Mobilitat

Dos milions d'inversió i quatre cotxes aparcats: fracassa el macropàrquing del Govern a Martorell

L’equipament es va construir a l'única ciutat catalana on aparcar és gratis

El Park and Ride de Martorell central es va estrenar el juny passat i té més de 300 places entre interiors i exteriors però l'ocupació no supera mai el 3% de les places
11/11/2024
4 min

BarcelonaHavia de ser una gran solució per descongestionar Barcelona de cotxes, però de moment no funciona. El macropàrquing dissuasiu, o park and ride, de Martorell, que es va estrenar al juny entre grans titulars, té cinc plantes i més de 300 places disponibles. Però dilluns passat, quatre mesos després de l'estrena, només hi havia cinc cotxes aparcats en hora punta. Dimarts, tres. Dimecres, cinc. I dijous, un altre cop tres. Divendres, que era festiu, tres cotxes. Una situació que es repeteix des que es va inaugurar.

"Sempre està buit. Els pocs cotxes que hi ha són els del personal que treballa al mateix pàrquing", diu la Núria, que igual que molts altres veïns de Martorell passa cada dia per davant del macroedifici fantasma. "A l'oficina ho comentem cada dia, perquè és una pena", explica.

Construir-lo va costar 2 milions d’euros, segons admet el departament de Territori, i molts anys de planificació. És un dels més grans de Catalunya i, de fet, forma part d’un pla urbanístic molt més ambiciós, aprovat fa dos anys, que pretén construir fins a una trentena més de nous aparcaments com aquest en altres punts de Catalunya. L’objectiu és que els ciutadans que es desplacen fins a Barcelona o altres ciutats deixin el cotxe a l’estació i es passin al transport públic. La idea inicial era reduir les emissions de CO₂ i alhora descongestionar el trànsit, sobretot a la capital catalana, on cada dia entren més de mig milió de vehicles.

Però, segons la web de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que és qui el gestiona, l'ocupació del pàrquing de Martorell Central –situat al costat d’una estació de FGC i molt a prop d’una altra de Rodalies– no supera mai el 3% de la capacitat; és a dir, hi aparquen entre 3 i 5 cotxes al dia.

El motiu? Doncs que, tot i ser molt barat (deixar-hi el cotxe costa 1,7 euros si l'usuari compra un bitllet de tren), és l’únic pàrquing de Martorell que és de pagament. Deixar el cotxe a la resta de la ciutat és completament gratuït. De fet, Martorell és l’única ciutat catalana (de més de 20.000 habitants) on no existeixen ni la zona blava, ni la verda, ni la taronja, ni tampoc els aparcaments privats. Aparcar-hi és gratuït, sempre. I és així des de fa més d’una dècada.

"La intenció era molt bona, però és que al davant mateix hi ha moltíssimes places per aparcar de franc. A l'estació hi ha molt lloc", apunten sorpresos els veïns. La Neus, de 29 anys, treballa a Barcelona i hi baixa cada dia en tren. Tot i això, tampoc fa ús del novíssim park and ride: "No penso pagar per aparcar quan hi ha tants llocs gratis", diu.

Espai lliure per aparcar gratis just davant del macropàrquing de pagament de Martorell Central.
Algunes de les 300 places buides, la setmana passada, dins del 'park and ride' que es va estrenar a Martorell el mes de juny.

Martorell, l'oasi de l'aparcament gratuït

Aparcar en aquesta ciutat sense haver de pagar ni un euro és un compromís del govern municipal. En l’última dècada l’Ajuntament, liderat per Junts per Martorell, ha fet més de 4.000 places noves –totes gratuïtes– i tots els plans urbanístics tenen especial cura de no retallar places o compensar-ho amb d'altres, si cal. "Les dades ens indiquen que hi ha més cotxes ara que fa deu anys, i hi ha més d’un cotxe per família", apunta l'alcalde, Xavier Fonollosa, que defensa que "no s'ha de demonitzar el vehicle privat" perquè facilitar l'aparcament gratuït no és incompatible amb fomentar la mobilitat sostenible.

