El doble de temps de viatge a la R3: "Demà agafaré el cotxe"
Els usuaris es resignen a la nova normalitat pel tall entre Mollet i Figaró pel desdoblament de la línia
BarcelonaUna cua de paraigües poc habitual omple la parada de busos de la carretera nova de la Garriga a primera hora del matí d’aquest dilluns. Aquest anar i venir d’autobusos que substitueixen el tren de la línia R3 serà la nova normalitat de milers de viatgers com a mínim fins a finals de gener, mentre duri el tall per les esperades obres de desdoblament de les vies. Les obres comporten la interrupció de la circulació de trens del tram entre Mollet-Santa Rosa i Figaró, que Renfe supleix amb una alternativa d'autobusos. La prova de foc de la nova mobilitat ha estat aquest dilluns, després del pont, i els usuaris es movien entre la resignació i la crítica: molts denunciaven que se’ls duplica el temps de viatge.
Enmig de la confusió a la parada, es trobaven a faltar els informadors de Renfe, que no s'hi han presentat. I entre els usuaris que feien cua se sentien retrets perquè un bus directe a Barcelona havia marxat sense avisar quan encara tenia alguns seients buits.
A la Garriga, el lloc dels informadors de Renfe absents l'ha ocupat el regidor de Mobilitat, Àlex Valiente, que informava els usuaris del destí i recorregut de cada autobús, perquè per la mateixa parada passaven molts serveis diferents. També hi col·laboraven el cap de mobilitat de la companyia Sagalés i el portaveu de l'associació per a la Promoció de Transport Públic (PTP), Daniel Pi.
Narcís Estanyol viatjava de l'Hospitalet a Vic i desconeixia l'existència del tall. Si bé normalment trigaria aproximadament una hora i 20 minuts a fer el recorregut, avui tardarà quasi el doble, unes dues hores i mitja. "Avui he fet la prova, però a partir d'ara faré el recorregut en cotxe", diu des de l'estació de Centelles. El mateix li ha passat a Nico Alonso, que ha agafat un autobús directe de Mollet-Santa Rosa a Centelles per tornar a agafar el tren fins a Vic i farà més d'una hora tard a classe. Lluny de molestar-se, els dos usuaris es resignen a acceptar "temporalment" aquestes alternatives.
El portaveu de la PTP, però, encara veu marge de millora en l’oferta alternativa de Renfe. Les rutes llançadora entre Centelles i la Garriga fins a l’estació de Barcelona de La Sagrera-Meridiana (les més ràpides i directes) només funcionen unes hores punta al matí i a la tarda, i Pi demana que es mantinguin durant tot el dia. El trajecte per carretera ja s’allarga una mitja hora, però sense aquest servei directe és encara pitjor, avisa.
La PTP també retreu a la conselleria de Territori que no hagi ampliat prou els busos de línia ja existents. Si bé és cert que ha ampliat freqüències del bus directe Vic-Barcelona, no ha fet el mateix entre Figaró i la Garriga i Granollers-Canovelles. El regidor de Mobilitat de la Garriga, de fet, diu que els contactes amb el departament d’Ester Capella no s'han concretat en compromisos de millora.
Un matí caòtic de mobilitat
I mentre els usuaris de la R3 assajaven el que serà a partir d’ara la seva nova normalitat per anar i tornar de la feina, el matí de dilluns s’ha tornat un caos circulatori per la coincidència d’un accident mortal a la ronda de Dalt de Barcelona, d'incidències al servei de Rodalies que provocaven retards en diferents línies en hora punta i d'un tall a la L5 del metro per un incident.
El xoc entre dos vehicles a la ronda de Dalt abans de les vuit del matí –en el qual una persona ha perdut la vida– ha obligat a tallar la circulació a tota la via en sentit Llobregat. Les cues de vehicles han arribat a ser de 7,5 quilòmetres, afectant el tram des de Santa Coloma de Gramenet fins a Collserola. Pel que fa al metro de Barcelona, la L5 ha patit un tall entre les estacions de La Sagrera i Maragall de gairebé quatre hores per un despreniment d’unes peces del sostre. El servei s’ha restablert cap a les 12.45 h.
A Rodalies, les complicacions han vingut d’un problema al sistema d'electrificació a la Llagosta i una avaria a la subestació del Garraf que han causat retards a la R2 i als regionals que passen pel mateix tram, tant al nord com al sud de Barcelona. Les esperes i retards d'una hora s’han encadenat fins poc abans de les 12 h, quan Adif ha donat per normalitzada la situació.