Mobilitat

El doble de temps de viatge a la R3: "Demà agafaré el cotxe"

Els usuaris es resignen a la nova normalitat pel tall entre Mollet i Figaró pel desdoblament de la línia

Pau Castellote
i Pau Castellote

BarcelonaUna cua de paraigües poc habitual omple la parada de busos de la carretera nova de la Garriga a primera hora del matí d’aquest dilluns. Aquest anar i venir d’autobusos que substitueixen el tren de la línia R3 serà la nova normalitat de milers de viatgers com a mínim fins a finals de gener, mentre duri el tall per les esperades obres de desdoblament de les vies. Les obres comporten la interrupció de la circulació de trens del tram entre Mollet-Santa Rosa i Figaró, que Renfe supleix amb una alternativa d'autobusos. La prova de foc de la nova mobilitat ha estat aquest dilluns, després del pont, i els usuaris es movien entre la resignació i la crítica: molts denunciaven que se’ls duplica el temps de viatge.

Enmig de la confusió a la parada, es trobaven a faltar els informadors de Renfe, que no s'hi han presentat. I entre els usuaris que feien cua se sentien retrets perquè un bus directe a Barcelona havia marxat sense avisar quan encara tenia alguns seients buits.

Cargando
No hay anuncios

A la Garriga, el lloc dels informadors de Renfe absents l'ha ocupat el regidor de Mobilitat, Àlex Valiente, que informava els usuaris del destí i recorregut de cada autobús, perquè per la mateixa parada passaven molts serveis diferents. També hi col·laboraven el cap de mobilitat de la companyia Sagalés i el portaveu de l'associació per a la Promoció de Transport Públic (PTP), Daniel Pi.

Narcís Estanyol viatjava de l'Hospitalet a Vic i desconeixia l'existència del tall. Si bé normalment trigaria aproximadament una hora i 20 minuts a fer el recorregut, avui tardarà quasi el doble, unes dues hores i mitja. "Avui he fet la prova, però a partir d'ara faré el recorregut en cotxe", diu des de l'estació de Centelles. El mateix li ha passat a Nico Alonso, que ha agafat un autobús directe de Mollet-Santa Rosa a Centelles per tornar a agafar el tren fins a Vic i farà més d'una hora tard a classe. Lluny de molestar-se, els dos usuaris es resignen a acceptar "temporalment" aquestes alternatives.

Cargando
No hay anuncios

El portaveu de la PTP, però, encara veu marge de millora en l’oferta alternativa de Renfe. Les rutes llançadora entre Centelles i la Garriga fins a l’estació de Barcelona de La Sagrera-Meridiana (les més ràpides i directes) només funcionen unes hores punta al matí i a la tarda, i Pi demana que es mantinguin durant tot el dia. El trajecte per carretera ja s’allarga una mitja hora, però sense aquest servei directe és encara pitjor, avisa.

Cargando
No hay anuncios

La PTP també retreu a la conselleria de Territori que no hagi ampliat prou els busos de línia ja existents. Si bé és cert que ha ampliat freqüències del bus directe Vic-Barcelona, no ha fet el mateix entre Figaró i la Garriga i Granollers-Canovelles. El regidor de Mobilitat de la Garriga, de fet, diu que els contactes amb el departament d’Ester Capella no s'han concretat en compromisos de millora.

Un matí caòtic de mobilitat

I mentre els usuaris de la R3 assajaven el que serà a partir d’ara la seva nova normalitat per anar i tornar de la feina, el matí de dilluns s’ha tornat un caos circulatori per la coincidència d’un accident mortal a la ronda de Dalt de Barcelona, d'incidències al servei de Rodalies que provocaven retards en diferents línies en hora punta i d'un tall a la L5 del metro per un incident.

Cargando
No hay anuncios

El xoc entre dos vehicles a la ronda de Dalt abans de les vuit del matí –en el qual una persona ha perdut la vida– ha obligat a tallar la circulació a tota la via en sentit Llobregat. Les cues de vehicles han arribat a ser de 7,5 quilòmetres, afectant el tram des de Santa Coloma de Gramenet fins a Collserola. Pel que fa al metro de Barcelona, la L5 ha patit un tall entre les estacions de La Sagrera i Maragall de gairebé quatre hores per un despreniment d’unes peces del sostre. El servei s’ha restablert cap a les 12.45 h.

Cargando
No hay anuncios

A Rodalies, les complicacions han vingut d’un problema al sistema d'electrificació a la Llagosta i una avaria a la subestació del Garraf que han causat retards a la R2 i als regionals que passen pel mateix tram, tant al nord com al sud de Barcelona. Les esperes i retards d'una hora s’han encadenat fins poc abans de les 12 h, quan Adif ha donat per normalitzada la situació.