La popular mesura, que va contra el que estan fent la resta de grans ciutats, és aplaudida pels veïns, que la valoren "molt positivament". "A Martorell fem cotxes, i a partir de l'any que ve, elèctrics —diu Fonollosa en referència a la fàbrica de Seat del municipi—, i al final sembla que darrere de la lluita contra la contaminació hi ha qui, el que vol, és fer una guerra contra els cotxes", argumenta. Per compensar aquesta mena d'oasi català de l'aparcament, Martorell va convertir tots els seus carrers en vies de velocitat 30. "A tota la ciutat es pot anar a peu, en bicicleta, en patinet o en cotxe; el ciutadà és lliure per triar", diu l'alcalde, que afegeix que també han fet molts circuits verds i campanyes per fomentar els desplaçaments "saludables".

Amb aquest context, els ciutadans de Martorell no se sorprenen que el macropàrquing de pagament del Govern estigui buit. "És que abans de pagar, vas a l'estació caminant!", diu la Neus. No és l'única opció per esquivar el pagament del macropàrquing del Govern: a banda dels centenars de places gratuïtes que hi ha al voltant de l'edifici, a escassos tres minuts caminant –a l'altre costat de les vies– hi ha l'estació de Rodalies, que també compta amb un pàrquing amb 430 places completament gratuïtes.

Territori es justifica

El departament de Territori, que és qui va fer l'encàrrec per construir aquest park and ride –i una trentena més–, és conscient que, un cop estrenat, l'ocupació és molt baixa, però mantenen que funciona: "Actualment el nou aparcament d’enllaç de Martorell Central està captant usuaris sobretot de fora de Martorell, que hi estacionen el cotxe i agafen el tren", asseguren. I confien que millorarà. "Com en tot nou servei, la demanda s’anirà captant gradualment, a mesura que es vagi estenent un canvi d’hàbits", diuen els portaveus de departament en una escarida resposta. A més, destaquen que FGC ja té prevista una campanya per fomentar-ne l’ús. Des de l'Ajuntament de Martorell també apunten que, en un futur pròxim, quan es construeixin els nous jutjats –molt a prop de l'estació–, el pàrquing podria captar més clients.

Preguntats per les particularitats de Martorell en matèria d'aparcament, Territori no ha volgut fer declaracions. Tampoc han aclarit en quin punt estan la resta de macropàrquings previstos en el pla urbanístic. Segons ha pogut saber l'ARA, els que estaven previstos a les estacions de Rodalies de moment no s'estan construint. "¿No van veure que potser no tenia gaire sentit? –es pregunta la Núria, veïna de la ciutat–. I ara que ja han vist que no està funcionant, per què no obren les barreres? Els sortiria més barat que continuar pagant els salaris de les persones que hi treballen", conclou.

El cost d'aparcar a Catalunya

La decisió del consistori de Martorell de mantenir gratuït tot l'aparcament, segons expliquen des de l'alcaldia, "no és incompatible amb apostar per la sostenibilitat". En l'última dècada, la ciutat ha compensat aquesta mesura de gratuïtat amb d'altres que fomenten la mobilitat a peu o en bicicleta, i també fomenten l'aposta pels vehicles elèctrics reforçant tots els aparcaments amb punts de recàrrega.

Una realitat radicalment oposada a la majoria de municipis catalans. De fet, Catalunya és la comunitat de l'estat espanyol on és més car aparcar. I Barcelona, és, de llarg, la ciutat més cara, amb 3,08 euros l'hora, segons l'informe de preus anual d'EasyPark. La segona ciutat més cara de l'Estat és Vitòria, al País Basc, amb 1,85 euros a l'hora, mentre que el preu a Madrid se situa a la meitat de Barcelona, 1,52 euros per hora. Més enllà de les ciutats, alguns dels indrets més cars per aparcar es troben a les localitats costaneres, com la platja de Caldes d'Estrac o el port d'Arenys de Mar.

stats