Mobilitat

Els misteris sense resoldre d'Adif

L’apagada total del sistema, el setembre passat, no es podrà aclarir perquè s’han "esborrat" totes les proves

Els accessos de l'AVE a l'estació de Sants de Barcelona, tancats.
15/04/2023
4 min

BarcelonaCada dia la xarxa de Rodalies de Catalunya pateix, de mitjana, 1,5 incidències greus, que superen els 100 minuts de retards acumulats. Només l’any passat se’n van registrar més de 500, algunes de molt greus, com l’apagada total del sistema d’Adif que va deixar sense cap tren (i amb més de 80.000 passatgers a les andanes) tot el territori català durant tres hores, el 9 de setembre passat.

En la majoria d’aquests casos hi ha una frase que els mitjans repeteixen constantment: “Les autoritats ja han obert una investigació per aclarir què ha passat”. Però qui les fa, com es desenvolupen i com acaben aquestes investigacions? L’ARA ha intentat esbrinar quins controls s'han seguit i quines són les decisions que s’han pres per resoldre alguns dels casos més greus dels últims 12 mesos a la xarxa de trens catalana.

L’apagada del sistema

Una caiguda informàtica atura tots els trens durant tres hores

És l’avaria més greu que es recorda a la xarxa catalana. El 9 de setembre, una fallada del sistema de telecomunicacions –mentre s’actualitzava– va obligar a aturar tots els trens a Catalunya. Segons ha explicat aquesta setmana el ministeri de Transports (de qui depèn Adif) a aquest diari, la gestora d’infraestructures va “liderar” una investigació juntament amb el proveïdor dels serveis informàtics per determinar què havia passat. Però les conclusions són difuses: “La reinstal·lació dels serveis va esborrar totes les proves o la informació que podria haver aclarit l’origen de la incidència”. És a dir, no queden registres que expliquin l’error i “les proves no deixen resultats concloents”. 

Dos mesos després de l’avaria, Adif va explicar que estava ultimant el muntatge d’un sistema de suport a Sants. L’objectiu és que si el sistema torna a caure es pugui engegar en un altre punt en el mínim temps possible.

Usuaris de Rodalies a l'estació de Sants demanant informació el dia que va caure el sistema informàtic.

Xoc de trens a Montcada

L’accident va provocar més de 150 ferits lleus i contusionats

El desembre de l’any passat, un tren va envestir per darrere un altre tren, que estava aturat en una de les estacions de Montcada i Reixac. Més de 150 persones van ser ateses per cops i ferides lleus. 

Les autoritats ferroviàries van informar de l’accident a la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris, la CIAF, un òrgan independent que té per objectiu auditar què ha passat en casos com aquest. Segons detalla el ministeri, el cas es va analitzar en una reunió quinze dies més tard i la CIAF va valorar que “no era necessari realitzar una investigació detallada” perquè semblava evident que el xoc s’havia produït per un error del maquinista i que “les potencials millores del sistema de seguretat que es podien extreure d’aquest cas eren limitades”. I el cas va quedar tancat.

Un dels trens va envestir per darrere l'altre, que estava aturat carregant passatgers.

Descarrilament a la Sagrera

Uns grans blocs de formigó van fer saltar l’eix d’un tren

Aquest és un dels casos més recents (va passar al març) i que més incògnites manté obertes. A dos quarts de cinc de la tarda un tren de Rodalies va descarrilar a l’entrada del túnel de la Sagrera, a Barcelona, per la presència d’uns enormes blocs de formigó que, aparentment, havien caigut a tocar de la via. Adif va confirmar a l’ARA que les pedres eren part del material de les obres que es fan a la Sagrera i que ja havia obert una investigació, però no en va donar més detalls. El ministeri explica que tant Adif com el sindicat de maquinistes Semaf van informar la CIAF de l’accident. A hores d’ara, però, la comissió encara està analitzant la informació per valorar si obre o no una “investigació formal més en profunditat”. 

Operaris treballant la nit de l'incident per intentar retirar els blocs de formigó i revisar la via.

Sense AVE durant 9 hores

I 111 passatgers evacuats a peu per un túnel d’emergència

Fa poques setmanes una nova avaria en una catenària de Sants va obligar a suspendre el servei d’alta velocitat entre Sants i Girona/Figueres durant 9 hores. A banda de la gravetat d’aquesta incidència, el cas va tenir una doble repercussió perquè es tractava de la segona incidència a l’alta velocitat a Sants en menys de 24 hores. 

L’avaria va deixar 111 passatgers atrapats dins d’un tren que van haver de ser rescatats pels Bombers i evacuats per un túnel d’emergència. Tot i això, Transports apunta que la incidència “no va afectar la seguretat” i per aquest motiu el cas no va ser reportat a la CIAF perquè s’aclarís què havia passat. Adif i Renfe, en canvi, sí que van obrir investigacions internes “per identificar les causes” de l’incident, però de moment les conclusions encara no han transcendit públicament. 

Els Bombers de Barcelona evacuant els passatgers de l'Avant avariat en un túnel de Sants.

Robatori massiu

L’alta velocitat, aturada durant 5 hores per falta de fibra òptica

L’estiu passat l’alta velocitat va patir una avaria greu, en aquest cas en el servei Barcelona-Madrid i també cap a Figueres. Els trens ràpids van quedar suspesos durant cinc hores pel robatori de ni més ni menys que 600 metres de fibra òptica. Adif va detectar el problema en veure fallar alguns dels seus sistemes de seguretat. En aquests casos, apunta el ministeri, s'engega el protocol previst en cas de robatori: denunciar-ho a la policia i reparar els danys reposant i empalmant els cables que falten. 

Els Mossos van acabar detenint una persona com a presumpte autor dels fets. La incidència va afectar més de 22.000 passatgers en total.

Aglomeracions de passatgers de l'AVE al vestíbul de l'estació de Sants de Barcelona el matí que va desaparèixer més de mig quilòmetre de fibra òptica.
El CIAF, l’investigador independent d’accidents

El govern espanyol va posar en marxa (per llei) l’any 2007 un nou organisme independent perquè els accidents ferroviaris s’investiguessin de manera imparcial, més enllà de les investigacions internes de les dues empreses públiques que gestionen la xarxa a l’Estat, Adif i Renfe. Així és com va néixer la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris, la CIAF. El seu objectiu és aclarir els fets “amb la màxima obertura possible, escoltant totes les parts afectades”, segons la seva web, que és dins del portal del ministeri de Transports del govern. Qualsevol persona o entitat que es consideri afectada per un incident ferroviari pot informar del cas a la CIAF o demanar-ne informació. 

Els investigadors assignats a cada incident fan un informe tècnic que s’eleva al ple i, un cop valorat, s’aprova. L’informe s’ha de fer públic “en el termini més curt possible”, amb un màxim de 12 mesos després del succés. 

Actualment, i malgrat tots els incidents i avaries que es registren setmanalment a Catalunya, a la web de la CIAF només hi consten (públicament) cinc investigacions en curs, de les quals quatre són a Catalunya. Es tracta d’una fallada de la senyalització que va afectar el municipi de Torelló, el novembre de l’any passat; un “incident operacional” al Papiol, l’estiu passat, i dos xocs de trens diferents que van passar a Vila-seca i a Tivissa (els mesos de juny i desembre, respectivament). Pel que fa als informes finals disponibles (és a dir, els ja acabats) només n'hi consta un, relacionat amb un “incident operacional” a Manresa, l’agost de l’any passat.

stats