròpia d’un país avançat i demostra la continuada desinversió crònica que pateix el sistema de Rodalies i Mitjana Distància a Catalunya per part de l’Estat", ha denunciat.
Tot i que fonts del Govern admeten que Adif no forma part del traspàs i, per tant, la incidència d'aquest divendres tampoc dependria de Catalunya en cas que el canvi de titularitat fos efectiu, també defensen que ells podrien tenir més cintura davant una situació similar com la d'aquest divendres. Però des de l'Estat volen desvincular l'avaria del debat sobre la titularitat de Rodalies. L'errada informàtica en el sistema de telecomunicacions d'Adif –que és propietària de les infraestructures ferroviàries, com les vies– "no té res a veure" amb el funcionament dels trens, que sí que gestiona Renfe –l'operadora que posa els combois i s'encarrega de la circulació–. "El que hem de fer ara és centrar-nos en solucionar la incidència. Estem invertint molt en Rodalies i en alta velocitat", ha afirmat la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que era a Barcelona aquest divendres.
En aquest sentit, la socialista ha respost directament a Puigneró demanant-li "seriositat", i ha recordat que estan "pendents" de tancar el contracte programa entre la Generalitat i Renfe sobre el servei. "No hem deixat de treballar mai. El que no es pot fer és no treballar a les taules establertes per avançar en aquesta matèria i, quan hi ha una incidència, situar la responsabilitat a qui no correspon", ha dit.
Encallats en les negociacions
El fet és que Govern i Estat continuen negociant el canvi de titularitat del servei de Rodalies perquè tenen concepcions diferents de "traspàs". Fonts del ministeri de Transport asseguren que la reivindicació de la Generalitat per assumir Rodalies és "legítima" i per això s'està treballant per fer el traspàs dels recursos financers, un canvi encallat des del desembre, quan els dos governs es van instar a avançar en les negociacions en el marc de la Comissió Bilateral. "Catalunya demana el traspàs total del servei per tenir el control absolut de Rodalies. Per part nostra, es planteja el traspàs dels recursos financers, és a dir traspassar els diners i que la Generalitat pagui el servei amb ells. És una manera de tenir la titularitat", afirmen les mateixes fonts.
Segons fonts de la conselleria de Vicepresidència, però, no n'hi ha prou amb els recursos financers i el Govern estudia un traspàs "total i integral" en tres fases. La primera pedra és el traspàs financer, seguit del traspàs del material mòbil (els trens) i l'assumpció del personal per part de la Generalitat, mantenint les mateixes condicions. Finalment, hi hauria el traspàs de la infraestructura. "Es necessita tot, no només una part. Si hi ha voluntat política es poden negociar moltes coses, l’ordre, els tempos, però els socialistes han de dir que volen fer-ho", insisteixen les mateixes fonts. La Generalitat està treballant per tenir la "màquina preparada" per si arriba el traspàs, però cal que la Moncloa vulgui seure i treballar-hi, subratllen des del departament. Per això instaran els socialistes a posicionar-s'hi i hi haurà iniciatives legislatives en aquest sentit.