Mobilitat

Més desdoblaments a la R3 de Rodalies: la segona via avança cap a Centelles

El ministeri de Transports accelera els tràmits i licita l'estudi informatiu per desdoblar-ne un altre tram

EL DESDOBLAMENT DE LA R3  L'estació de Centelles és una de les parades de la línia més maltractada, la R3.
17/07/2023
3 min

BarcelonaEl calendari electoral ha accelerat les tramitacions i els anuncis en relació amb la R3 de Rodalies, que fa més de quaranta anys que espera el ja històric desdoblament. El govern espanyol té previst anunciar aquest dilluns la licitació de l'estudi informatiu per poder tirar endavant la segona via al tram entre la Garriga i Centelles, per valor de 665.000 euros.

L'anunci arriba després que la setmana passada la ministra de Transports, Raquel Sánchez, expliqués des de Mollet del Vallès que ja havien tirat endavant la licitació de l'estudi informatiu per desdoblar el tram entre aquest municipi i Parets, i que la previsió era engegar la fase de tràmits constructius aquesta mateixa tardor. A banda d'aquests dos avenços, el mes de juny passat el ministeri que controla Renfe i Adif també va donar el vistiplau a les obres d'un altre tram d'aquesta línia -que va de Barcelona a Puigcerdà passant per Vic-, concretament el del recorregut que va de Parets del Vallès fins a la Garriga.

D'aquesta manera, la R3 comença a fer realitat (tot i que sense una data de finalització de l'obra concreta) una reivindicació històrica que fa més de quatre dècades que espera: tenir, com a mínim, dues vies. Fins ara els trens continuen circulant per una única via, pràcticament igual que el traçat del disseny original. Això limita les freqüències de pas (només un tren cada 30 minuts) i genera molts problemes davant de qualsevol incidència. Segons els experts, és la línia que ofereix "el pitjor servei de Rodalies".

La licitació que avui es tira endavant inclou un nou traçat que inclou la construcció d'un túnel, que tindrà uns cinc quilòmetres de llargada, segons expliquen fonts del ministeri a l'ARA: "És una zona per la qual el tren va enganxat literalment a la muntanya i desdoblar-hi la via és molt difícil, per això es fa la proposta del túnel".

El projecte del tram Centelles-Vic, a finals d'any

Paral·lelament a aquests processos que ja estan en marxa, el ministeri de Transports assegura que ja treballa en la redacció del projecte vinent, el del tram entre Centelles i Vic, que "sortirà a finals d'any a informació pública". A Vic Sud també avancen les obres per aconseguir desdoblar un quilòmetre més de via i que els trens (que ara s'han d'esperar entre ells abans de poder sortir per la via única) puguin arrencar abans.

A Ripoll també es treballa en dues actuacions més claus per a la línia: un taller provisional, que es va licitar el maig passat, i una base de manteniment per poder acollir els trens durant les obres. Aquesta infraestructura estarà disponible a finals d'octubre, cosa que permetrà abordar el tall de la línia en aquest punt, avança el ministeri.

Un projecte a molt llarg termini

Malgrat tots aquests avenços, el desdoblament de tota la R3 encara és un projecte a molt llarg termini. Així, l'estudi informatiu del tram la Garriga-Centelles que s'anuncia aquest dilluns, per exemple, té un termini d'execució de més de dos anys (30 mesos) i inclou possibles variants del recorregut. Després encara faltarà adjudicar-lo, licitar i adjudicar la construcció i començar i acabar les obres. I així, en cada un dels trams pendents. Fonts del ministeri de Transports es resisteixen a establir una data concreta de finalització del projecte actual en marxa (que va des de Montcada fins a Centelles), però asseguren que, si res no falla, "el 2030 seria una data raonable i alhora ambiciosa per tenir acabats totes les obres que hi ha actualment en aquesta part de la R3".

Les mateixes fonts apunten que, un cop s'acabin les actuacions, el trajecte entre Barcelona i Vic ja es veurà reduït en 20 minuts, cosa que suposarà -com a mínim- un canvi important per als usuaris de la línia, que esperen pacientment un desdoblament total que mai arriba.

stats