El govern espanyol va posar en marxa (per llei) l’any 2007 un nou organisme independent perquè els accidents ferroviaris s’investiguessin de manera imparcial, més enllà de les investigacions internes de les dues empreses públiques que gestionen la xarxa a l’Estat, Adif i Renfe. Així és com va néixer la Comissió d’Investigació d’Accidents Ferroviaris, la CIAF. El seu objectiu és aclarir els fets “amb la màxima obertura possible, escoltant totes les parts afectades”, segons la seva web, que és dins del portal del ministeri de Transports del govern. Qualsevol persona o entitat que es consideri afectada per un incident ferroviari pot informar del cas a la CIAF o demanar-ne informació.
Els investigadors assignats a cada incident fan un informe tècnic que s’eleva al ple i, un cop valorat, s’aprova. L’informe s’ha de fer públic “en el termini més curt possible”, amb un màxim de 12 mesos després del succés.
Actualment, i malgrat tots els incidents i avaries que es registren setmanalment a Catalunya, a la web de la CIAF només hi consten (públicament) cinc investigacions en curs, de les quals quatre són a Catalunya. Es tracta d’una fallada de la senyalització que va afectar el municipi de Torelló, el novembre de l’any passat; un “incident operacional” al Papiol, l’estiu passat, i dos xocs de trens diferents que van passar a Vila-seca i a Tivissa (els mesos de juny i desembre, respectivament). Pel que fa als informes finals disponibles (és a dir, els ja acabats) només n'hi consta un, relacionat amb un “incident operacional” a Manresa, l’agost de l’any passat.