Més controls a les carreteres: el Govern instal·larà arcs amb múltiples detectors on hi havia els antics peatges
La mesura està adreçada al control dels vehicles pesants, com camions i autocars, i es farà efectiva a finals de 2025
BarcelonaEl departament de Territori està ultimant la col·locació d'uns detectors en forma d'arc en alguns punts de la xarxa viària catalana amb l'objectiu de recollir tota la informació possible dels vehicles pesants, segons ha pogut saber l'ARA. El projecte ja està licitat i, previsiblement, es farà realitat a finals del segon trimestre del 2025. Són arcs que s'instal·laran a les carreteres amb una munió de càmeres i detectors que estan pensats, sobretot, per als camions i els autocars.
L'objectiu d'aquestes eines és aconseguir tota la informació possible dels vehicles que circulen, des de l'anàlisi del tacògraf –la caixa negra que controla les velocitats, les hores de descans, les revisions i les últimes infraccions, etc.– fins a les seves emissions. Si hi ha incompliments flagrants es podran aturar aquests vehicles en llocs segurs, ja que els arcs s'instal·laran, la majoria d'ells, a tocar d'alguns antics peatges. Així, els Mossos d'Esquadra tindran prou espai per revisar els vehicles.
El projecte porta el nom de "Xarxa d'estacions de sostenibilitat i seguretat del transport per carretera" i l'ha pilotat la Direcció General de Transports i Mobilitat. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, afirma en declaracions a l'ARA que una de les prioritats del seu departament és "millorar la seguretat de la xarxa viària" i apuntalar algunes millores com la variant de les Preses a Olot o la C-55.
En aquest sentit, Paneque apunta que en el consell de mobilitat es plantegen els projectes "més innovadors" i aquest els va resultar "molt interessant" per millorar la seguretat viària. Els arcs permetran, en paraules de la consellera, un "control molt ampli i molt complet".
Segons ha pogut saber l'ARA, ja s'han fixat els primers punts on s'instal·laran aquests arcs. En una primera fase, estan previstos abans de l'antic peatge de la Jonquera en sentit nord, a l'antic peatge de la Roca també en sentit nord i a l'antic peatge de Martorell en sentit sud. A la segona fase, també s'instal·laran arcs abans de l'antic peatge de la C-33 i al de l'AP-7 abans d'arribar a Tarragona. I, de cara a un futur, l'executiu està estudiant ubicacions a l'AP-2 a la zona de Lleida.
Segons fonts dels Mossos d'Esquadra i del Servei Català de Trànsit, aquesta també serà una manera d'aprofitar l'espai dels antics peatges, ara mateix en desús. Hi coincideix Paneque, i recorda que un altre dels projectes que també està en marxa és el de col·locar plaques fotovoltaiques en aquests punts.
Funcions
L'ARA ha tingut accés a la presentació interna del projecte, en la qual es delimiten les funcions dels diversos detectors que s'instal·laran en aquests arcs. Una de les principals incorporacions seran detectors de tacògrafs —que els Mossos ja estan fent servir de forma dinàmica per les carreteres— per poder saber tota la informació de la caixa negra de l'autocar o el camió. Des de les últimes infraccions, passant per les hores de conducció, la vigència de la ITV o la velocitat a la qual va el vehicle. També es pot detectar si el tacògraf o altres aparells del camió han estat modificats o si porta algun tipus d'inhibidor. A més, les càmeres d'aquests arcs calcularan la capacitat d'aprofitament de la càrrega i farà un pesatge dinàmic del vehicle.
En paral·lel a tot això, en aquests arcs s'hi farà una prova pilot per detectar les emissions dels diversos vehicles pesants que hi passin. Això, segons el departament de Territori, permetrà tenir dades massives sobre les emissions reals del transport que poden ser útils de cara a l'elaboració de plans ambientals. En la presentació, asseguren que pot ser una "eina de mesurament real d'emissions per a l'elaboració de plans de millora de la qualitat de l'aire". Paneque insisteix que la mesura representarà una millora en temes de "seguretat i sostenibilitat".
Si tots aquests sensors de pesatge, de lectures de matrícules o de tacògrafs detecten una disconformitat que pot portar a una situació de risc, s'activarà un panell que desviarà el conductor cap als antics peatges, on es duran a terme les revisions pertinents per part de les autoritats.
Emmagatzematge
A més, tots aquests sensors, segons Territori, emmagatzemaran tota la informació en un servidor. "Les lectures dels fluxos de transport que queden dipositades poden ser estructurades i organitzades per a una anàlisi posterior amb utilitats múltiples", apunten en la presentació. Per tant, des de l'executiu asseguren que tota la informació pot servir per fer plans de risc a les carreteres o tenir una millor radiografia del que passa a la xarxa viària catalana. "Al final, si es fa un bon tractament de dades es converteixen en una font d'informació", afegeix la consellera de Territori, que conclou que ara començaran per aquests quatre o cinc arcs, però que és una mesura ampliable.