Més de 150 autobusos del transport públic encara circulen sense etiqueta mediambiental
Són vehicles de serveis homologats als quals se’ls permet funcionar malgrat no complir amb els distintius ecològics
BarcelonaEl gener de 2020 l'Ajuntament de Barcelona va decidir marcar un abans i un després en la circulació dels cotxes a la ciutat. El consistori va activar la zona de baixes emissions (ZBE) i, des d'aleshores, els vehicles contaminants que no tenen la corresponent etiqueta mediambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT), no poden circular per dins de la ciutat ni tampoc per alguns municipis de l'àrea metropolitana, amb l'excepció de les rondes. La mesura va obligar milers de ciutadans a adaptar-se o canviar de cotxe (es calcula que el veto afectava aleshores uns 50.000 vehicles, un 20% del parc mòbil), però la urgència per renovar-se no va ser igual per a tothom.
Tres anys després que la ZBE entrés en vigor, encara hi ha 155 autobusos del transport públic de Barcelona que hi circulen habitualment sense tenir aquesta etiqueta ecològica, és a dir, que continuen funcionant i no s'han renovat malgrat que contaminen més del que permet el mateix consistori. Es tracta de 137 busos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i 18 més de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Així ho han confirmat a l'ARA els portaveus d'aquests dos organismes públics.
Els motius pels quals aquests autobusos continuen en servei són diversos. En un primer moment, l'Ajuntament va preveure una moratòria per a camions i autocars petits i també per al transport de viatgers. Aquest període de gràcia es va perllongar diverses vegades per la pressió del col·lectiu de transportistes. Finalment, el gener del 2022 la prohibició també es va fer efectiva per a autobusos i autocars, i al juny es van començar a aplicar sancions, però aleshores aquests vehicles que continuen sense etiqueta es van acollir a alguna de les moltes exempcions que estaven incloses a la norma. Això vol dir que tècnicament no estan incomplint la mesura, però la seva renovació sí que està sent més lenta del que estava previst inicialment.
El 10% de la flota de TMB
Segons els càlculs de la mateixa TMB, aquests 137 busos de la companyia que encara circulen per la ZBE sense complir els requisits mediambientals suposen el 10% de la flota actual, que arriba als 1.149 vehicles en funcionament. Paral·lelament, dels 843 vehicles de l'AMB que circulen per dins de la zona amb limitacions, 81 ho fa amb l'etiqueta blava (zero emissions), 207 amb l'Eco, 113 amb la verda, 424 amb la groga i finalment 18 ho fan sense cap mena de distintiu. D'aquests busos més contaminants, però, l'AMB apunta que n'hi ha 2 que són vehicles de reserva que no circulen normalment.
Des de TMB remarquen que el 90% dels seus vehicles ja compleixen la normativa mediambiental i asseguren que "els que falten seran substituïts totalment durant el primer trimestre del 2023 per vehicles amb distintiu". De fet, els portaveus de TMB afegeixen que aquests nous vehicles "ja estan arribant". Per la seva banda, fonts de l'AMB coincideixen que els vehicles contaminants que encara circulen esquivant els límits de la zona de baixes emissions "es renovaran" a principis d'any.
"Es constata un compliment gairebé absolut de la norma", apunten des de l'AMB a aquest diari, i assenyalen que bona part dels autobusos que encara circulen sense etiqueta són vehicles adaptats que fan transport de persones amb mobilitat reduïda i que, per tant, opten a una exempció temporal perquè el seu servei es considera més rellevant que la norma ambiental. Malgrat això, reconeixen que hi ha 150 autobusos més que s'han acollit a la moratòria per reemplaçament, és a dir, que ja s'ha comprat el vehicle que els ha de substituir, però fins que no arribin els nous busos, els vells es mantenen actius (la majoria són vehicles de reserva, asseguren, que pràcticament no circulen). Això és "per donar resposta a la crisi de subministraments de materials", derivada de la situació geopolítica, que està retardant algunes entregues.
El desplegament, en pausa
A preguntes d'aquest diari, l'Ajuntament de Barcelona també insisteix que la renovació total de la flota del transport públic està prevista per a "molt aviat", concretament "durant el primer trimestre del 2023". També expliquen que, actualment, el ritme de desplegament de la mesura s'ha alentit respecte a les previsions inicials perquè s'ha hagut d'adaptar a diverses circumstàncies, com ara la pandèmia, l'oposició dels transportistes, els problemes de subministraments o el revés judicial que va rebre la mesura el març d'aquest any. Aleshores, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va anul·lar l’ordenança municipal de la zona de baixes emissions (ZBE) perquè va considerar que no hi havia prou informes que justifiquessin la mesura i que no s'analitzaven prou alternatives per als ciutadans. Aquest pronunciament judicial no va suspendre la mesura directament, però sí que la va deixar qüestionada.
A la pràctica, això ha fet que el desplegament deixi d'endurir-se i fins i tot s'introdueixin alguns canvis per flexibilitzar-la. L'Ajuntament admet que ara mateix "no hi ha cap data sobre la taula" per al següent pas, que seria vetar la circulació dels vehicles amb etiqueta groga, que inicialment només estaven permesos fins al 2022. Així, aquesta frenada en la implementació de la ZBE dona una mica de coll a les operadores del transport públic, que necessitaran una segona tongada de renovacions de vehicles aviat per substituir, també, els següents que quedaran prohibits.